ROVER: Onderzoeksresultaten railinfra moeten onmiddellijk boven tafel
Reizigersvereniging ROVER vindt dat zij gesterkt wordt in haar mening
over de falende railinfrastructuur nu minister De Boer vandaag
(vrijdag) in een brief aan de Tweede Kamer heeft erkend dat de
toestand van rails, wissels en bovenleiding slechter is dan hij eerst
dacht. ROVER wil dat de onderzoeksresultaten onmiddellijk openbaar
worden gemaakt. ROVER ziet in de brief opnieuw aanleiding om de
tariefstijging die de NS van plan was per 1 juli 2003 door te voeren,
af te laten blazen. In plaats daarvan moet de NS de rekening voor het
inkomstenverlies door afhakende treinreizigers bij Verkeer en
Waterstaat leggen.
Het feit dat minister De Boer nu zelf toegeeft dat de kwaliteit van de
infrastructuur tegenvalt, steunt ROVER in haar opvatting over de
slechte kwaliteit van de railinfrastructuur. De reiziger heeft de buik
vol van de dagelijkse spoorellende: treinen komen te laat of
verschijnen helemaal niet, en in veel gevallen komt dat door problemen
met de rails, de wissels, de seinen of de bovenleiding.
Reizigersvereniging ROVER wil dat het onderzoek waar de minister in
zijn brief naar verwijst, onmiddellijk openbaar wordt gemaakt. Het kan
niet zo zijn dat, wanneer een onderzoek een resultaat heeft dat de
minister niet goed uitkomt, hij in plaats van dat meteen openbaar te
maken, eerst een second opinion wil laten uitvoeren. Zeker in dit
geval is dat ontoelaatbaar. De uitkomst van het onderzoek kan
duidelijkheid brengen over de vraag of de NS terecht een claim bij het
rijk neerlegt. Daarnaast legt het uitstellen van de openbaarmaking aan
het eind van de zittingsperiode het probleem bij de opvolger van de
minister neer. In ieder geval is geheimhouding van de uitkomsten naar
het oordeel van ROVER niet in het belang van de reiziger.
ROVER is het met de NS eens dat de infraheffing (dat is de vergoeding
die de NS aan het Rijk betaalt voor het gebruik van de rails) niet mag
worden verhoogd: opnieuw is bevestigd dat de kwaliteit van de
railinfrasturctuur ver beneden peil is. Het gevolg van die slechte
kwaliteit is dat reizigers dag in dag uit worden geconfronteerd met
vertragingen en uitval van treinen, en daardoor de trein de rug
toekeren. Dat betekent voor de NS een aanzienlijk inkomstenverlies. De
rekening daarvoor moet de NS aan VenW presenteren, en niet -in de vorm
van hogere tarieven- aan de reiziger.
ROVER wacht vol belangstelling op de uitkomst van onderhandelingen die
de NS en VenW voeren over uitstel van de tariefplannen van de NS en
een financiële tegemoetkoming van VenW aan de NS.
20 december 2002
---