Technische Universiteit Delft

Boortunnel
20 december 2002 | 16.00 uur
hr. C.B.M. Blom | civiel ingenieur.
promotor | Prof.dr.ir. J.C. Walraven (fac CiTG)
toeg.prom. | Dr.ir. C. van der Veen (UHD- fac CiTG)

Design philosophy of concrete linings for tunnels in soft soils. Het begrijpen van het constructiegedrag van boortunnels is de basis voor een adequate risico identificatie. De montage van de gesegmenteerde betonnen lining van boortunnels in slappe grond met hoge waterstanden, wordt aangewezen als een heel belangrijke fase voor het optreden van schade. Dit promotieonderzoek start met een inventarisatie van de huidige bouwpraktijk van boortunnels om de optredende problemen vast te stellen. Nieuwe analytische ontwerpmodellen worden afgeleid om het constructieve gedrag beter te begrijpen. Uitbreidingen op bestaande modellen worden gemaakt door het expliciet implementeren van rotatiegedrag van langsvoegen en daarnaast de ringinteractie tussen verschillende tunnelringen en de
grondondersteuning. Toepasbare belastingsmodellen worden besproken. Bovendien is een nieuw belastingmodel afgeleid waarmee de tijdelijke belastingtoestand door grouten tijdens de bouwfase kan worden geanalyseerd, de zogenaamde 'uplift loading case'. Aandacht wordt geschonken aan plasticiteiten in grond die kunnen optreden tijdens de bouwfase. Niet-lineaire analyses worden uitgevoerd om het constructiegedrag in verschillende omstandigheden te bepalen. Vergelijkingen worden gemaakt met resultaten van de full-scale tunneltesten en veldmetingen bij twee praktijktunnels. Speciale aandacht wordt gegeven aan de bouwfase van de tunnels. De bouwpraktijk is geobserveerd om schademechanismen van de tunnel te identificeren. De schade is van invloed op herstelkosten, onderhoud en duurzaamheid. Meer dan dertig mechanismen zijn vastgesteld. Enkele mechanismen worden uitgewerkt en geanalyseerd. Het wordt aangetoond dat de mechanismen eenvoudig kunnen leiden tot de geobserveerde schade. Het begrip van de mechanismen zou kunnen leiden tot alternatieve ontwerpkeuzen. De resultaten van de studie naar het constructieve gedrag van boortunnels worden toegepast in een ontwerpfilosofie. Kenmerkend hierin is de inachtname van de analyse van het constructieve gedrag tijdens de bouwfase van de tunnel om zodoende risico's te minimaliseren.

Voor verder lezen:

* Sprayed concrete linings (NATM) for tunnels in soft ground, 1997