AutoRai

24-12-2002

Diverse trekpleisters op Alfa Romeo stand AutoRAI 2003

Dé grote blikvanger op de AutoRAI wordt zonder twijfel de Alfa Romeo Brera. Een 2+2 sportcoupé die de afgelopen maanden al flink van zich heeft doen spreken. De fantastisch vormgegeven concept car is een ontwerp van Giugiaro en werd voor het eerst getoond op de Salon van Genève.
Ook op de AutoRAI te bewonderen: de snelste benzine- en dieselautos in het C-segment: de Alfa 147 GTA en de Alfa 147 1.9 JTD 16v Multi-jet.

Waarom de Brera zulke enthousiaste reacties oproept? Uiteraard omwille van zijn indrukwekkende techniek. Hij heeft een centraal voorin geplaatste 400 pk sterke V8 motor, die voor een optimale gewichtsverdeling verder naar achteren staat dan gebruikelijk, en brengt zijn power zeer efficiënt via een sequentiële Cambiocorsa 6-versnellingsbak over naar de achterwielen.

Maar ook zijn design oogst veel lof. Sinds zijn eerste verschijning in Genève werd de door Italdesign getekende Brera op dit gebied zelfs meerdere malen onderscheiden, onder andere tijdens grote internationale evenementen als de Bibendum Rally en de Monte Carlo Super Car Rally. De rode draad die door alle juryrapporten loopt: de Brera is stijlvol, elegant en fascinerend. Het studiemodel straalt klasse en dynamiek uit, op een manier die maar heel weinig autos hem nadoen. Met gevoel voor de Alfa-traditie. De Brera onderscheidt zich bovendien door slimme vindingen als een gepatenteerd mechanisme dat de deuren in één beweging naar buiten en naar voren open doet zwaaien.

Naast diverse klassieke accenten -zo appelleert de achterruit aan de Giulietta Sprint- zijn ook lijnen van de Alfa 147 en Alfa 156 te ontwaren. De grote vraag is natuurlijk: hoe moeten we de Brera inschatten? Alleen al uit het feit dat het publiek letterlijk mee kan denken bij de evolutie van zijn concept valt op te maken dat het nieuwe Alfa Romeo prototype veel meer is dan een praatplaatje. Hij kon in de een of andere vorm best wel eens een rol gaan spelen in de ontwikkeling van toekomstige Alfa modellen. Naast de GTV en Spider wordt in Alfa-kringen immers serieus gedacht over andere (super)sportieve modellen. Je zou hem kunnen vergelijken met de Alfa Nuvola, die in het verleden een tipje van de sluier oplichtte voor de huidige modellenlijn. De tijd zal het uitwijzen. Voorlopig zullen we ons tot de feiten moeten beperken, maar ook die jagen de bloeddruk van de echte liefhebbers gelukkig al flink omhoog. Zo is de carrosserie van de Brera uit vederlicht, met koolstofvezel versterkt plaatwerk opgetrokken. Ook het interieur vormt een synthese van nobele materialen, verfijnde techniek en veel gevoel voor eigentijds en klassiek Alfa Romeo design. Uniek is het Picasound systeem van Pierre Piccaluga, dat het geluid met een geheel nieuwe techniek verdeelt en zo voor een fraaiere klank in het interieur zorgt.

De Alfa Brera is, zoals gezegd, een volwaardige 2+2 sportcoupé. Ondanks zijn compacte en vooral ook zeer gespierde uitstraling biedt hij toch verrassend veel ruimte. De Brera is 439 centimeter lang, 189 cm breed en 129 cm hoog.

Alfa 147 GTA: snelste benzine-auto in C-segment Uiteraard is op de stand nog veel meer sportief nieuws te vinden. Zo viert de Alfa 147 GTA in Amsterdam zijn publieksdebuut. Vanzelfsprekend zal regelmatig de motorkap worden geopend zodat menigeen een blik kan werpen op de uitzonderlijk gespierde 3,2 liter V6 24v krachtbron, die we al kennen van de Alfa 156 GTA.

In vergelijking met de reeds sportieve andere Alfa 147 uitvoeringen is het onderstel van de GTA ingrijpend aangepast. Een compleet nieuwe geometrie en afstelling, de meest verfijnde actieve veiligheidstechnieken die beschikbaar zijn en speciaal ontwikkelde lichtmetalen GTA sportwielen met brede banden zorgen ervoor dat de zinderende prestaties van de 250 pk sterke zescilinder zonder problemen op het wegdek worden overgebracht. Een hele prestatie, want de Alfa 147 GTA is de snelste auto in zijn klasse.

Alfa 147 1.9 JTD 16v Multi-jet: snelste diesel in C-segment Na de primeur van de toonaangevende JTD common-rail inspuittechniek in de Alfa 156, inmiddels al weer vijf jaar geleden, is er nu de wereldprimeur van de volgende generatie common-rail turbodieseltechniek: de zogenaamde Multi-jet motor. Deze noviteit stelt de krachtbron in staat het aantal inspuitmomenten verder te verhogen, waardoor de motor nog rustiger loopt en een ongekend hoog rendement realiseert. Met andere woorden: de 1.9 JTD 16v Multi-jet is niet alleen krachtiger, maar ook merkbaar stiller, soepeler en zuiniger dan de achtkleps Uni-jet JTD, die toch al voortreffelijk zijn werk deed en doet. De 1.9 JTD 16v Multi-jet (140 pk) wordt tijdens de AutoRAI 2003 gepresenteerd in de Alfa 147, Alfa 156 en Alfa Sportwagon voor een vanafprijs van 25.830.