EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Stedelijk beleid oorzaak files

De Tweede Kamer lijkt eindelijk werk te maken van het fileprobleem in en rondom steden. Verladersorganisatie EVO juicht deze ontwikkeling toe.

Het distributiebeleid van gemeenten wordt overal anders ingevuld. De uren waarop vrachtautoâs âs ochtends de stad in mogen, verschillen sterk per gemeente. Dit maakt een efficiënt transport onmogelijk. Door de sterk verschillende âvenstertijdenâ moeten er meer autoâs worden ingezet dan nodig. Het huidige stedelijke beleid dwingt vrachtautoâs daarnaast om in de spitsuren te rijden. Beide maatregelen zijn maatschappelijk ongewenst. Resultaat is namelijk meer verkeer, minder doorstroming en een aanslag op het milieu door een toename van uitlaatgassen.

De Tweede Kamer vindt dat de regering een landelijke richtlijn voor stadsdistributie moet instellen. Gemeenten zouden vrachtautoâs in ieder geval vanaf zes uur âs ochtends moeten toelaten, en ook na de avondspits.

EVO pleit al sinds jaren voor ruimere venstertijden en een betere afstemming tussen gemeenten onderling. Een landelijk instrument is hiervoor noodzakelijk.