P E R S B E R I C H T
Amsterdam 20 december 2002
Ongevraagde E-mailreclame meest irritante reclame
Uit de meest recente metingen van de MediaScanner XL, het online mediabereiksonderzoek van INTERVIEWNSS BV, blijkt dat ongevraagde e-mailreclame de meest irritante vorm van reclame is. Van een elftal reclamevormen is gevraagd in welke mate men reclame informatief, leuk c.q. irritant vindt, of dat men er überhaupt niet op let. Op elk van de vier dimensies scoort e-mailreclame zeer hoog of zeer laag, al naar gelang dit ongevraagde of aangevraagde reclame is.
Op het moment dat een consument reclame aanvraagt en ontvangt via e-mail, wordt dat juist in hoge mate als informatief en leuk ervaren. Ongevraagde e-mail scoort hier zeer laag. De twee negatieve dimensies (irritant en let ik niet op) laten een vergelijkbaar maar omgekeerd beeld zien. Geadresseerde en ongeadresseerde reclame via de brievenbus scoren veel minder extreem.
Opvallend is verder dat de 'papieren' media, na aangevraagde e-mail, als informatief worden ervaren, terwijl bij de dimensie leuk beeldende media als buitenreclame en televisie hoog scoren. Deze laatste scoorde in het verleden altijd hoog als het gaat om irritant, maar internet en ongevraagde e-mail hebben televisie van deze eerste plaats verdreven.
De totale steekproef van de MediaScanner XL, dat volledig online is uitgevoerd, bedraagt 15.000 respondenten in de leeftijd van 13 tot 55 jaar. In de bereiksdatabase zijn 195 titels opgenomen. Naast de bereiksgegevens bevat MediaScanner XL metingen over een groot aantal interesses, lifestyle en het gebruik van producten en diensten.