Ingezonden persbericht

De koe en de haas, het lijkt wel politiek Misschien krijgt de burger toch nog het land terug. Mijn naam is Rob Brockhus. Ik ben 59 jaar en ben gelukkig getrouwd met Marjo en heb twee zoons.
Ik werk al 6 jaar aan de opbouw van een website met de naam St. Sociale Databank Nederland

Mijn grootste hobby is politiek en democratie op basis van mijn inzichten in de grond- en geldpolitiek.
Ik beschouw ons geldsysteem als de hoofdoorzaak van sociale ontreddering en uitsluiting, de bron van oorlog en onderdrukking en uitbuiting. Om dat tegen te gaan doe ik mijn best om discussie bij de SDN op gang te krijgen en corruptie en machtsmisbruik aan de kaak te stellen.

Al drie keer eerder heb ik meegedaan met de Kamerverkiezingen. In 1986 voor het eerst. Steeds voor een nieuwe partij want bij de gevestigde orde zag ik geen mogelijkheden. Nu sta ik op nummer 21 bij de Lijst Ratelband.

Ik heb mij kandidaat gesteld bij LR (niet Links en niet Rechts) omdat Emile Ratelband onderwerpen van menselijke maat goed aan de man of vrouw kan brengen. Net als Pim Fortuyn heeft hij charisma en is hij welbespraakt. Juist dat laatste is voor mij belangrijk, omdat Emile mij beloofde om mijn idee van Kamerzetel 151 als inspreekmogelijkheid voor de burgers in de Tweede Kamer als speerpunt te nemen.

De kloof tussen de kiezers en de politiek kan zo overbrugd worden. Miljoenen mensen weten niet meer waarop zij moeten stemmen, en ik zeg: stem toch op jezelf door Kamerzetel-151 door de strot van de politieke elite te duwen. Want na 22 januari zijn ze u weer helemaal vergeten.

Wilt u dat ik uw recht van spreken in de Tweede Kamer (zie de opzet: www.sdnl.nl/kamerzetel-151.htm voor u aan de orde stel? Kies dan mij, Rob Brockhus, nummer 21 op de Lijst Ratelband.
Zodat ook u zelf uw idee, kritiek of oplossing in de Tweede Kamer aan de Kamerleden en de regering op televisie in het Vragenuurtje voor kunt leggen. Met een televisieprogramma enkele dagen later worden ministers en kamerleden ter verantwoording geroepen door u en een dertigtal steeds wisselende kritische burgers die ook een opmerking hebben richting de politiek en in het landsbelang.

Wilt u er meer van weten? Bekijk dan de uitzending van Twee Vandaag waarin ik pleit voor uw en mijn inspreekrecht en de broodnodige innovatie van onze democratie. Het land moet terug naar de burgers, te beginnen bij het recht van spreken in de Tweede Kamer. Mijn voorstellen vindt u hieronder:

Wat laten kandidaten van Lijst Ratelband na aan onze kinderen?

De kaalslag van Paars wordt omgekeerd en de staatsschuld mag met 100 miljard euro of meer stijgen om het navolgende mogelijk te maken:

Dat doen we mede door de privatisering terug te draaien en:


1) De koopkracht te verbeteren voor alle mensen met lage inkomens Met het voorstel van de Geus (SoZaWe) is erkend dat de uitkeringen te laag zijn en onder de armoedegrens zijn beland. Het voorstel is nog niet voldoende voor de prijscompensatie van 2002


2) Alle nog vrije grond gaat over in collectief bezit naar een grondbank. Grond kan meerdere functies hebben en de boeren krijgen een nabetaling als de grond een hogere waarde functie gaat krijgen.
Grond, het land is van en voor ons allen. Het gebruik van de grond is particulier maar schept verplichtingen wanneer door marktwerking de grond rendementen oplevert zonder enige arbeid


3) Alle activiteiten op die grond blijven particulier initiatief Exploitatie van ondernemingen en beleggers blijven in principe particulier, alleen het maatschappelijk deel dient aan de maatschappij toe te vallen mede om belastingen op o.a. op arbeid te verlagen of af te schaffen.


4) Openbaar vervoer van trein en busdiensten moet terug naar de staat De bloedsomloop van de samenleving vereist geen marktwerking maar efficiënte dienstverlening.
Openbaar vervoer moet betaalbaar zijn en blijven voor de burgers en kan collectief met belasting betaald

5) De infrastructuur van energie en elektra onverminderd terug naar de overheid
De infrastructuur van de nutsbedrijven dient nimmer in particuliere eigendom over te gaan.
Marktwerking maakt de producten voor velen ontoegankelijk en onnodig duur. (groene stroom bijv.)


6) De infrastructuur van KPN en PTT volledig terug in collectieve handen De infrastructuur van het telefoonnet en de glasvezel van de kabel moeten weer in overheidshanden terug, omdat op zaken die iedereen nodig heeft geen winst mag worden gemaakt, alleen beschikbaar.


7) Het GAK, Detam en Arbodiensten terug naar de overheid. Het GAK en andere geprivatiseerde instellingen rond arbeid, ziekte en arbeidsongeschiktheid moeten gewoon door de overheid worden beheerd en ten uitvoer gelegd volgens de wettelijke normen.


8) Het ziekenfonds en de AWBZ moeten weer volledig in overheidshanden. Het ziekenfonds en de AWBZ moeten in elkaar verlengde volledig dekkend zijn om alle zaken op gezondheidsgebied toegankelijk te maken voor alle burgers. Bijzondere wensen mogen particulier.


9) Overdrachtsbelasting weg bij verkoop onroerend goed De overdrachtsbelasting moet afgeschaft omdat het de verhuismobiliteit naar de buurt van de (nieuwe) werkkring belemmert. Dit in aanvulling op de forensenbelasting tegen ongebreidelde mobiliteit


10) Inspraakrecht voor de burger in de Tweede Kamer Het inspraakrecht van de burgers kan de kloof tussen burgerij en politiek overbruggen, zoals steeds meer prominenten al erkennen. Het inspreekrecht met Kamerzetel-151 is een mogelijkheid


11) Geprivatiseerde ministeriële taken terug naar de overheid Veel onderzoek- en adviesfuncties zijn verzelfstandigd en of geprivatiseerd, hetgeen tot gevolg heeft gehad dat de kosten voor externe adviseurs en research exorbitant zijn gestegen met topsalarissen.


12) Terug draaien van topsalarissen bij nu nog externe adviesbureaus. Daaraan gekoppeld moeten honoreringen van bestuurder weer op het niveau van de ambtelijke schalen worden gebracht, zodat de belastingbetaler uiteindelijk goedkoper uit is.


13) Een vermogensbelasting op onroerend goed bij een dalende rente. Een flexibele vermogensbelasting op onroerende zaken bij een dalende rente (die de huizenprijzen opjoeg met alle problemen voor de komende generatie) moet die prijsontwikkeling kunnen dempen.


14) Fiscaal neutrale Forensenbelasting tegen mobiliteit werkverkeer. De fiscaal neutrale forensenbelasting zorgt ervoor dat ondernemers hun personeel dichtbij gaan zoeken en met subsidie naar de buurt van het werk laten verhuizen. Die vermijdbare belasting bestrijdt de files.


15) Financiering onderwijs naar behoefte zonder budgettering. Het onderwijs is de basis voor onze economie in een concurrerende wereld. Onderwijs behoort op alle niveaus kosteloos te zijn voor studenten, inclusief OV-jaarkaart. Financiering komt uit de grondbelasting.


16) Veiligheid vergroten door efficiëntere politie naar Duits model. De Nederlandse politie en justitie zullen naar Duits model hun gebrekkige efficiëntie moeten verbeteren.
Het onjuiste inzetten voor administratie en overleg moet omgezet naar blauw op straat en minder sepot.


17) Een basisinkomen voor iedereen parallel aan het recht op leven. Een basisinkomen dat gefinancierd wordt uit een scala van premies en heffingen zorgt voor 'n sociaal
meer ontspannen werkklimaat. Mensen die meer willen moeten met werken goed kunnen bijverdienen.


18) OZB-belasting drastisch verhogen en belasting op arbeid daar tegenover omlaag.
De Onroerend Zaakbelasting is een sociale belasting die niet te vermijden is; ook niet door gladde
accountants en glibberige advocaten. Het vormt de basis voor het basisinkomen dat de arbeid ontlast.


19) In de VS eten 33 miljoen armen (1 op de 8 ) uit de gaarkeukens van het Leger des Heils. Het merendeel is
dakloos en 'n deel heeft ook nog (onderbetaald) werk. In ons land willen wij dat niet en LR voorkomt dat.


20) Wij zullen serieus bekijken of de aanschaf van het JSF-jachtvliegtuig niet teruggedraaid kan worden
zodat er acht miljard euro beschikbaar komt voor productievere zeken. Wapens kun je niet eten. Brood wel.


21) De rechtspraak van Kantongerecht tot aan de Raad van State, de Hoge Raad incl. het Openbaar
Ministerie dienen aan een zeer kritisch onderzoek te worden onderworpen. De ongecontroleerde macht
van het OM moet direct onder parlementaire controle worden gesteld.

Dit alles is te realiseren wanneer we de fobie voor de staatsschuld van ons afschudden en het geld gebruiken
waarvoor het gemaakt is: Namelijk om wenselijke dingen te realiseren en ze niet door een penningmeester
tot de onmogelijkheden laten verklaren en alles kapot te bezuinigen. De ingesleten budgetteringen van onze
overheid moeten aangepast worden. Evenals de werkwijze, met minder ambtenaren en veel minder regels.
De samenleving moet vernieuwen en alle ramen en deuren openzetten voor efficiënte verbeteringen.

De Staatsschuld mag gerust omhoog; zeker t.o.v. het buitenland..!! Want die staatsschuld is een spaarfonds van
onszelf. Het stabielste spaarfonds dat de koopkracht garandeert van de gepensioneerden. Want rente te betalen
voor de staatsschuld is inkomen ontvangen voor de pensioenfondsen. Beter was het geweest om in staatsschulden
te "beleggen" dan in verdampte aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs.

Voor uitleg:
www.sdnl.nl/balkenende.htm

Tekstontwerp: R.M. Brockhus
Westkade 227
1273 RJ Huizen
Website: www.sdnl.nl E-mail: sdn@wxs.nl

Kandidaat nr.
21 op de Lijst Ratelband

P.s. Wim Duisenberg maakte dezelfde fout in Buitenhof als Jan Peter Balkenende door te stellen dat
wanneer die 12 miljard euro niet meer aan rente betaald zou moeten worden er dan voldoende
ruimte zou zijn om met die 5 procent van het nationaal product de vergrijzing te financieren.
Hoe kortzichtig is ook Duisenberg door eerst die 12 miljard euro aan de Koopkracht van de
gepensioneerden te onttrekken om die vervolgens met een omweg ter beschikking te stellen van de
dezelfde groep van gepensioneerden.

Ik weet wel dat het weghalen van koopkracht bij de mensen met een goed pensioen dan verplaatst
wordt naar de grotere groep van AOW'ers, wat op zich heel sociaal is, maar dat betekent wel 'n algehele
verlaging van alle pensioeninkomens. Meer ouderen zullen gezamenlijk met dezelfde pot geld moeten
rondkomen.

De vraag is of dat zo wel moet en of het echt nodig is. Mijn antwoord is nee, alleen een verbreding
van de premieheffing naar indirecte belastingen is voldoende om alles te financieren. Een basisinkomen
voor ideeën op een redelijk niveau kan ook de oplossing zijn. Zie de AOW-statistiek