Velsen, 16 december 2002
Ondertekening overeenkomsten uitvoering welzijnsdiensten voor ouderen
Op donderdag 19 december 2002 ondertekenen loco-burgemeester A.M. Korf en de algemeen directeur van de SOV, de heer H.J. Scheeper, een tweetal overeenkomsten inzake de uitvoering van welzijnsdiensten voor ouderen. Met de ondertekening van beide overeenkomsten wordt de weg geëffend voor de overdracht van middelen en taken per 1 januari 2003.
In oktober 2000 nam de gemeenteraad van Velsen het principebesluit om
de uitvoering van welzijnsdiensten voor zelfstandig wonende oudere
inwoners los van de gemeentelijke organisatie te organiseren. Daarbij
gaat het bijvoorbeeld om klussen aan huis, het rondbrengen van warme
maaltijden, alarmering, wasservice, advisering, zorgbemiddeling en
ontspanning.
Het traject om te komen van `zelf doen' naar `uitbesteden' vroeg de
nodige tijd omdat de personele, de financiële en inhoudelijke
consequenties van tevoren goed in beeld moesten worden gebracht en
omdat een aantal hindernissen uit de weg moest worden geruimd. Nu, op
28 november 2002, kon de raad een integraal voorstel worden voorgelegd
om het welzijnsaanbod daadwerkelijk onder te brengen bij de Stichting
Ouderenzorg Velsen.
Het raadsbesluit houdt in dat de SOV, in opdracht van de gemeente, de
prestaties gaat leveren, zoals die zijn vastgelegd in het
Prestatieplan 2003. De gemeenteraad heeft daarvoor een budget
beschikbaar gesteld. Elk voorjaar wordt opnieuw onderhandeld over de
prestaties en het budget voor het daarop volgende begrotingsjaar. Het
college van burgemeester en wethouders sluit hiertoe, na overleg met
de seniorenraad en de gemeenteraad, een overeenkomst. De gemeenteraad
is vervolgens het bevoegd orgaan om op basis van de overeenkomst het
benodigde budget op te nemen in de gemeentebegroting.
Om het besluit van de raad uit te kunnen voeren, moet nu de juridische bezegeling plaatsvinden van de overeenkomst tussen de gemeente Velsen en de SOV. In de eerste plaats moet een overdrachtsovereenkomst worden ondertekend. Deze overeenkomst is eenmalig en bevat afspraken over de nieuwe werksituatie van de medewerkers van het voormalige COB, het gebruik van gemeentelijke accommodaties, de overdracht van de bedrijfsmiddelen en van lopende verplichtingen.
In de tweede plaats wordt de uitvoeringsovereenkomst ondertekend. Deze overeenkomst wordt elk jaar hernieuwd en betreft de prestaties, de manier waarop daarover verantwoording wordt afgelegd aan de gemeente en de elementen die in het budget kunnen worden opgenomen.
Na de officiële ondertekening van beide overeenkomsten neemt de SOV per 1 januari a.s. daadwerkelijk de uitvoering ter hand.