Gemeente Leiden

Artikel Stadskrant

Ook oog voor belang bewoners

Opknapbeurt Luifelbaan

Publicatiedatum: 27 december 2002

Met de aangepaste plannen voor een grondige facelift van winkelcentrum De Luifelbaan in Leiden Zuid-West komt de gemeente op een aantal punten tegemoet aan bezwaren van omwonenden. Dat stelt projectleider W. Griffioen van de gemeentelijke dienst Bouwen en Wonen. "Door deze aanpassingen heeft het plan een meerwaarde ten opzichte van eerdere schetsen."

BOUWEN EN WONEN - Na de bouwvakvakantie volgende zomer gaat de eerste paal voor het `nieuwe' winkelcentrum de grond in. De grootschalige opknapbeurt is een publiek-private samenwerking tussen de gemeente en Bouwfonds Vastgoedontwikkeling, in nauwe samenspraak met de winkeliersvereniging Luifelbaan. Het Bouwfonds investeert 60 miljoen euro in 92 appartementen en drie parkeerdekken boven Albert Heijn op het Bevrijdingsplein, 16 appartementen boven nieuwe winkelruimten langs de Vijf Meilaan, een uitbreiding van het winkelcentrum van 5.000 naar 16.000 vierkante meter vloeroppervlak en een parkeergarage onder het Vijf Meiplein. De gemeente legt daar 5,5 miljoen euro bij voor de herbestrating en de herinrichting van het openbaar gebied. Tevens levert Leiden een financiële bijdrage aan de parkeervoorziening onder het plein, goed voor 150 parkeerplaatsen, en ziet zij toe op de kwaliteit van de uitvoering.

Woontoren opgeschoven

In november 2000 hebben omwonenden tijdens een inspraakavond al uitgebreid kennis kunnen nemen van de voorgenomen ontwikkelingen in het winkelgebied. "Opmerkingen die daar gemaakt zijn, hebben we zoveel mogelijk verwerkt in de plannen die er nu liggen", benadrukt Griffioen. "Zo was eigenlijk het plan om boven de winkels van de Vijf Meilaan twee tot drie woonlagen te bouwen volgens een lamellenstructuur. Bewoners vonden dat echter veel te massaal. Daarom hebben we die bebouwing nu beperkt tot een woonlaag, met een stedenbouwkundig accent ter hoogte van de rotonde, waar drie lagen komen."

Op verzoek van diezelfde bewoners is ook de woontoren boven de Albert Heijn een stukje in de richting van de Churchilllaan opgeschoven. "Daar is de invloed van deze 19 woonlagen op de appartementen aan het Bevrijdingsplein het kleinst", schat Griffioen in.

5 Meilaan over een paar jaar

Illustratie van de 5 Meilaan over een paar jaar. Aan de linkerkant van de illustratie is de rotonde. Belangrijkste aanpassing is een beperking van woningbouw langs de 5 Meilaan.

Hij is er dan ook van overtuigd dat de gemeente met beide aanpassingen voor een belangrijk deel aan de wensen van veel bewoners is tegemoetgekomen. "Juist die veranderingen geven een meerwaarde aan het plan."

Beheersysteem

Dat neemt niet weg dat er nog een zorgpuntje overblijft. Zo vrezen sommige omwonenden dat de parkeerkelder onder het Vijf Meiplein een verzamelplaats wordt voor junks en zwervers. Griffioen neemt deze zorg serieus, maar ziet nog genoeg mogelijkheden voor een oplossing. "Bij de ontwikkeling van de garage moeten we daar heel alert op zijn. Zo moet er een beheersysteem komen om dit soort ongewenste ontwikkelingen te voorkomen. Waar je dan aan zou kunnen denken? Aan een camerasysteem bijvoorbeeld. Maar dat gaan we nog nader invullen. Dat hangt mede van de winkeliers af. Zij hebben er namelijk ook baat bij dat winkelend publiek deze parkeervoorziening straks graag gebruikt."

Luifelbaan nu

De Luifelbaan nu. Komende zomer gaat de eerste paal de grond in voor een grondige opknapbeurt. foto Daniël de Groot

Kentering

En zo heeft het er na tien jaar plannenmakerij alle schijn van dat een lange en moeizame voorgeschiedenis toch nog succesvol wordt afgesloten. Vanaf begin jaren negentig zijn er immers al van allerlei kanten pogingen ondernomen om de revitalisering van De Luifelbaan van de grond te krijgen. Maar gecompliceerde eigendomsverhoudingen van het vastgoed in het projectgebied en verschillen van inzicht tussen partijen over de aard en omvang van de ingrepen, stonden een levensvatbaar schetsontwerp in de weg.

De kentering kwam in 2000. "Toen ontstond over en weer het idee dat er een basis was om verder aan te werken", blikt Griffioen op dat moment terug. Dat resulteerde eerst in de eerder genoemde inspraakbijeenkomst in november 2000, waar de eerste voorlopige schetsen aan belanghebbenden werden gepresenteerd. Daarna gingen de plannenmakers terug naar de tekentafels om de kritiek van die bijeenkomst te verwerken. Ook is de winkeliersvereniging nauw bij de uitwerking betrokken en heeft de gemeente de wijkvereniging Leefbaar Zuidwest op gezette tijden van de plannen op de hoogte gehouden. Met als bekrachtiging de onlangs ondertekende samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Bouwfonds Vastgoed over de uitvoering van de plannen.

Facelift in fasen

Op 15 januari vanaf 20.00 uur worden de resultaten van alle aanpassingen aan winkeliers en omwonenden gepresenteerd. Dat gebeurt in de St. Antoniuskerk aan de Boshuizerlaan 11. Daarna is er volop gelegenheid voor belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen. In het vroege voorjaar neemt, zodra Bouwfonds de bouwaanvragen heeft ingediend, de gemeenteraad een definitieve beslissing. Als ook de provincie op tijd een `verklaring van geen bezwaar' afgeeft, kan de bouw direct na de zomer van start gaan.

Om te voorkomen dat winkelbedrijven te veel hinder van de bouwactiviteiten ondervinden - de verkoop gaat immers gewoon door - wordt de facelift in fasen uitgevoerd. Zo wordt als eerste op het Bevrijdingsplein ruimte vrijgemaakt voor een tijdelijke AH-vestiging. Pas eind 2007 is het vernieuwde winkelgebied helemaal klaar.

Deze pagina is gewijzigd op 24-12-2002