Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: Onderzoeksresultaten railinfra moeten onmiddellijk boven tafel

Reizigersvereniging ROVER vindt dat zij gesterkt wordt in haar mening over de falende railinfrastructuur nu minister De Boer vandaag (vrijdag) in een brief aan de Tweede Kamer heeft erkend dat de toestand van rails, wissels en bovenleiding slechter is dan hij eerst dacht. ROVER wil dat de onderzoeksresultaten onmiddellijk openbaar worden gemaakt. ROVER ziet in de brief opnieuw aanleiding om de tariefstijging die de NS van plan was per 1 juli 2003 door te voeren, af te laten blazen. In plaats daarvan moet de NS de rekening voor het inkomstenverlies door afhakende treinreizigers bij Verkeer en Waterstaat leggen.

Het feit dat minister De Boer nu zelf toegeeft dat de kwaliteit van de infrastructuur tegenvalt, steunt ROVER in haar opvatting over de slechte kwaliteit van de railinfrastructuur. De reiziger heeft de buik vol van de dagelijkse spoorellende: treinen komen te laat of verschijnen helemaal niet, en in veel gevallen komt dat door problemen met de rails, de wissels, de seinen of de bovenleiding. Reizigersvereniging ROVER wil dat het onderzoek waar de minister in zijn brief naar verwijst, onmiddellijk openbaar wordt gemaakt. Het kan niet zo zijn dat, wanneer een onderzoek een resultaat heeft dat de minister niet goed uitkomt, hij in plaats van dat meteen openbaar te maken, eerst een second opinion wil laten uitvoeren. Zeker in dit geval is dat ontoelaatbaar. De uitkomst van het onderzoek kan duidelijkheid brengen over de vraag of de NS terecht een claim bij het rijk neerlegt. Daarnaast legt het uitstellen van de openbaarmaking aan het eind van de zittingsperiode het probleem bij de opvolger van de minister neer. In ieder geval is geheimhouding van de uitkomsten naar het oordeel van ROVER niet in het belang van de reiziger.

ROVER is het met de NS eens dat de infraheffing (dat is de vergoeding die de NS aan het Rijk betaalt voor het gebruik van de rails) niet mag worden verhoogd: opnieuw is bevestigd dat de kwaliteit van de railinfrasturctuur ver beneden peil is. Het gevolg van die slechte kwaliteit is dat reizigers dag in dag uit worden geconfronteerd met vertragingen en uitval van treinen, en daardoor de trein de rug toekeren. Dat betekent voor de NS een aanzienlijk inkomstenverlies. De rekening daarvoor moet de NS aan VenW presenteren, en niet -in de vorm van hogere tarieven- aan de reiziger.

ROVER wacht vol belangstelling op de uitkomst van onderhandelingen die de NS en VenW voeren over uitstel van de tariefplannen van de NS en een financiële tegemoetkoming van VenW aan de NS.

20 december 2002

---