Persbericht
Verkeer en vervoer in de provincie Utrecht in beeld
20-12-2002
Op 18 december is het nieuwe Cijferboekje Verkeer en Vervoer Utrecht
2002 verschenen. Het Cijferboekje wordt jaarlijks uitgegeven en
verschijnt nu voor de vierde keer. Het is de meest bekende
informatiebron over de ontwikkelingen en actuele situatie op het
gebied van verkeer en vervoer in de provincie. Uiteenlopende
onderwerpen zoals de bevolkingsontwikkeling, files, verkeersveiligheid
en ontsnipperende maatregelen komen aan de orde. Het rapport is
gezamenlijk opgesteld door Rijkswaterstaat Directie Utrecht, Provincie
Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en Gewest Eemland.
Iedere geïnteresseerde kan het cijferboekje gebruiken als naslagwerk.
Daarnaast is het voor beleidsmakers een instrument waarmee kan worden
waargenomen in hoeverre gesignaleerde ontwikkelingen in lijn zijn met
de beleidsdoelstellingen.
Het verkeers- en vervoersbeleid is volop in beweging. Op nationaal,
provinciaal en regionaal niveau zijn nieuwe verkeers- en
vervoersplannen in voorbereiding, met vaak nieuwe doelstellingen. Het
is van groot belang dat deze nieuwe doelstellingen meetbaar zijn en
voorzien worden van de juiste indicatoren. Op deze wijze kunnen
ontwikkelingen vroegtijdig worden gesignaleerd en kunnen problemen
voortvarend worden aangepakt. Het cijferboekje kan hierin een rol
vervullen.
Het Cijferboekje is ook te vinden en te downloaden op internet:
www.bru.nl of www.provincie-utrecht.nl.
Een greep uit de inhoud van het cijferboekje:
Wonen en werken
* Het aantal woningen in de provincie Utrecht is voor het eerst
groter dan 450.000, onder meer door de bouw van Leidsche Rijn,
Amersfoort Vathorst, Houten en IJsselstein Zenderpark.
* Ongeveer de helft van de 215.000 arbeidsplaatsen in de stad
Utrecht wordt bezet door een werknemer van buiten de provincie,
wat de nodige pendelstromen oplevert.
Verkeer en vervoer algemeen
* Van de Nederlandse bevolking vindt een minderheid van 41% dat ook
hij- of zijzelf een actieve bijdrage zou moeten leveren aan het
oplossen van de bereikbaarheidsproblemen (door bijvoorbeeld vaker
te fietsen). Een meerderheid van 54% vindt, dat wel de
medeburger/medeweggebruiker deze bijdrage moet leveren.
* Inwoners van de provincie Utrecht legden traditiegetrouw per dag
meer kilometers af dan het Nederlands gemiddelde (35,88 kilometer
tegen 31,75 kilometer, een verschil van 13%).
Openbaar vervoer
* Het aantal busreizigers in Soest is in 2001 ten opzichte van een
jaar eerder flink afgenomen (met ruim 9%). Het aantal
treinreizigers in Soest steeg echter.
* Van alle Utrechtse treinstations laat Maarn de grootste
procentuele daling zien: in één jaar daalde het aantal reizigers
met ruim 37%. Andere treinstations die een daling lieten zien in
2000-2001 zijn Breukelen (-12,2%), Utrecht Overvecht (-5,8%),
Veenendaal de Klomp (-4,7%), Woerden (-3,4%), Amersfoort (-2,5%)
en Amersfoort Schothorst (-2,2%).
* Van alle Utrechtse treinstations laat Den Dolder de grootste
procentuele stijging zien: in één jaar steeg het aantal reizigers
met ruim 31%. Andere treinstations die in 2000-2001 een stijging
lieten zien zijn Soest (+ 14,7%), Vleuten (+12,7%), Bilthoven
(+4,7%) Baarn (+3,4%), Veenendaal Centrum (+3,1%) en Utrecht
Centraal (+2,5%).
* Het gebruik van streekbussen van omliggende plaatsen van en naar
de stad Utrecht is in 2001 met 5% toegenomen. Richting
Breukelen-Loenen zelfs met 25% en richting Nieuwegein met ruim
16%. In de richting Bunnik werd een afname van ruim 4%
geconstateerd.
* Het gebruik van streekbussen van omliggende plaatsen van en naar
de stad Amersfoort is in 2001 gelijk gebleven, na in 2000 al te
zijn toegenomen met 8%. Zowel de richtingen Soest als
Bunschoten-Spakenburg lieten echter een daling zien van ruim 9%.
Auto's en files
* Eén op de drie files uit de landelijke file-top 50 staat in de
regio Utrecht. De landelijke nummer 1 staat op de A2 richting
Utrecht, tussen Culemborg en Everdingen. Ook de landelijke nummer
2 staat in de regio Utrecht, namelijk op de A2 richting
s'-Hertogenbosch tussen Vianen en Knooppunt Everdingen.
* Tussen 1990 en 2001 is in de provincie Utrecht de toename van het
aantal personenauto's ruim 38%, terwijl het aantal bestelauto's
verdubbelde, en het aantal motorfietsen verdrievoudigde.
* In de periode 1997-2001 laten de N198 bij Harmelen en de N414 bij
Bunschoten een relatief grote toename van het verkeer zien. Op de
provinciale wegen in het Heuvelruggebied ten zuiden van de A12 is
vaak juist sprake van afname van het verkeer. Dit geldt ook voor
de N210 tussen IJsselstein en Benschop.
* Op de A28 tussen Maarn en Leusden-Zuid, op de A27 tussen Lexmond
en Everdingen, en op de A2 tussen Vianen en Everdingen is naar
schatting 1 op de 5 passerende voertuigen een vrachtauto. Op de
A12 tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten is dit ongeveer 1
op de 14.
Verkeersveiligheid
* Het aantal verkeersgewonden in de provincie Utrecht is flink
gedaald (met ruim 500 slachtoffers), vooral doordat gemeentelijke
wegen veiliger zijn geworden. Per jaar kunnen echter ook
schommelingen optreden. Het aantal verkeersdoden is in 2001 helaas
toegenomen (van 48 naar 57).
* Bijna alle Nederlanders (97%) steunen de regel dat telefoneren in
de auto verplicht handsfree moet gebeuren.
* Onder de jongens van 16 jaar blijven in de provincie de meeste
verkeersslachtoffers vallen: ruim 100 per jaar. Bij meisjes is dit
de helft. De meesten rijden daarbij op de brommer. Mannen zijn tot
na hun 40e veel vaker verkeersslachtoffer dan vrouwen.
Leefbaarheid
Bij de A12 en A27 rond Utrecht worden de grenswaardes voor fijn stof
en NO2 (stikstofdioxide) overschreden. Bij de A2 rond Utrecht wordt
alleen de grenswaarde voor NO2 overschreden. De andere lokaties
blijven onder of rond de norm.
In 2001 zijn rond de snelwegen in de Provincie Utrecht diverse kleine
faunapassages aangelegd.
De aanleg van wildovergangen en -viaducten kan rekenen op steun van
86% van de Nederlandse bevolking.
Meer informatie: Tom Wouters, telefoon (030) 258 37 13 of
Tom.Wouters@provincie-utrecht.nl