Nederlandse Akkerbouw Vakbond

DOORSCHUIVEN C-SUIKER GENEGEERD

DOORSCHUIVEN C-SUIKER GENEGEERD

De NAV heeft de Werkgroep Bietenaangelegenheden schriftelijk gevraagd bietentelers in de gelegenheid te stellen C-suiker door te schuiven naar volgend jaar. De Brusselse regelgeving staat dat toe tot maximaal 20% van het individuele A-quotum. De doorgeschoven suiker wordt de eerst geproduceerde suiker van het volgende jaar. Aanleiding was de door Brussel opgelegde korting van het A- en B-quotum. In de vergadering van de Werkgroep Bietenaangelegenheden van 3 december jongstleden, is het verzoek niet behandeld. Daarmee dreigt de kans om van deze doorschuifmogelijkheid gebruik te maken, de bietentelers door de neus geboord te worden. De hoeveelheid door te schuiven suiker moet namelijk voor 31 januari 2003 bij Brussel aangemeld worden.

Onverstandig

Het niet doorschuiven van de C-suiker in het mengprijsquotum is, volgens de NAV, politiek en economisch onverstandig. Hier geven we de argumenten nog eens een keer:


- de teelt van C-bieten is in het algemeen, maar zeker dit jaar, verliesgevend.


- de teelt van quotumbieten is relatief steeds aantrekkelijker door de dalende graanprijs en de daaraan gekoppelde daling van de opbrengstprijzen van andere teelten.


- het mechanisme, dat elke teler in elk geval zijn quotum vol wil telen, leidt tot een jaarlijkse C-suikerproductie die, samen met de C-suiker in het mengprijsquotum, 15-20% van de totale suikerproductie uitmaakt.


- nu C-suiker doorschuiven leidt bij een kleiner areaal volgend jaar tot een wat kortere campagne, maar die onderbezetting is makkelijk te dragen: de capaciteit van de fabriek mag niet afgestemd zijn op een productie (van C-suiker), die structureel verliesgevend is.

Maarsingh stelt in het Agrarisch Dagblad van 4 december jl., dat doorschuiven niet aan de orde is. Dat is niet juist: de beslissing om door te schuiven kent als deadline 31 januari 2003, dan moet in Brussel gemeld zijn hoeveel er doorgeschoven wordt.

In hetzelfde artikel stelt Maarsingh, dat de EU een vrij constante export van suiker heeft en dat Brazilië juist zijn export heeft uitgebreid. Dat is juist, maar dat betekent niet dat Europa dus niet aan dumping doet, zoals Maarsingh stelt. Dumpen is namelijk het systematisch onder de kostprijs verkopen. En dat is wat er gebeurt met de C-suiker.

Boemerang

En dan nog het politieke argument. Het Europese suikersysteem ligt zwaar onder vuur, zowel in Europa zelf als internationaal. In Nederland is er enerzijds de lobby van suikerverwerkers en anderzijds de campagne van Oxfam, waartoe NOVIB behoort. Verder hebben Brazilië en Australië een klacht bij de WTO tegen de EU ingediend. De strekking is: de suikerindustrie misbruikt het Europese suikersysteem om suiker op de wereldmarkt te dumpen. De behandeling van die klacht loopt nog.

LTO heeft met een speciale persconferentie tegengas willen geven en de suikerindustrie richt een speciaal lobbyplatform op. Terecht, want het Europese suikersysteem zorgt via productiebeheersing voor stabiele, redelijke prijzen en een veilige voorziening. Maar het systeem is nooit bedoeld om structureel voor de wereldmarkt te telen. Daarom zit er ook die doorschuifmogelijkheid in en werden de opslag- en rentekosten door Brussel betaald.

Het is daarom politiek onverstandig de slechte kant van de uitvoering van het systeem, de structurele overproductie, te verhullen, ja sterker nog simpele voorstellen om die overproductie terug te dringen als niet aan de orde te beschouwen. Dat is koren op de molen van de tegenstanders. En de lobby van de suikerindustrie en haar vrienden konden hun pleidooien wel eens als een boemerang zien terugkomen in pleidooien om dan het hele systeem maar af te schaffen.