AutoRai

24-12-2002

Lancia Granturismo gunt ons een blik in de toekomst

Lancia is volop aan het werk om zijn modellenlijn te vernieuwen. Daarbij is het geen geheim dat na de beide vlaggenschepen -de chique Lancia Thesis en de al even gedistingeerde Phedra- ook een aantal op dezelfde exclusieve leest geschoeide middenklasse en compacte modellen zal volgen.
In dit licht bezien is één van de highlights van de komende AutoRAI, het fraaie Lancia Granturismo studiemodel, misschien wel een voorbode van de toekomst. In de internationale vakmedia wordt de Granturismo immers genoemd als een vingeroefening voor de Lancia Delta opvolger. Of dit daadwerkelijk klopt, moet de toekomst uitwijzen. Zeker is in elk geval dat Lancia traditioneel grote waarde hecht aan de reacties van het publiek. Dat gold de afgelopen jaren bijvoorbeeld ook voor eerdere AutoRAI design-hoogtepunten als de Lancia Dialogos en Lancia Nea, waarvan vele elementen terugkomen in de nieuwe Thesis en Phedra. Praktisch redenerend is het Granturismo studiemodel ondanks zijn intrigerende en zeer volwassen uitstraling slechts een vijfdeurs auto met het formaat van een compacte middenklasser.

De Granturismo past perfect in de lijn van de nieuwe Lancia generatie. Een synthese van 21e eeuwse techniek, een karakteristieke stijl en veel gevoel voor de rijke traditie van het bijna honderd jaar oude Italiaanse merk. Onmiskenbaar een Lancia, zowel qua design als vooruitstrevende techniek. Zijn uiterlijk wordt gekenmerkt door pure eenvoud, die heel treffend invulling geeft aan het Engelse spreekwoord less is more. Topkwaliteit ook qua gebruikte materialen, zoals walnotenhout en zelfs marmer. Verder zorgt de hoogstaande technologie voor de haarscherpe beelden en uitgebreide informatie op de geavanceerde displays in het interieur.

De Lancia Granturismo is 4,26 meter lang, 1,92 meter breed en 1,41 meter hoog. Hij is gebouwd op het platform van de Thesis, wat een opmerkelijk ruim en zeer licht passagierscompartiment oplevert. Er wordt immers ruim gebruikgemaakt van glas. Het prototype is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen het Lancia Style Centre, Studio Carcerano en Carrozzeria Maggiora.

Zoals de kenners weten, is de opvolger van de Lancia Y op korte termijn aan de beurt. Zullen we ook daar invloeden van de nieuwe Lancia designtaal in terugzien? Het lijkt bijna zeker.

Lancia Thesis
Begrippen als design, innovatie, luxe en comfort zijn onlosmakelijk met het fameuze merk Lancia verbonden. Met de Thesis keert Lancia terug op zijn traditionele positie in de absolute topklasse van de grote sedans. En wordt tevens het startschot gegeven voor een compleet nieuwe en karakteristieke Lancia generatie. Het gevoel van welbevinden van bestuurder en passagiers staat voorop. Alles werkt mee om het hoogst mogelijke comfort te garanderen, van rijeigenschappen, via akoestiek en interieurklimaat tot het gevoel van de gebruikte materialen.

Lancia Phedra
Met de Phedra lanceert Lancia een auto die de essentie van het Italiaanse merk perfect weergeeft. Gedistingeerd en met dezelfde uitstraling als het andere topmodel Thesis, maar dan met de uitzonderlijk grote veelzijdigheid en ruimte die je in een MPV van de hoogste klasse mag verwachten. Het is een auto die het beste van beide werelden in zich verenigt. De Lancia Phedra vertoont meer dan alleen oppervlakkige uiterlijke overeenkomsten met de Thesis -de grote verticale grille bijvoorbeeld- en is volgens dezelfde filosofie ontwikkeld. Alles draait om de typisch Italiaanse levenskunst. Pure klasse in het MPV-segment.