RAILINFRABEHEER
RIB vraagt V&W 962 miljoen euro budget voor 2003
Utrecht, 20 december 2002
RIB vraagt ministerie van V&W 962 miljoen euro budget voor 2003
onafhankelijk onderzoek Twijnstra Gudde en IMCG onderschrijft noodzaak
gevraagd budget
Railinfrabeheer staat voor een goede basiskwaliteit van de
spoorinfrastructuur in Nederland. Om deze basiskwaliteit te kunnen
garanderen heeft RIB bij het ministerie voor 2003 een budgetaanvraag
ingediend van in totaal 962 miljoen euro. Op dit moment heeft het
ministerie 753 miljoen euro voor RIB beschikbaar. Omdat het gevraagde
bedrag een stijging is ten opzichte van voorgaande jaren (ongeveer 800
miljoen euro in 2002) is in goed overleg met het ministerie een
toetsend onderzoek ingesteld naar de onderbouwing van de subsidie
aanvraag. Dit onafhankelijke onderzoek is verricht door het bureau
Twijnstra Gudde en IMCG en de resultaten zijn thans beschikbaar.
De audit op hoofdlijnen:
1. Door RIB is al vanaf 1999 aangegeven welke kosten voor 2003 nodig
zijn en de bedragen zijn de afgelopen jaren weliswaar gestegen, maar
deze stijgingen zijn in absolute zin niet groot en lopen niet gelijk
op met de inflatie. Daarnaast zijn de cijfers goed onderbouwd. De
kwaliteit van de spoorwegnetwerk hangt samen met de betrouwbaarheid en
de beschikbaarheid er van. De betrouwbaarheid daalde sinds 1995 maar
is na 1999 door gerichte acties weer verbeterd. De kwaliteit van het
spoor is na 1997 verminderd maar deze teruggang is tot staan gebracht.
Het lijkt er op dat de aanpak van de bovenbouw (ballastbed,
dwarsliggers en rails) adequaat is geweest. De slijtage van de rails
neemt als gevolg van de intensieve belasting van het net de laatste
jaren sterk toe. Dit vraagt om een stevige inspanning in verband met
de veiligheid en betrouwbaarheid.
2. De gevraagde 962 miljoen euro kan goed aannemelijk worden gemaakt
aan de hand van de activiteitenprogramma's van RIB. De in de
budgetaanvraag opgenomen kosten voor het beheren, instandhouden en
vervangen van het spoor zijn door RIB de afgelopen jaren goed
onderbouwd en stroken met de korte termijn doelstellingen om verdere
aantasting van de kwaliteit van spoorwegnet te voorkomen.
3. Internationaal gezien wijken de kosten van RIB niet af, wanneer de
uitgaven per kilometer spoor worden afgezet tegen de intensiteit van
het gebruik.