Persbericht
Stichting Computer Consument stopt
Houten, 20 december 2002
Met ingang van 1 januari 2003 zal de Stichting Computer Consument (SCC) haar activiteiten afbouwen. Consumenten die voor het eind van dit jaar computerapparatuur bij een van de SCC-deelnemers hebben gekocht, kunnen in ieder geval in 2003 nog gebruik maken van de faciliteiten van de SCC, zoals het voorleggen van een geschil aan de Geschillencommissie Computers.
De SCC is een initiatief van HCC, de vereniging van computergebruikers en de Consumentenbond. Zij werd in 1999 in het leven geroepen met het doel computerconsumenten zekerheden te bieden die zij anders niet zouden hebben. Bijvoorbeeld duidelijke en consumentvriendelijke leveringsvoorwaarden, de zekerheid dat garantieverplichtingen zouden worden nagekomen wanneer een van de SCC-deelnemers failliet zou gaan en een goede en onafhankelijke geschillenregeling. Dit laatste werd bereikt door bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, de Geschillencommissie Computers in het leven te roepen. Uitspraken van deze geschillencommissie hebben geleid tot meer duidelijkheid in zaken waarover nog vaak onduidelijkheid bestond.
Verschillende pogingen van de SCC het aantal deelnemende computerleveranciers uit te breiden, vonden nauwelijks gehoor. Vanwege dit gebrek aan belangstelling vanuit de branche heeft het bestuur van de Stichting Computer Consument besloten de activiteiten af te bouwen.
Dit houdt in dat voor alle computeraankopen die dit jaar nog worden gedaan bij een van de deelnemende bedrijven de door de SCC geboden zekerheden blijven bestaan. Inclusief de garantie- en de geschillenregeling.
FunPrice Computers heeft laten weten dat haar klanten ook na 1 januari nog gebruik kunnen maken van een onafhankelijke geschillenregeling. Daartoe zal het bedrijf zich aansluiten bij een van de andere geschillencommissies die onder de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken vallen.
Ingezonden persbericht