Politie Zaanstreek-waterland

15:58 26-DEC-02
LOC: MONNICKENDAM, PIEREBAAN

Hangjeugd protesteert
De politie kreeg een melding, dat jeugd stenen uit de straat haalde. Ter plaatse bleken er ongeveer 500 straatstenen uit het wegdek te zijn verwijderd. Met deze straatstenen had men de tekst "Wij willen een betere hangplek" gemaakt. Wanneer dit precies is gebeurd is nog niet bekend. De op deze wijze protesterende daders werden niet meer aangetroffen. De gemeente werd in kennis gesteld.


**
16:10 26-DEC-02
LOC: MIDDELIE, PROVINCIALEWEG N247

Jakkeraar moet rijbewijs inleveren
Een 40-jarige automobilist uit Purmerend moest zijn rijbewijs inleveren, omdat hij te hard had gereden. Een surveillerende agent zag de man in de schemer en met regenachtig weer diverse voertuigen inhalen, waarna hij zijn snelle bolide opvoerde naar een netto snelheid van 145 km/uur. Omdat hij ter plaatse slechts 80 km/uur mocht rijden, werd hij door de agent aangehouden. Tegen de bestuurder zal een proces-verbaal worden opgemaakt.


**
22:32 26-DEC-02
LOC: ZAANDAM, KRUISING PROV.WEG ZAANDAM CASTRICUM MET DE DEN UIJLWEG

Rug- en nekletsel na aanrijding
Een 41-jarige automobiliste uit Zaandam werd, na een aanrijding, met vermoedelijk rug- en nekletsel naar ziekenhuis De Heel gebracht, maar hoefde na onderzoek niet te worden opgenomen. De vrouw kwam uit noordelijk richting en sloeg bij de kruising met de Den Uijlweg linksaf. Zij had daarbij de vanuit zuidelijk richting naderende 41-jarige automobilist uit Zaandam over het hoofd gezien, waarna een bijna frontale aanrijding volgde. Beide voertuigen werden zodanig beschadigd, dat zij moeten worden weggesleept.


**
03:35 27-DEC-02
LOC: PURMEREND, OVERLANDERSTRAAT

Inbraak woning
In de middag of avond van tweede kerstdag werd ingebroken in een woning. Men kwam binnen door een draairaam van de keuken te forceren. De hele woning werd doorzocht. Er werden in ieder geval diverse goederen gestolen, maar de eigenaar moet nog inventariseren wat er precies weg is.


**
04:54 27-DEC-02
LOC: ZAANDAM, DE WEER

Flatscreens gestolen
In een snelle actie werden bij een garagebedrijf twee flatscreens gestolen. Men verbrak een ruit en nam uit het daarachter gelegen kantoor de flatscreens weg. Het alarm was wel afgegaan, maar voor de politie ter plaatse was, waren de daders al verdwenen.


**

11:25 27-DEC-02
LOC: WORMERVEER, MARKTPLEIN

Kerstengel betaalt boodschappen na diefstal portemonnee Een totnogtoe onbekende vrouw heeft de boodschappen betaald van een 83-jaar oude dame. De tas van de bejaarde, met daarin haar portemonnee, was tijdens het winkelen in een supermarkt uit haar karretje gestolen. Zij had het karretje met de boodschappen bij de kassa laten staan om geld te halen. Even later werd het slachtoffer door de onbekende vrouw aangesproken. Zij had ruim ¤ 18 afgerekend en gaf de oude vrouw haar boodschappen. De bejaarde was zo overdonderd, dat zij vergat de naam van haar 'kerstengel' te vragen.


**
Alcoholcontroles
Ook tijdens de kerstdagen zijn diverse alcoholcontroles op verschillende plaatsen in de regio gehouden. Daarbij werden vier automobilisten betrapt op het rijden onder invloed. Zij kunnen allen een proces-verbaal tegemoet zien.

Een 26-jarige vrouw uit Purmerend blies 300 ug/l en mocht gedurende twee uur niet meer rijden.

Een 26-jarige man uit Woerden blies 305 ug/l. Ook hij mocht twee uur niet meer rijden.

Een 45-jarige man uit Zaandam blies 670 ug/l, ruim drie maal zoveel als is toegestaan. Hij moest zijn rijbewijs inleveren en kreeg een rijverbod van zeven uur.

Een 25-jarige man uit Apeldoorn blies 255 ug/l en moest een uur wachten voor hij verder mocht rijden.


**
Persbericht van het Verkeershandhavingsteam

Niet dragen van de autogordel kostte levens in 2002

Sinds twee jaar heeft de politie in Zaanstreek-Waterland een speciaal verkeershandhavingsteam. Het team is opgericht om een belangrijke bijdrage te leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Een van de vijf peilers van verkeersveiligheid is de autogordel. Gordelcontroles moeten ervoor zorgen dat het gebruik van autogordels (en kinderbeveiligingsmiddelen) drastisch omhoog gaat.

Met de toename van het aantal mensen dat de gordel draagt, moet ook het aantal letsel- en dodelijke slachtoffers dalen. Afgelopen jaar kwamen in Zaanstreek-Waterland in totaal veertien verkeersdeelnemers om het leven. Negen dodelijke slachtoffers vielen onder bestuurders en passagiers van personenauto's. Opvallend was dat vijf van hen geen gordel droegen. Er is geen onderzoek gedaan naar de overlevingskansen van de slachtoffers wanneer zij wel een gordel hadden gedragen. Wel staat vast dat vier van de slachtoffers uit de auto waren geslingerd. Het is een statistisch gegeven dat het risico om gedood te worden zes maal zo hoog is als wanneer men niet uit de auto wordt geslingerd. Ook is bewezen dat bij een verkeersongeval de gordel de kans op overleving met veertig procent vergroot. Dit hebben diverse testen van onder andere het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) aangetoond.

Het is duidelijk dat het nut van de gordel nog altijd door veel bestuurders en inzittenden wordt onderschat. Afgelopen jaar kregen in onze regio ruim 18.000 automobilisten (en passagiers) een boete omdat zij geen gordel droegen. In 1999 heeft het Rijkswaterstaat Noord-Holland onderzoek verricht naar het aantal mensen dat volgens eigen zeggen altijd de gordel draagt. Hierbij is onderscheid gemaakt naar binnen- en buiten de bebouwde kom. De uitkomst van het onderzoek was dat 87% van alle bestuurders zei dat zij binnen de bebouwde kom altijd een gordel droegen. Van de voorpassagiers zou 91% volgens eigen zeggen nooit zonder gordel zou meerijden. Buiten de bebouwde kom waren de percentages iets hoger: 90 procent van de bestuurders en 92 procent van de voorpassagiers zei dan de gordel te dragen. Als kanttekening bij de percentages werd in de rapportage vermeld dat het om zelf gerapporteerd "gordel draag gedrag" ging en dat het percentage mensen dat daadwerkelijk de gordel draagt, waarschijnlijk zo'n vijftien procent lager is. Dit betekent dus dat een kwart van alle inzittenden zonder gordel (mee-)rijdt.

Vooral binnen de bebouwde kom denken veel mensen dat het niet dragen van de gordel niet zoveel kwaad kan. Echter, in geval van een botsing met een geringe snelheid schiet het lichaam al met zo'n enorme kracht naar voren, dat het afweren met de armen te vergelijken is met het opvangen van een gewicht van 3000 kg.

Een andere misvatting is te denken een gordel niet nodig is als er een airbag in de auto zit. Door beide beveiligingsmiddelen te combineren blijft het letsel bij een ongeval doorgaans beperkt. Zonder gordel werkt de airbag minder goed. Uit botproeven is gebleken dat de inzittende zonder gordel met zo'n grote kracht in de airbag gedrukt wordt, dat de airbag knapt en nutteloos wordt. Bij botsingen met lagere snelheden en bij niet-frontale botsingen komt de airbag niet of niet altijd in actie en kan alleen de gordel de letselschade beperken. Als de auto over de kopt rolt, houdt de gordel het lichaam op zijn plaats. De airbag werkt ook maar enkele tienden van seconden, daarna loopt hij leeg. Dus bij een - wat langduriger - koprol, heeft het niet veel zin. Ten slotte is het zo dat de airbag letsel aan het bovenlichaam voorkomt of vermindert. Alleen de gordel kan letsel aan het onderlichaam verminderen of voorkomen. Ook financieel kan het niet dragen van de gordel gevolgen hebben. De boete voor het niet dragen van de gordel, ook op de achterbank, bedraagt ¤40,00. Wanneer er sprake is van een ongeval is het zo dat de Hoge Raad heeft bepaald dat de bestuurder of passagier die zijn gordel niet om heeft mede schuldig is aan zijn eigen verwondingen. Op grond daarvan wordt de vergoeding voor letselschade vaak met een kwart gekort.

EINDE

---