AutoRai

23-12-2002

Audi RS6 soevereine high performance

De nieuwe Audi RS6 is een wereldwijd uniek model. Zijn enorme vermogensontplooiing, de permanente vierwielaandrijving quattro, zijn high performance remsysteem en het innovatieve DRC-onderstel zetten nieuwe maatstaven. De RS6 is leverbaar als Limousine en Avant; de prijs is respectievelijk 125.900,-- en 128.940,-- inclusief BPM/BTW. Met de introductie van de nieuwe RS6 introduceert Audi haar krachtigste productiemodel ooit. Het model is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen quattro GmbH en AUDI AG. De V8-biturbomotor van de Audi RS6 levert een vermogen van 331 kW (450 pk) en maakt sportwagenprestaties mogelijk.

Met zijn innovatieve onderstelsysteem Dynamic Ride Control (DRC) en het high performance remsysteem met vaste achtzuigerremklauwen biedt hij een nieuwe dimensie van rijdynamiek.

Het design van de RS6 is zowel soeverein als decent en heeft geen overdreven accenten nodig om krachtig over te komen.

Prestatiegericht motorvermogen
De 4,2-liter V8-motor van de Audi RS6 levert van 5.700 tot 6.400 t/min. een maximum vermogen van 331 kW (450 pk). Al even buitengewoon is het maximum koppel van 560 Nm dat over een ongekend breed toerengebied van 1.950 tot 5.600 t/min. beschikbaar is. De V8-motor van de RS6 heeft een aluminium motorblok. De vijfkleppentechniek werkt met drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder. Het rendement van de beide turbocompressoren wordt nog verbeterd door interkoelers.

High performance remsysteem
Gezien het enorme prestatiepotentieel van de RS6 heeft quattro GmbH het remsysteem van de RS6 compleet nieuw ontwikkeld. Aan de voor- en achterwielen worden nu grotere, compound-remschijven toegepast. Bij deze technologie, die afkomstig is uit de autosport, is de gietijzeren remschijf met 14 stalen stiften bevestigd aan een aluminium remschijfnaaf. Deze ontkoppeling maakt een variabele uitzetting van de onderdelen mogelijk, zonder dat ze ongewenst vervormen.

De zogenoemde zwevende bevestiging biedt betere prestaties bij een lager gewicht met name bij extreme belasting en bij hoge bedrijfstemperaturen. De geventileerde en geperforeerde remschijven hebben aan de vooras een diameter van 365 mm en aan de achteras van 335 mm. Vóór zijn ze gecombineerd met vaste achtzuigerremklauwen, achter met vaste eenzuigerklauwen, inclusief geïntegreerde handrem.

De parameters van het ABS en de elektronische remkrachtverdeling zijn speciaal afgestemd op het high performance karakter van het nieuwe remsysteem. De sportieve regelalgoritmes van het antiblokkeersysteem zijn gericht op zeer korte remwegen en optimaal regelcomfort.

Dynamic Ride Control tegen overhellen en duiken In de nieuwe Audi RS6 wordt voor het eerst het onderstelconcept Dynamic Ride Control (DRC) toegepast. Dit is een speciaal schokdempersysteem dat zonder gebruik van elektronica de bewegingen van de auto om de langs- en de dwarsas tegenwerkt.

Bij het insturen en nemen van een bocht wordt de afstemming van de schokdempers zo gewijzigd dat bewegingen om de langsas (overhellen) aanmerkelijk worden gereduceerd. Volgens hetzelfde principe gaat DRC bewegingen van de auto om de dwarsas (duiken) bij accelereren en remmen tegen.