Artikel Stadskrant
Ook oog voor belang bewoners
Opknapbeurt Luifelbaan
Publicatiedatum: 27 december 2002
Met de aangepaste plannen voor een grondige facelift van winkelcentrum
De Luifelbaan in Leiden Zuid-West komt de gemeente op een aantal
punten tegemoet aan bezwaren van omwonenden. Dat stelt projectleider
W. Griffioen van de gemeentelijke dienst Bouwen en Wonen. "Door deze
aanpassingen heeft het plan een meerwaarde ten opzichte van eerdere
schetsen."
BOUWEN EN WONEN - Na de bouwvakvakantie volgende zomer gaat de eerste
paal voor het `nieuwe' winkelcentrum de grond in. De grootschalige
opknapbeurt is een publiek-private samenwerking tussen de gemeente en
Bouwfonds Vastgoedontwikkeling, in nauwe samenspraak met de
winkeliersvereniging Luifelbaan. Het Bouwfonds investeert 60 miljoen
euro in 92 appartementen en drie parkeerdekken boven Albert Heijn op
het Bevrijdingsplein, 16 appartementen boven nieuwe winkelruimten
langs de Vijf Meilaan, een uitbreiding van het winkelcentrum van 5.000
naar 16.000 vierkante meter vloeroppervlak en een parkeergarage onder
het Vijf Meiplein. De gemeente legt daar 5,5 miljoen euro bij voor de
herbestrating en de herinrichting van het openbaar gebied. Tevens
levert Leiden een financiële bijdrage aan de parkeervoorziening onder
het plein, goed voor 150 parkeerplaatsen, en ziet zij toe op de
kwaliteit van de uitvoering.
Woontoren opgeschoven
In november 2000 hebben omwonenden tijdens een inspraakavond al
uitgebreid kennis kunnen nemen van de voorgenomen ontwikkelingen in
het winkelgebied. "Opmerkingen die daar gemaakt zijn, hebben we zoveel
mogelijk verwerkt in de plannen die er nu liggen", benadrukt
Griffioen. "Zo was eigenlijk het plan om boven de winkels van de Vijf
Meilaan twee tot drie woonlagen te bouwen volgens een
lamellenstructuur. Bewoners vonden dat echter veel te massaal. Daarom
hebben we die bebouwing nu beperkt tot een woonlaag, met een
stedenbouwkundig accent ter hoogte van de rotonde, waar drie lagen
komen."
Op verzoek van diezelfde bewoners is ook de woontoren boven de Albert
Heijn een stukje in de richting van de Churchilllaan opgeschoven.
"Daar is de invloed van deze 19 woonlagen op de appartementen aan het
Bevrijdingsplein het kleinst", schat Griffioen in.
5 Meilaan over een paar jaar
Illustratie van de 5 Meilaan over een paar jaar. Aan de linkerkant van
de illustratie is de rotonde. Belangrijkste aanpassing is een
beperking van woningbouw langs de 5 Meilaan.
Hij is er dan ook van overtuigd dat de gemeente met beide aanpassingen
voor een belangrijk deel aan de wensen van veel bewoners is
tegemoetgekomen. "Juist die veranderingen geven een meerwaarde aan het
plan."
Beheersysteem
Dat neemt niet weg dat er nog een zorgpuntje overblijft. Zo vrezen
sommige omwonenden dat de parkeerkelder onder het Vijf Meiplein een
verzamelplaats wordt voor junks en zwervers. Griffioen neemt deze zorg
serieus, maar ziet nog genoeg mogelijkheden voor een oplossing. "Bij
de ontwikkeling van de garage moeten we daar heel alert op zijn. Zo
moet er een beheersysteem komen om dit soort ongewenste ontwikkelingen
te voorkomen. Waar je dan aan zou kunnen denken? Aan een camerasysteem
bijvoorbeeld. Maar dat gaan we nog nader invullen. Dat hangt mede van
de winkeliers af. Zij hebben er namelijk ook baat bij dat winkelend
publiek deze parkeervoorziening straks graag gebruikt."
Luifelbaan nu
De Luifelbaan nu. Komende zomer gaat de eerste paal de grond in voor
een grondige opknapbeurt. foto Daniël de Groot
Kentering
En zo heeft het er na tien jaar plannenmakerij alle schijn van dat een
lange en moeizame voorgeschiedenis toch nog succesvol wordt
afgesloten. Vanaf begin jaren negentig zijn er immers al van allerlei
kanten pogingen ondernomen om de revitalisering van De Luifelbaan van
de grond te krijgen. Maar gecompliceerde eigendomsverhoudingen van het
vastgoed in het projectgebied en verschillen van inzicht tussen
partijen over de aard en omvang van de ingrepen, stonden een
levensvatbaar schetsontwerp in de weg.
De kentering kwam in 2000. "Toen ontstond over en weer het idee dat er
een basis was om verder aan te werken", blikt Griffioen op dat moment
terug. Dat resulteerde eerst in de eerder genoemde inspraakbijeenkomst
in november 2000, waar de eerste voorlopige schetsen aan
belanghebbenden werden gepresenteerd. Daarna gingen de plannenmakers
terug naar de tekentafels om de kritiek van die bijeenkomst te
verwerken. Ook is de winkeliersvereniging nauw bij de uitwerking
betrokken en heeft de gemeente de wijkvereniging Leefbaar Zuidwest op
gezette tijden van de plannen op de hoogte gehouden. Met als
bekrachtiging de onlangs ondertekende samenwerkingsovereenkomst tussen
de gemeente en Bouwfonds Vastgoed over de uitvoering van de plannen.
Facelift in fasen
Op 15 januari vanaf 20.00 uur worden de resultaten van alle
aanpassingen aan winkeliers en omwonenden gepresenteerd. Dat gebeurt
in de St. Antoniuskerk aan de Boshuizerlaan 11. Daarna is er volop
gelegenheid voor belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen.
In het vroege voorjaar neemt, zodra Bouwfonds de bouwaanvragen heeft
ingediend, de gemeenteraad een definitieve beslissing. Als ook de
provincie op tijd een `verklaring van geen bezwaar' afgeeft, kan de
bouw direct na de zomer van start gaan.
Om te voorkomen dat winkelbedrijven te veel hinder van de
bouwactiviteiten ondervinden - de verkoop gaat immers gewoon door -
wordt de facelift in fasen uitgevoerd. Zo wordt als eerste op het
Bevrijdingsplein ruimte vrijgemaakt voor een tijdelijke AH-vestiging.
Pas eind 2007 is het vernieuwde winkelgebied helemaal klaar.
Deze pagina is gewijzigd op 24-12-2002