Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Consumentenorganisaties: NS en V en W moeten discussie over railinfra niet over de rug van de reiziger voeren

Minister De Boer van verkeer en de NS hebben geen overeenstemming bereikt over bevriezing van de infraheffing. Dit betekent echter niet dat de tweede verhoging van de NS-tarieven in 2003 op 1 juli nu gewoon kan doorgaan. Dat stellen de consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Consumentenbond, CSO, Fietsersbond en CG-Raad. Een tweede prijsverhoging in 2003 is nog onverminderd in strijd met het prestatiecontract en de door NS gemaakte afspraken met de consumentenorganisaties. Ook heeft de minister van de Kamer opdracht gekregen om de tweede prijsstijging te verbieden. De consumentenorganisaties hebben begrip voor de argumenten van NS met betrekking tot de slechte prijs-prestatieverhouding bij de spoorweginfrastructuur, maar zij vinden dat deze strijd door VenW en NS niet over de rug van de reiziger mag worden uitgevochten.

Een tweede tariefstijging van meer dan 0,6% in 2003 is strijdig met de afspraken tussen NS en overheid. Deze afspraken houden in dat per jaar de tarieven slechts mogen stijgen met de inflatie plus 2%. Ook op 1 januari 2003 gaat de prijs van het treinkaartje omhoog. De NS stelt weliswaar dat die stijging op 31 december om 23.55 uur in zal gaan, maar aangezien de prijs op die dag pas 'na sluitingstijd' van kracht wordt, geldt dat deze feitelijk op 1 januari haar beslag krijgt.

De NS toonde zich aanvankelijk bereid om de tariefsverhoging van 1 juli te verschuiven naar 14 december. Volgens de consumentenorganisaties zou dat echter nog steeds niet in overeenstemming met het prestatiecontract zijn geweest. In dat geval zou de NS in 2004 opnieuw een prijsstijging hebben kunnen afkondigen, waarmee het bedrijf dan per saldo toch een ronde voorsprong had kunnen nemen op de toegestane prijsstijgingen.

De consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Consumentenbond, CSO, Fietsersbond en CG-Raad zijn het wel met de NS eens dat de infraheffing niet mag worden verhoogd; de kwaliteit van de railinfrastructuur is immers ver beneden peil. De brief die minister De Boer vrijdag aan de Tweede Kamer stuurde, spreekt in dit verband boekdelen. De NS en de reizigers mogen verwachten dat het spoorwegnet betrouwbaar is. Zolang dat bij lange na niet het geval is, kan VenW met goed fatsoen de infraheffing niet verhogen.

Los daarvan zijn exorbitante tariefstijgingen voor de reizigers echter hoe dan ook uit den boze.

23 december 2002

---