Aan de Voorzitter van de TweedeKamerderStaten-Generaal
Binnenhof4
Den Haag
Directie Personenverkeer, Migratie
en Vreemdelingenzaken
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
20 december 2002
Behandeld
drs. E.M. Driessen
Kenmerk
DPV/JP-339/02
Telefoon
+31 (0)70 3486860
Blad
1/3
Fax
+31 (0)70 3484006
Bijlage(n)
Verslag HLWG d.d. 28 november.
E-Mail
edo.driessen@minbuza.nl
Betreft
HLWG Asiel en Migratie
Zoals aan uw Kamer is toegezegd tijdens het Algemeen Overleg inzake de Werkgroep op Hoog Niveau voor Asiel en Migratie (HLWG) d.d. 18 mei 2000, gaat u hierbij, mede namens de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie en de Staatssecretaris voor Europese Zaken, het verslag toe van de HLWG bijeenkomst van 28 november 2002.
De Minister van Buitenlandse Zaken
VERSLAG VAN DE BIJEENKOMST VAN DE WERKGROEP OP HOOG NIVEAU VOOR ASIEL EN MIGRATIE (HLWG) OP 28 NOVEMBER 2002 TE BRUSSEL
Samenvatting
De concept-raadsconclusies inzake de nauwere samenwerking met geselecteerde derde landen op het gebied van migratiebeheer zijn door de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 18 en 19 november jongstleden aangenomen. De HLWG heeft zich in deze bijeenkomst beraad over het vervolgtraject van deze raadsconclusies in het kader van de uitwerking van de conclusies van de Europese Raad van Sevilla. Daarnaast heeft de HLWG gesproken over de band tussen migratie en ontwikkeling, waarbij
het Voorzitterschap heeft aangekondigd enkele aandachtspunten in te zullen brengen tijdens de RAZEB van 9 en 10 december. Voorts zijn kort de actieplannen voor Sri Lanka en Irak aan de orde gesteld. Tenslotte heeft de Commissie teruggekoppeld inzake de projecten die in 2002 zijn ingediend onder budgetlijn B7-667.
Verslag
1. Versterkte samenwerking met derde landen op het gebied van migratiebeheer
Het Voorzitterschap heeft meegedeeld dat de door de groep opgestelde concept-raadsconclusies tijdens de RAZEB van 18 en 19 november zijn aangenomen. Nu dienen deze conclusies snel een vervolg te krijgen. Bilateraal zijn er reeds coreus uitgegaan naar de hoofden van de missies in de betrokken derde landen. De missiehoofden dienen informatie te verzamelen welke in een rapport vervat moet worden, hetgeen midden december gereed moet zijn. Deze aanpak ontving anonieme steun van de overige
delegaties. Enkele delegaties gaven aan dat niet opnieuw het wiel moest worden uitgevonden. Waar mogelijk dienen bestaande structuren gebruikt te worden. Tevens zouden de ervaringen van lidstaten met de betrokken derde landen moeten worden gebruikt. Andere delegaties gaven aan dat het verslag van de missiehoofden een voorafgaande voorwaarde is, maar dat ook moest worden gekeken naar andere informatiebronnen, zoals de strategische landenberichten. Deze kwamen mede met instemming van de derde
landen tot stand en deden derhalve volledig recht aan de partnerschapgedachte. Voorts diende de regionale aanpak niet uit het oog te worden verloren, maar diende eveneens rekening te worden gehouden met de specifieke individuele situaties waarin de derde landen zich bevinden.
De Commissie drukte de groep op het hart zich bewust te zijn van de ernst van het debat. Er worden nu zeer gevoelige onderwerpen aangesneden die een rechtstreekse impact zullen hebben op migratie. Indien de lidstaten dit serieus willen oppakken, zal er voldoende geld beschikbaar moeten worden gemaakt. De Commissie werkt in dit verband aan een financieel verslag van de middelen die beschikbaar zijn voor migratie. Het Voorzitterschap beaamde het feit dat de uitwerking van de conclusies gepaard moet gaan met substantiële financiële middelen en gaf aan dat dit de komende maanden zeker nog thema van discussie zou vormen.
Nederland alsook enkele andere delegaties hebben aangegeven dat het rapport van de missiehoofden een goede eerste stap vormt. Voorts zouden troika besprekingen een goed forum vormen voor verdere discussie met deze landen. Indien noodzakelijk zouden ook expertmissies kunnen worden gestuurd, waaraan Nederland zeker medewerking wilde verlenen. De ervaringen met de actieplannen hadden geleerd dat een partnerschapgedachte de hoeksteen van deze samenwerking moet vormen. Tevens moest reeds in een vroeg stadium contact worden gezocht met deze landen. Tenslotte heeft Nederland aangegeven dat we ons nu in de constructieve fase van de uitwerking van de conclusies van de Europese Raad van Sevilla bevinden. Volgens Nederland was de politieke boodschap van de Europese Raad van Sevilla echter zeer duidelijk omtrent het feit dat de samenwerking die nu wordt geïnitieerd niet vrijblijvend mag zijn. Nederland heeft de groep derhalve op de noodzaak gewezen nu reeds na te denken over wat er te doen staat indien zich de onverhoopte situatie mocht voordoen dat bepaalde landen niet of niet voldoende mee zouden werken. De Voorzitter concludeerde dat de informatie die nu zal worden verzameld de basis zal vormen voor de volgende bespreking in de HLWG.
2. Migratie en Ontwikkeling
Het Voorzitterschap heeft aangegeven dat de Commissiemededeling inzake de band tussen migratie en ontwikkeling enkele dagen voor de RAZEB van 9 en 10 december zal worden uitgebracht. Een gedegen bespreking in de Raad is derhalve op dergelijk korte termijn niet meer mogelijk. Het Voorzitterschap wil echter toch de discussie gaande houden en heeft derhalve aangekondigd een document in te zullen brengen met drie aandachtspunten die de basis zouden moeten vormen van een open debat. Deze zouden niet
tot inhoudelijke Raadsconclusies moeten leiden, maar wellicht wel tot procedurele raadsconclusies. Op deze wijze kan het Griekse Voorzitterschap met dit thema voortvarend van start gaan, aldus het Voorzitterschap. Nederland heeft aangegeven deze gang van zaken niet van harte te kunnen ondersteunen. Het onderwerp is zo belangrijk dat het een grondige aanpak verdient en dus een grondige bespreking in de HLWG en in de groep ontwikkelingssamenwerking. De aandachtspunten die het Voorzitterschap
heeft aangedragen hoeven wat Nederland betreft niet de enige te zijn en Nederland pleit dan ook voor een gedegen bespreking van de Commissiemededeling in een later stadium. Enkele andere delegaties wilden toch al commentaar verschaffen en gaven enkele andere aandachtspunten aan. Het Voorzitterschap gaf aan dat het document in de groep ontwikkelingssamenwerking zal worden besproken en dat de mededeling van de Commissie zal worden afgewacht. Het Voorzitterschap sprak tenslotte de hoop uit op een
uitvoerig debat tijdens de RAZEB van 9 december.
3. Actieplannen Sri Lanka en Irak
Het actieplan voor Sri Lanka maakt goede vordering. De conclusies van de expertvergadering inzake het actieplan voor Sri Lanka zijn als input meegenomen in de agenda voor de Troika met de Sri Lankaanse autoriteiten. Het is de bedoeling de troika in Brussel te houden op 11 december.
Inzake het actieplan voor Irak heeft de Commissie aangegeven dat de samenwerking met Turkije goed verloopt. Momenteel zijn er een aantal experts in Turkije die de Turkse autoriteiten bijstaan op het gebied van migratiebeleid. Ook kijken zij naar de behoeften van de Turken inzake illegale immigratie en grensbeheer. Het werd door een van de delegaties vooralsnog als voorbarig beschouwd om wat betreft migratiestromen vanuit Irak in te gaan op een hypothetische situatie, waarop verdere discussie
terzake uitbleef.
4. Budgetlijn B7-667
De Commissie gaf een terugkoppeling inzake de projecten die zijn ingediend in 2002 onder budgetlijn B7-667. De lijst met geselecteerde projecten wijkt nauwelijks af van de lijst zoals die is gepresenteerd tijdens de expertvergadering terzake in oktober. Het Voorzitterschap vroeg evenwel de veranderingen alsnog op schrift te stellen. De indieners van deze projecten hebben een "pre - toezegging" gekregen. Begin 2003 zal er een evaluatiebijeenkomst plaatsvinden inzake de projecten die de
voorgaande jaren zijn ingediend. 2003 zal het laatste jaar zijn met voorbereidende acties. Tevens zal volgend jaar de aandacht voor Afghanistan in het kader van de budgetlijn worden voortgezet. De Commissie werkt aan een voorstel voor een rechtsbasis van de budgetlijn. Een en ander zal echter ook afhangen van de genoemde evaluatie en moet zijn afgestemd op bestaande andere financieringsstructuren. De Commissie verwacht echter nog onder het Griekse Voorzitterschap dit voorstel voor een
juridische basis te kunnen presenteren.
===