http://www.evo.nl
Stedelijk beleid oorzaak files
De Tweede Kamer lijkt eindelijk werk te maken van het fileprobleem in
en rondom steden. Verladersorganisatie EVO juicht deze ontwikkeling
toe.
Het distributiebeleid van gemeenten wordt overal anders ingevuld. De
uren waarop vrachtautoâs âs ochtends de stad in mogen, verschillen
sterk per gemeente. Dit maakt een efficiënt transport onmogelijk. Door
de sterk verschillende âvenstertijdenâ moeten er meer autoâs worden
ingezet dan nodig. Het huidige stedelijke beleid dwingt vrachtautoâs
daarnaast om in de spitsuren te rijden. Beide maatregelen zijn
maatschappelijk ongewenst. Resultaat is namelijk meer verkeer, minder
doorstroming en een aanslag op het milieu door een toename van
uitlaatgassen.
De Tweede Kamer vindt dat de regering een landelijke richtlijn voor
stadsdistributie moet instellen. Gemeenten zouden vrachtautoâs in
ieder geval vanaf zes uur âs ochtends moeten toelaten, en ook na de
avondspits.
EVO pleit al sinds jaren voor ruimere venstertijden en een betere
afstemming tussen gemeenten onderling. Een landelijk instrument is
hiervoor noodzakelijk.