24-12-2002
Lancia Granturismo gunt ons een blik in de toekomst
Lancia is volop aan het werk om zijn modellenlijn te vernieuwen.
Daarbij is het geen geheim dat na de beide vlaggenschepen -de chique
Lancia Thesis en de al even gedistingeerde Phedra- ook een aantal op
dezelfde exclusieve leest geschoeide middenklasse en compacte modellen
zal volgen.
In dit licht bezien is één van de highlights van de komende AutoRAI,
het fraaie Lancia Granturismo studiemodel, misschien wel een voorbode
van de toekomst. In de internationale vakmedia wordt de Granturismo
immers genoemd als een vingeroefening voor de Lancia Delta opvolger.
Of dit daadwerkelijk klopt, moet de toekomst uitwijzen. Zeker is in
elk geval dat Lancia traditioneel grote waarde hecht aan de reacties
van het publiek. Dat gold de afgelopen jaren bijvoorbeeld ook voor
eerdere AutoRAI design-hoogtepunten als de Lancia Dialogos en Lancia
Nea, waarvan vele elementen terugkomen in de nieuwe Thesis en Phedra.
Praktisch redenerend is het Granturismo studiemodel ondanks zijn
intrigerende en zeer volwassen uitstraling slechts een vijfdeurs auto
met het formaat van een compacte middenklasser.
De Granturismo past perfect in de lijn van de nieuwe Lancia generatie.
Een synthese van 21e eeuwse techniek, een karakteristieke stijl en
veel gevoel voor de rijke traditie van het bijna honderd jaar oude
Italiaanse merk. Onmiskenbaar een Lancia, zowel qua design als
vooruitstrevende techniek. Zijn uiterlijk wordt gekenmerkt door pure
eenvoud, die heel treffend invulling geeft aan het Engelse spreekwoord
less is more. Topkwaliteit ook qua gebruikte materialen, zoals
walnotenhout en zelfs marmer. Verder zorgt de hoogstaande technologie
voor de haarscherpe beelden en uitgebreide informatie op de
geavanceerde displays in het interieur.
De Lancia Granturismo is 4,26 meter lang, 1,92 meter breed en 1,41
meter hoog. Hij is gebouwd op het platform van de Thesis, wat een
opmerkelijk ruim en zeer licht passagierscompartiment oplevert. Er
wordt immers ruim gebruikgemaakt van glas. Het prototype is tot stand
gekomen in een samenwerkingsverband tussen het Lancia Style Centre,
Studio Carcerano en Carrozzeria Maggiora.
Zoals de kenners weten, is de opvolger van de Lancia Y op korte
termijn aan de beurt. Zullen we ook daar invloeden van de nieuwe
Lancia designtaal in terugzien? Het lijkt bijna zeker.
Lancia Thesis
Begrippen als design, innovatie, luxe en comfort zijn onlosmakelijk
met het fameuze merk Lancia verbonden. Met de Thesis keert Lancia
terug op zijn traditionele positie in de absolute topklasse van de
grote sedans. En wordt tevens het startschot gegeven voor een compleet
nieuwe en karakteristieke Lancia generatie. Het gevoel van welbevinden
van bestuurder en passagiers staat voorop. Alles werkt mee om het
hoogst mogelijke comfort te garanderen, van rijeigenschappen, via
akoestiek en interieurklimaat tot het gevoel van de gebruikte
materialen.
Lancia Phedra
Met de Phedra lanceert Lancia een auto die de essentie van het
Italiaanse merk perfect weergeeft. Gedistingeerd en met dezelfde
uitstraling als het andere topmodel Thesis, maar dan met de
uitzonderlijk grote veelzijdigheid en ruimte die je in een MPV van de
hoogste klasse mag verwachten. Het is een auto die het beste van beide
werelden in zich verenigt. De Lancia Phedra vertoont meer dan alleen
oppervlakkige uiterlijke overeenkomsten met de Thesis -de grote
verticale grille bijvoorbeeld- en is volgens dezelfde filosofie
ontwikkeld. Alles draait om de typisch Italiaanse levenskunst. Pure
klasse in het MPV-segment.