Consumentenorganisaties: NS en V en W moeten discussie over railinfra niet over de rug van de reiziger voeren
Minister De Boer van verkeer en de NS hebben geen overeenstemming bereikt over bevriezing van de infraheffing. Dit betekent echter niet dat de tweede verhoging van de NS-tarieven in 2003 op 1 juli nu gewoon kan doorgaan. Dat stellen de consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Consumentenbond, CSO, Fietsersbond en CG-Raad. Een tweede prijsverhoging in 2003 is nog onverminderd in strijd met het prestatiecontract en de door NS gemaakte afspraken met de consumentenorganisaties. Ook heeft de minister van de Kamer opdracht gekregen om de tweede prijsstijging te verbieden. De consumentenorganisaties hebben begrip voor de argumenten van NS met betrekking tot de slechte prijs-prestatieverhouding bij de spoorweginfrastructuur, maar zij vinden dat deze strijd door VenW en NS niet over de rug van de reiziger mag worden uitgevochten.
Een tweede tariefstijging van meer dan 0,6% in 2003 is strijdig met de afspraken tussen NS en overheid. Deze afspraken houden in dat per jaar de tarieven slechts mogen stijgen met de inflatie plus 2%. Ook op 1 januari 2003 gaat de prijs van het treinkaartje omhoog. De NS stelt weliswaar dat die stijging op 31 december om 23.55 uur in zal gaan, maar aangezien de prijs op die dag pas 'na sluitingstijd' van kracht wordt, geldt dat deze feitelijk op 1 januari haar beslag krijgt.
De NS toonde zich aanvankelijk bereid om de tariefsverhoging van 1
juli te verschuiven naar 14 december. Volgens de
consumentenorganisaties zou dat echter nog steeds niet in
overeenstemming met het prestatiecontract zijn geweest. In dat geval
zou de NS in 2004 opnieuw een prijsstijging hebben kunnen afkondigen,
waarmee het bedrijf dan per saldo toch een ronde voorsprong had kunnen
nemen op de toegestane prijsstijgingen.
De consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Consumentenbond, CSO,
Fietsersbond en CG-Raad zijn het wel met de NS eens dat de
infraheffing niet mag worden verhoogd; de kwaliteit van de
railinfrastructuur is immers ver beneden peil. De brief die minister
De Boer vrijdag aan de Tweede Kamer stuurde, spreekt in dit verband
boekdelen. De NS en de reizigers mogen verwachten dat het spoorwegnet
betrouwbaar is. Zolang dat bij lange na niet het geval is, kan VenW
met goed fatsoen de infraheffing niet verhogen.
Los daarvan zijn exorbitante tariefstijgingen voor de reizigers echter
hoe dan ook uit den boze.
23 december 2002
---