Ingezonden persbericht

Persbericht

23 december 2002

SIMON PÁNEK, EEN JONGE TSJECHISCHE ACTIVIST EN HULPVERLENER, IS DOOR

READER'S DIGEST UITGEROEPEN TOT EUROPEAAN VAN HET JAAR

Simon Pánek is de nieuwe Europeaan van het Jaar van Reader's Digest

De jonge Tsjechische activist en hulpverlener ontvangt de onderscheiding voor zijn werk met de People in Need Foundation, de charitatieve instelling die hij hielp oprichten. De organisatie heeft meer dan EUR 35 miljoen opgebracht voor mensen in 25 verschillende landen en is uitgegroeid tot een van de belangrijkste hulporganisaties in Oost-Europa. De organisatie draagt bij aan de wederopbouw van verwoeste samenlevingen en bevordert de eigen verantwoordelijkheid van burgers en liberale democratische waarden.

Pánek is gekozen door de hoofdredacteuren van de 19 Europese edities van het maandblad Reader's Digest dat een bereik heeft van meer dan 6 miljoen abonnees, verspreid over Europa. De onderscheiding is bestemd voor de persoon die volgens de hoofdredacteuren de beste, hedendaagse belichaming vormt van de waarden en tradities van Europa.

Op 28 januari 2003 reikt het Tsjechische supermodel Teresa Maxová de onderscheiding in Praag uit.

Als 20-jarige biologiestudent in Praag werd Pánek in 1988 voor het eerst bewogen om voor anderen in actie te komen toen hij een nieuwsbericht op televisie zag over de aarbeving die Armenië getroffen had. Daarbij raakten 500.000 mensen dakloos en vielen 25.000 doden. Hij besloot een inzamelingsactie van hulpgoederen en voedsel te organiseren en haalde de grootste supermarkt in de stad ertoe over opslagruimte beschikbaar te stellen. Vervolgens verscheen hij op televisie in een populair nieuwsprogramma om zijn landgenoten op te roepen met gulle hand te geven. Binnen drie dagen hadden Pánek en zijn vrienden 70 ton voorraden ingezameld.

Het jaar daarop deed Pánek van zich spreken als een van de studentenleiders van de `Fluwelen revolutie' in zijn land, aan de zijde van de dissidente schrijver Vàclav Havel, die vervolgens president werd.

Toen in 1992 een gewapend conflict losbarstte tussen de Armeense inwoners van de enclave Nagorny-Karabach en de regering van Azerbeidzjan, waarbij duizenden burgers vast zaten in Baku, verscheen Pánek weer voor de televisie met een oproep om te helpen. Binnen drie dagen haalde hij meer dan EUR 35.000 op, vrijwel volledig uit particuliere donaties.

Pánek onderbrak zijn studie en hielp bij de oprichting van People in Need, hij regelde kantoorruimte en later een jaarlijkse exploitatie-subsidie van de Tsjechische tv, omdat hij gezien had hoe effectief massamedia mensen konden overtuigen om bij humanitaire crises te helpen. Vervolgens organiseerde hij met regelmaat mediacampagnes voor zaken waar hij bij betrokken was.

De afgelopen tien jaar reisde Pánek veelvuldig naar Bosnië en Tsjetsjenië tijdens de burgeroorlogen die die landen verscheurden, om hulpgoederen te bezorgen bij slachtoffers.

Hij is ook uitgesproken in zijn steun aan democratische waarden: `Het eerste deel van ons werk is het verlenen van materiële hulp aan mensen. Maar pleitbezorging is het tweede deel. Wij vinden dat het onze plicht is om iets meer te doen dan alleen mensen die in moeilijkheden zitten te voeden.'

De nu 35-jarige Pánek werkt fulltime voor People in Need. Hij woont in een gewone flat in Praag en leeft van een bescheiden salaris. Hiërarchie en status interesseren hem niet. In 1997 gaf hij de titel van algemeen directeur, die hij sinds de oprichting had gedragen, op en stond zijn baan af aan een jongere medewerker. Nadat hij korte tijd voor President Havel had gewerkt, keerde hij fulltime terug bij People in Need als hoofd operaties.

In de zomer van 2002 verstrekte People in Need hulp aan slachtoffers van de rampzalige overstromingen die de Tsjechische Republiek troffen.

Pánek: `Ik vind dat het leven een soort verplichting meebrengt. Wanneer je ziet dat iets fout is, en wanneer je denkt dat je er iets aan kunt doen, dan draag je de verantwoordelijkheid om dat te doen. Je moet het op zijn minst proberen.'

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als 'Reader's Digest, Het Beste voor Nederland'. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities in 19 talen en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, video's, special interest bladen en multimediaproducten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op internetsite: www.readersdigest.nl of www.rdnl.nl

###



Ingezonden persbericht