Persberichten - 23/12/2002

Kinepolis Group 2003: Focus op België, Frankrijk en Spanje

Kinepolis Group 2003: Focus op België, Frankrijk en Spanje Kinepolis Group wil zich naar de toekomst voornamelijk gaan toespitsen op drie kern markten: België, Frankrijk en Spanje. De groep geeft hierbij voorkeur aan een gerichte groei in drie landen in plaats van een verspreide Europese groei. Met deze strategische keuze zal Kinepolis voor het komend jaar het resultaat verbeteren. Kinepolis plant in deze context de opening van drie complexen: Kinepolis Granada (Spanje) in het najaar 2003, Kinepolis Nancy (Frankrijk) in 2004 en Kinepolis Oostende (België) in 2005. De strategische keuze wordt ondersteund door het succes van het Kinepolis concept op deze markten. Polen blijft nog steeds een belangrijke markt waar Kinepolis alle opties openhoudt. In het kader van deze strategie kiest Kinepolis ervoor om haar belangen in Italië af te stoten. Op vrijdag 20 december werd een overeenkomst getekend met Europlex Cinemas voor de verkoop van het 14-zalen complex in Pioltello nabij Milaan (°2001) met onmiddellijke ingang. De participatie in het complex in Treviso (55%) wordt ook verkocht; op dit ogenblik lopen onderhandelingen met verschillende partijen. Een bijkomende reden voor de verkoop van de belangen in Italië is het huidige gunstig klimaat in de Italiaanse markt, waardoor Kinepolis een meerwaarde kon verzekeren. De verkoop van het complex in Pioltello zal leiden tot een schuldvermindering van meer dan 25 mio eur. In Nederland werden reeds alle participaties van de hand gedaan (Ede, Vlissingen). Wat de resultaten van 2002 betreft wordt voor België een lichte daling van de bezoekcijfers tov 2001 verwacht (-0,8%). Met dit cijfer doet Kinepolis het beter dan het Belgisch gemiddelde en realiseert een inhaalbeweging tov het eerste halfjaar. Naar het eind van het jaar toe verwacht Kinepolis dat het bezoekersaantal ongeveer gelijklopend zal zijn met dat van 2001. Een gelijkaardige situatie doet zich voor op de Spaanse markt waar Kinepolis Madrid en Valencia het beter doen dan de concurrenten in . In Frankrijk kennen de bestaande Franse complexen Lomme, Metz, Thionville een terugval van het bezoekcijfer van 5%, vooral omwille van een gebrek aan Franse filmtitels. De bezoekersaantallen in de recent gebouwde complexen in Nîmes en Mulhouse stijgen. Voor het komend jaar wordt voor Nîmes een verdere stijging van het bezoekcijfer verwacht wegens de sluiting van een concurrerende bioscoop (Cinema Majestic in Caissargues nabij Nîmes sloot op 20.12.02); in Mulhouse wordt het aantal verhuurbare m² verhoogd, van 6000 m² tot 10.000 m². Als gevolg van de verkoop van Kinepolis Pioltello en de terugval van het bezoekcijfer in Frankrijk, zal de vooropgestelde groei van het bezoekcijfer in 2002 niet behaald worden. Kinepolis Group verwacht een negatief resultaat over het ganse boekjaar, weliswaar beter dan het semesterieel resultaat van 30.06.02. De belangrijkste oorzaken voor dit negatief resultaat zijn het koersverlies op de Poolse Zloty en de verhoogde financiële lasten. Wat Cinemaxx betreft, wacht Kinepolis het juiste moment af voor de verkoop van haar participatie in Cinemaxx. De waarde van de participatie werd vorig jaar volledig afgeboekt tot nul. Kinepolis Group heeft eveneens beslist om haar bestaand programma van inkoop van aandelen voort te zetten. Tenslotte wenst Kinepolis haar klanten te bedanken voor het voorbije jaar. Zij dankt eveneens al haar medewerkers voor hun inzet van dit jaar. Hun creativiteit, gedrevenheid en enthousiasme vormen de basis voor een succesvolle toekomst van Kinepolis. Voor bijkomende inlichtingen: Financiële informatie: Florent Gijbels, CEO. Tel.: 02/474.26.91, e-mail: fgijbels@kinepolis.com Operationele informatie: Joost Bert, CEO. Tel.: 02/474.27.91, e-mail: jbert@kinepolis.com

Bron: Kinepolis Group
Provider: Euronext Brussels