AutoRai

20-12-2002

Honda toont Nederlandse primeurs op de AutoRAI 2003

Honda heeft in betrekkelijk korte tijd de belangrijkste autos uit het modellengamma vernieuwd. Jongste aanvulling is de gloednieuwe Accord, die op de AutoRAI voor het eerst door het Nederlandse publiek is te bewonderen.
Een andere nieuwe Honda is de Civic Hybride. Deze praktische 5-persoons sedan combineert traditioneel goede Honda-prestaties met zo laag mogelijke emissies.

Het belangrijkste nieuws op de Honda-stand is de nieuwe Accord. Deze is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. De Accord is gepositioneerd in het hogere D-segment, wat ook blijkt uit de uitstraling en de zeer degelijke afwerking. De nieuweling onderscheidt zich verder door krachtige DOHC i-VTEC motoren, een communicatief onderstel, uitgebreide veiligheidsvoorzieningen, een hoog raffinement en een gunstig brandstofverbruik.

Er is keuze uit twee motoren. De 155 pk (144 kW) sterke 2.0 levert een maximum koppel van 190 Nm bij 4.500 tpm en is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een 5-traps automatische transmissie met sequentiële sportschakeling. De 2.4 is goed voor 190 pk (140 kW) en een koppel van 221 Nm bij 4.500 tpm. Deze krachtbron werkt samen met een handgeschakelde 6-bak of de 5-traps automaat. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van onder meer ABS, EBD, remassistent, zes airbags, airconditioning, audio-/cd-installatie plus elektrisch bedienbare ramen voor en achter. De 2.4 voegt daar onder andere nog aan toe het stabiliteitscontrolesysteem VSA, mistlampen voor en cruise control.

De Accord sedan staat vanaf begin februari bij de dealers; de Tourer in de loop van het voorjaar. Deze laatste wordt geïntroduceerd op de autosalon van Genève, begin maart. Eind 2003 volgt voor de Accord nog een in eigen beheer ontwikkelde dieselmotor, waarmee Honda nieuwe maatstaven wil zetten in het dieselsegment. De eerste bekroning voor het nieuwe model is reeds binnen: de Accord is in Japan Auto van het Jaar geworden. Bovendien blijkt uit het doorlopende marktonderzoek World Vehicle Markets Analyst van het gezaghebbende Britse Automotive World dat de Accord sinds 1995 in zijn eigen segment wereldwijd de meest verkochte auto is.

De prijzen voor de volledig nieuwe Honda Accord sedan liggen tussen de 27.990,- en 35.860,-.

Honda Civic Hybride
Ander belangrijk nieuws is de komst van de Civic Hybride. Deze bijzondere uitvoering van de populaire Honda-middenklasser is vanaf eind 2003 leverbaar in Nederland, maar het publiek kan er op de AutoRAI alvast mee kennismaken. De Civic Hybride is de tweede hybride-auto van Honda. De eerste was de opvallende Insight, die in Europa alleen in het Verenigd Koninkrijk leverbaar is.

De Civic Hybride is voorzien van een moderne 1.3 VTEC i-DSI (Dual & Sequential Ignition) motor met cilinderuitschakelsysteem. Deze krachtbron werkt met i-DSI lean burn verbrandingstechnologie. Bovendien wordt gebruik gemaakt van de variabele kleptiming (VTEC) om de hoeveelheid elektrische energie die tijdens het afremmen wordt gewonnen, aanzienlijk te vergroten. Dankzij deze technologie levert de hybridetechniek een verbeterd rendement.

Op het moment dat meer vermogen nodig is, krijgt de krachtbron assistentie van een door de Power Control Unit aangestuurde elektromotor. Honda noemt het systeem IMA, Integrated Motor Assist. De krachtoverbrenging loopt via de Honda Multimatic S CVT-bak. Het resultaat is een ongekend hoog brandstofrendement, waarbij een zeer vlotte rijstijl is toegestaan.

Honda Jazz
De innovatieve Honda Jazz oogst met name lof voor zijn praktische en veelzijdige interieur. Dit blinkt onder andere uit door een laag achterste vloerdeel, mogelijk gemaakt door de brandstoftank onder de voorstoelen te plaatsen. Hierdoor zijn de hoofd- en beenruimte achterin riant, zeker vergeleken met andere autos in de compacte klasse. Deze opzet maakt het ook mogelijk dat de achterbankzitting op bijzondere manier kan worden opgeklapt voor extra bergruimte voor met name hoge objecten.

Vorig jaar won de doordachte Jazz reeds de Auto van het Jaar-verkiezing in Japan en afgelopen zomer riep het gezaghebbende Britse autotijdschrift Auto Express de compacte Honda uit tot Car of the Year 2002. Ook de 58 Europese juryleden van de Auto van het Jaar-verkiezing hebben hun waardering geuit voor de Jazz. In de eerste ronde deden maar liefst 78 kandidaten mee en de Jazz zat bij de zeven laatste modellen die om de hoogste eer streden. De Jazz is uiteindelijk vierde geworden.

Tijdens de AutoRAI toont Honda een door de officiële accessoireleverancier van Honda, HACE-E, aangeklede Jazz. Aan de hand van deze zilverkleurige auto is goed te zien welke uitgebreide individualiseringsmogelijkheden er voor de compacte Honda allemaal zijn. De bewuste auto is bovendien voorzien van een CVT-bak. Deze is sinds dit najaar verkrijgbaar en biedt de bestuurder een vorm van rijplezier die tot nu toe was voorbehouden aan automobilisten in dure sportautos. De CVT in de Jazz is namelijk niet alleen een automatische transmissie, maar ook een sequentiële 7-versnellingsbak. Deze is te bedienen met tiptoetsen op het stuurwiel. Elektronica past de overbrengingsverhoudingen en het motorvermogen aan de rijomstandigheden aan. De ECU regelt ook de mate van kruipen bij lage snelheid.

ABS met EBD, vier airbags, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare spiegels zijn op alle versies standaard. De Honda Jazz is er vanaf 15.260,-. De meerprijs voor de CVT is 1.665,-.

30 Jaar Honda Civic
Samen met de Jazz is de Civic in Nederland de populairste Honda. Wereldwijd is de Civic zelfs de succesvolste Honda ooit. Het compacte model is nu drie decennia op de markt en heeft een grote rol gespeeld in de groei van Honda, dat inmiddels het op zes na grootste automobielmerk ter wereld is.

Ter gelegenheid van deze bijzondere verjaardag zijn nu de Type-R 30 Anniversary en de 1.6 Sport geïntroduceerd. De eerste komt technisch overeen met de compromisloze Type-R, voorzien van een 2.0 DOHC i-VTEC motor van 200 pk (147 kW) en een close-ratio 6-bak. De Type-R 30 Anniversary kent een exclusievere aankleding, die bestaat uit Recaro-stoelen, rode bekleding, een met leder bekleed Momo-stuur alsmede een extra donker getinte achterruit en achterste zijramen. De sportieve 1.6 Sport is een 3-deurs Civic met een aantal details van de Type-R. Zo heeft de 1.6 Sport zowel voor als achter Type-R spoilers aan de onderzijde van de bumpers. Ook is deze uitvoering voorzien van sideskirts. Bovenaan de achterklep prijkt een achterspoiler. Een honingraat grille, 15-inch lichtmetalen velgen, zwarte koplampbehuizingen plus in carrosseriekleur uitgevoerde kentekenplaatomlijstingen en portiergrepen completeren de sportieve looks. In het interieur vallen het Type-R stuur, de met leder beklede versnellingspookknop en de witte wijzerplaten op.

Ook de bestaande Civic-lijn profiteert van het 30-jarig jubilieum: al een aantal maanden geleden werd er een inmiddels succesvolle, speciale versie op de markt gebracht onder de naam Yumè, dat betekent Droom. De Yumè uitrusting omvat onder andere airconditioning, audio apparatuur, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels in carrosseriekleur, deelbaar neerklapbare achterbankleuning en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Alle Civics zijn standaard voorzien van ABS met EBD, vier airbags voorin, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

Relatief nieuw binnen de Civic-reeks zijn de uitvoeringen met 1.7 CTDi common-rail dieselmotor. Deze 100 pk (74 kW) sterke krachtbron stelt de Civic in staat om in 11,2 seconden van 0 tot 100 km/h te accelereren. De souplesse is gewaarborgd door het koppel van 220 Nm, dat reeds bij 1.800 tpm beschikbaar is. De Civic diesel kent een gemiddeld brandstofverbruik in de EU-cyclus van slechts 4,9 l/100 km. Ook van deze diesel-uitvoering is een speciale Yumè uitvoering en van de 3-deurs ook een Sport. Prijzen voor de diverse jubileumuitvoeringen van de 3- en 5-deurs: De Civic Yumè kost 17.370,- voor de 3-deurs, 18.630,- voor de 5-deurs. De 1.7 CTDi Yumè kost 22.300,- voor de 3-deurs en 23.500 voor het 5-deurs model. De 3-deurs Sport staat voor 21.495,- op de prijslijst en in dieseluitvoering voor 25.210,-. De Civic 3-deurs Type-R 30 Anniversary is 30.210,-. De 2-deurs Civic Coupé kost 22.325,- .

Honda CR-V
Ook de veelzijdige CR-V is een succesvol model van Honda. Sinds begin 2002 is de tweede generatie leverbaar. Kenmerk van de CR-V is dat deze uitstekende, veilige prestaties levert op en naast de begaanbare wegen. Dit is te danken aan het hooggewaardeerde Real Time 4WD-systeem, dat de vierwielaandrijving alleen inschakelt (automatisch) als het nodig is. De 150 pk (110 kW) sterke 2.0 DOHC i-VTEC-motor is lid van Hondas i-Series motorenfamilie. Met handgeschakelde 5-versnellingsbak accelereert de CR-V hiermee in zon 10 seconden van 0 naar 100 km/h. Het koppel (max. 192 Nm bij 4.000 tpm) is over een breed toerenbereik beschikbaar, waardoor de CR-V met grote souplesse te rijden is. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 9,1 l/100 km.

De CR-V blinkt ook uit op het gebied van veiligheid. In de toonaangevende EuroNCAP crashtest heeft deze SUV 4 sterren behaald voor de inzittendenbescherming. Een bijzondere prestatie is dat de CR-V een in zijn segment ongekende 3 sterren heeft gescoord voor voetgangersveiligheid. Daarmee evenaart de CR-V de goede resultaten van de Civic en de Stream; Hondas waarmee de CR-V zijn voetgangersvriendelijke ontwerpfilosofie en het Global Compact Platform gemeen heeft. De Honda CR-V 2.0 LS is er vanaf 28.585,-, de luxere 2.0 ES uitvoering vanaf 32.670,-.

Honda HR-V
Kleurrijk, anders, veelzijdig, dynamisch, individueel: de HR-V is Hondas Joy Machine. Deze praktische auto is leverbaar met 3 of 5 portieren en 2- of 4-wielaandrijving. De 5-deurs 1.6i 4WD is naar keuze ook te combineren met een CVT-transmissie. De Honda HR-V is er vanaf 20.665,- voor de 3-deurs en 21.640,- voor de 5-deurs.

Honda Stream
De Honda Stream is een veelzijdige, sportieve en veilige midi-MPV met een vlot uiterlijk, sprankelende prestaties en flexibele ruimte voor zeven volwassenen. Ondanks de coupé-achtige styling en relatief lage daklijn is de Stream ruim en licht dankzij de innovatieve interieurinrichting en lage vloer. De versnellingspook is op de middenconsole geplaatst.

Afgelopen jaar werd de Stream 2.0 door de uitgave Kampeer & Caravankampioen van de ANWB uitgeroepen tot Trekauto van het jaar 2002.

Bijzonder voor een MPV is de ook mogelijkheid om voor een sportieve versie te kiezen: de Stream Sport. Deze beschikt voor en achter over een onderspoiler, zijskirts, mistlampen voor en een honingraat grille. Stuur en pookknop zijn met leder bekleed, de dashboardmeters hebben een witte achtergrond en het dashboard is met carbonlook afgewerkt. De Honda Stream is er van 24.940,- (1.7i LS) tot 29.820,- (2.0i Sport).

Honda S2000
De veelgeprezen Honda S2000 is het afgelopen modeljaar op detailpunten verbeterd. Zo beschikt de sportieve roadster inmiddels over een glazen achterruit met verwarming, een cd-speler, tweeters en chroomaccenten aan de buiten- en binnenkant. Airconditioning werd standaard. In 2003 komen nieuwe kleurencombinaties beschikbaar: Nürburgring Blue Metallic. De fraaie techniek is ongewijzigd gebleven. S2000-rijders roemen de 240 pk sterke 2.0 VTEC-motor en achterwielaandrijving. De toerenbegrenzer komt pas bij 9.000 krukasomwentelingen per minuut in actie.

De S2000 heeft ook zeer goed gescoord in de EuroNCAP-test. De roadster verdiende 4 sterren, wat een opmerkelijke prestatie is. Het is immers bijzonder moeilijk om een open auto te ontwikkelen die is opgewassen tegen de zware aanrijdingen (schuin van voren en in de flank) van EuroNCAP. Honda heeft daarom de monocoque van de S2000 voorzien van een high X-bone frame en diepe dorpels. Bij een aanrijding worden de botskrachten voor circa veertig procent over de middentunnel verdeeld en voor de rest over de dorpels en het centrale vloerdeel. De stevige constructie voorkomt ook rammeltjes en draagt bij aan het aangename stuurkarakter. De Honda S2000 kost 47.895,-. Honda Legend Een mens moet zijn dromen navolgen, heeft Soichiro Honda ooit gezegd, de grondlegger van de Honda Motor Company. De Legend, het vlaggenschip van Honda, is een droom die werkelijkheid is geworden. Als er één woord is waarmee deze limousine omschreven kan worden, dan is dat verfijning. Bovendien kenmerkt de grootste Honda zich ook door een ingetogen karakter. De luxe sedan wordt aangedreven door een 3,5-liter V6-motor, waarin Hondas rijke kennis uit de Formule 1 is toegepast. De Honda Legend kost 62.260,-.

Honda NSX
De 280 pk (206 kW) onder de motorkap van de Honda NSX leveren een fascinerende sound. De automaat komt tot 256 pk (188 kW). Deze lichtgewicht sportwagen, de eerste auto met een volledig aluminium carrosserie, blijft zijn tijd vooruit. In 2002 heeft de NSX, een volbloed sportwagen zonder nukken, een facelift ondergaan om met name de aërodynamische eigenschappen (en daarmee ook het rijkarakter) nog verder te verfijnen. Aan de afstelling van het onderstel heeft wijlen Ayrton Senna nog een bijdrage geleverd. De Honda NSX is er vanaf e 130.950,- en de NSX-T vanaf 138.350,-.