RAILINFRABEHEER

RIB vraagt V&W 962 miljoen euro budget voor 2003

Utrecht, 20 december 2002

RIB vraagt ministerie van V&W 962 miljoen euro budget voor 2003

onafhankelijk onderzoek Twijnstra Gudde en IMCG onderschrijft noodzaak gevraagd budget

Railinfrabeheer staat voor een goede basiskwaliteit van de spoorinfrastructuur in Nederland. Om deze basiskwaliteit te kunnen garanderen heeft RIB bij het ministerie voor 2003 een budgetaanvraag ingediend van in totaal 962 miljoen euro. Op dit moment heeft het ministerie 753 miljoen euro voor RIB beschikbaar. Omdat het gevraagde bedrag een stijging is ten opzichte van voorgaande jaren (ongeveer 800 miljoen euro in 2002) is in goed overleg met het ministerie een toetsend onderzoek ingesteld naar de onderbouwing van de subsidie aanvraag. Dit onafhankelijke onderzoek is verricht door het bureau Twijnstra Gudde en IMCG en de resultaten zijn thans beschikbaar.

De audit op hoofdlijnen:

1. Door RIB is al vanaf 1999 aangegeven welke kosten voor 2003 nodig zijn en de bedragen zijn de afgelopen jaren weliswaar gestegen, maar deze stijgingen zijn in absolute zin niet groot en lopen niet gelijk op met de inflatie. Daarnaast zijn de cijfers goed onderbouwd. De kwaliteit van de spoorwegnetwerk hangt samen met de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid er van. De betrouwbaarheid daalde sinds 1995 maar is na 1999 door gerichte acties weer verbeterd. De kwaliteit van het spoor is na 1997 verminderd maar deze teruggang is tot staan gebracht. Het lijkt er op dat de aanpak van de bovenbouw (ballastbed, dwarsliggers en rails) adequaat is geweest. De slijtage van de rails neemt als gevolg van de intensieve belasting van het net de laatste jaren sterk toe. Dit vraagt om een stevige inspanning in verband met de veiligheid en betrouwbaarheid.

2. De gevraagde 962 miljoen euro kan goed aannemelijk worden gemaakt aan de hand van de activiteitenprogramma's van RIB. De in de budgetaanvraag opgenomen kosten voor het beheren, instandhouden en vervangen van het spoor zijn door RIB de afgelopen jaren goed onderbouwd en stroken met de korte termijn doelstellingen om verdere aantasting van de kwaliteit van spoorwegnet te voorkomen.
3. Internationaal gezien wijken de kosten van RIB niet af, wanneer de uitgaven per kilometer spoor worden afgezet tegen de intensiteit van het gebruik.