20-12-2002
Honda toont Nederlandse primeurs op de AutoRAI 2003
Honda heeft in betrekkelijk korte tijd de belangrijkste autos uit het
modellengamma vernieuwd. Jongste aanvulling is de gloednieuwe Accord,
die op de AutoRAI voor het eerst door het Nederlandse publiek is te
bewonderen.
Een andere nieuwe Honda is de Civic Hybride. Deze praktische
5-persoons sedan combineert traditioneel goede Honda-prestaties met zo
laag mogelijke emissies.
Het belangrijkste nieuws op de Honda-stand is de nieuwe Accord. Deze
is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. De Accord is
gepositioneerd in het hogere D-segment, wat ook blijkt uit de
uitstraling en de zeer degelijke afwerking. De nieuweling onderscheidt
zich verder door krachtige DOHC i-VTEC motoren, een communicatief
onderstel, uitgebreide veiligheidsvoorzieningen, een hoog raffinement
en een gunstig brandstofverbruik.
Er is keuze uit twee motoren. De 155 pk (144 kW) sterke 2.0 levert een
maximum koppel van 190 Nm bij 4.500 tpm en is leverbaar in combinatie
met een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een 5-traps automatische
transmissie met sequentiële sportschakeling. De 2.4 is goed voor 190
pk (140 kW) en een koppel van 221 Nm bij 4.500 tpm. Deze krachtbron
werkt samen met een handgeschakelde 6-bak of de 5-traps automaat. Alle
uitvoeringen zijn standaard voorzien van onder meer ABS, EBD,
remassistent, zes airbags, airconditioning, audio-/cd-installatie plus
elektrisch bedienbare ramen voor en achter. De 2.4 voegt daar onder
andere nog aan toe het stabiliteitscontrolesysteem VSA, mistlampen
voor en cruise control.
De Accord sedan staat vanaf begin februari bij de dealers; de Tourer
in de loop van het voorjaar. Deze laatste wordt geïntroduceerd op de
autosalon van Genève, begin maart. Eind 2003 volgt voor de Accord nog
een in eigen beheer ontwikkelde dieselmotor, waarmee Honda nieuwe
maatstaven wil zetten in het dieselsegment. De eerste bekroning voor
het nieuwe model is reeds binnen: de Accord is in Japan Auto van het
Jaar geworden. Bovendien blijkt uit het doorlopende marktonderzoek
World Vehicle Markets Analyst van het gezaghebbende Britse Automotive
World dat de Accord sinds 1995 in zijn eigen segment wereldwijd de
meest verkochte auto is.
De prijzen voor de volledig nieuwe Honda Accord sedan liggen tussen de
27.990,- en 35.860,-.
Honda Civic Hybride
Ander belangrijk nieuws is de komst van de Civic Hybride. Deze
bijzondere uitvoering van de populaire Honda-middenklasser is vanaf
eind 2003 leverbaar in Nederland, maar het publiek kan er op de
AutoRAI alvast mee kennismaken. De Civic Hybride is de tweede
hybride-auto van Honda. De eerste was de opvallende Insight, die in
Europa alleen in het Verenigd Koninkrijk leverbaar is.
De Civic Hybride is voorzien van een moderne 1.3 VTEC i-DSI (Dual &
Sequential Ignition) motor met cilinderuitschakelsysteem. Deze
krachtbron werkt met i-DSI lean burn verbrandingstechnologie.
Bovendien wordt gebruik gemaakt van de variabele kleptiming (VTEC) om
de hoeveelheid elektrische energie die tijdens het afremmen wordt
gewonnen, aanzienlijk te vergroten. Dankzij deze technologie levert de
hybridetechniek een verbeterd rendement.
Op het moment dat meer vermogen nodig is, krijgt de krachtbron
assistentie van een door de Power Control Unit aangestuurde
elektromotor. Honda noemt het systeem IMA, Integrated Motor Assist. De
krachtoverbrenging loopt via de Honda Multimatic S CVT-bak. Het
resultaat is een ongekend hoog brandstofrendement, waarbij een zeer
vlotte rijstijl is toegestaan.
Honda Jazz
De innovatieve Honda Jazz oogst met name lof voor zijn praktische en
veelzijdige interieur. Dit blinkt onder andere uit door een laag
achterste vloerdeel, mogelijk gemaakt door de brandstoftank onder de
voorstoelen te plaatsen. Hierdoor zijn de hoofd- en beenruimte
achterin riant, zeker vergeleken met andere autos in de compacte
klasse. Deze opzet maakt het ook mogelijk dat de achterbankzitting op
bijzondere manier kan worden opgeklapt voor extra bergruimte voor met
name hoge objecten.
Vorig jaar won de doordachte Jazz reeds de Auto van het
Jaar-verkiezing in Japan en afgelopen zomer riep het gezaghebbende
Britse autotijdschrift Auto Express de compacte Honda uit tot Car of
the Year 2002. Ook de 58 Europese juryleden van de Auto van het
Jaar-verkiezing hebben hun waardering geuit voor de Jazz. In de eerste
ronde deden maar liefst 78 kandidaten mee en de Jazz zat bij de zeven
laatste modellen die om de hoogste eer streden. De Jazz is
uiteindelijk vierde geworden.
Tijdens de AutoRAI toont Honda een door de officiële
accessoireleverancier van Honda, HACE-E, aangeklede Jazz. Aan de hand
van deze zilverkleurige auto is goed te zien welke uitgebreide
individualiseringsmogelijkheden er voor de compacte Honda allemaal
zijn. De bewuste auto is bovendien voorzien van een CVT-bak. Deze is
sinds dit najaar verkrijgbaar en biedt de bestuurder een vorm van
rijplezier die tot nu toe was voorbehouden aan automobilisten in dure
sportautos. De CVT in de Jazz is namelijk niet alleen een automatische
transmissie, maar ook een sequentiële 7-versnellingsbak. Deze is te
bedienen met tiptoetsen op het stuurwiel. Elektronica past de
overbrengingsverhoudingen en het motorvermogen aan de
rijomstandigheden aan. De ECU regelt ook de mate van kruipen bij lage
snelheid.
ABS met EBD, vier airbags, stuurbekrachtiging, een in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare spiegels zijn
op alle versies standaard. De Honda Jazz is er vanaf 15.260,-. De
meerprijs voor de CVT is 1.665,-.
30 Jaar Honda Civic
Samen met de Jazz is de Civic in Nederland de populairste Honda.
Wereldwijd is de Civic zelfs de succesvolste Honda ooit. Het compacte
model is nu drie decennia op de markt en heeft een grote rol gespeeld
in de groei van Honda, dat inmiddels het op zes na grootste
automobielmerk ter wereld is.
Ter gelegenheid van deze bijzondere verjaardag zijn nu de Type-R 30
Anniversary en de 1.6 Sport geïntroduceerd. De eerste komt technisch
overeen met de compromisloze Type-R, voorzien van een 2.0 DOHC i-VTEC
motor van 200 pk (147 kW) en een close-ratio 6-bak. De Type-R 30
Anniversary kent een exclusievere aankleding, die bestaat uit
Recaro-stoelen, rode bekleding, een met leder bekleed Momo-stuur
alsmede een extra donker getinte achterruit en achterste zijramen. De
sportieve 1.6 Sport is een 3-deurs Civic met een aantal details van de
Type-R. Zo heeft de 1.6 Sport zowel voor als achter Type-R spoilers
aan de onderzijde van de bumpers. Ook is deze uitvoering voorzien van
sideskirts. Bovenaan de achterklep prijkt een achterspoiler. Een
honingraat grille, 15-inch lichtmetalen velgen, zwarte
koplampbehuizingen plus in carrosseriekleur uitgevoerde
kentekenplaatomlijstingen en portiergrepen completeren de sportieve
looks. In het interieur vallen het Type-R stuur, de met leder beklede
versnellingspookknop en de witte wijzerplaten op.
Ook de bestaande Civic-lijn profiteert van het 30-jarig jubilieum: al een aantal maanden geleden werd er een inmiddels succesvolle, speciale versie op de markt gebracht onder de naam Yumè, dat betekent Droom. De Yumè uitrusting omvat onder andere airconditioning, audio apparatuur, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels in carrosseriekleur, deelbaar neerklapbare achterbankleuning en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Alle Civics zijn standaard voorzien van ABS met EBD, vier airbags voorin, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
Relatief nieuw binnen de Civic-reeks zijn de uitvoeringen met 1.7 CTDi
common-rail dieselmotor. Deze 100 pk (74 kW) sterke krachtbron stelt
de Civic in staat om in 11,2 seconden van 0 tot 100 km/h te
accelereren. De souplesse is gewaarborgd door het koppel van 220 Nm,
dat reeds bij 1.800 tpm beschikbaar is. De Civic diesel kent een
gemiddeld brandstofverbruik in de EU-cyclus van slechts 4,9 l/100 km.
Ook van deze diesel-uitvoering is een speciale Yumè uitvoering en van
de 3-deurs ook een Sport. Prijzen voor de diverse jubileumuitvoeringen
van de 3- en 5-deurs: De Civic Yumè kost 17.370,- voor de 3-deurs,
18.630,- voor de 5-deurs. De 1.7 CTDi Yumè kost 22.300,- voor de
3-deurs en 23.500 voor het 5-deurs model. De 3-deurs Sport staat voor
21.495,- op de prijslijst en in dieseluitvoering voor 25.210,-. De
Civic 3-deurs Type-R 30 Anniversary is 30.210,-. De 2-deurs Civic
Coupé kost 22.325,- .
Honda CR-V
Ook de veelzijdige CR-V is een succesvol model van Honda. Sinds begin
2002 is de tweede generatie leverbaar. Kenmerk van de CR-V is dat deze
uitstekende, veilige prestaties levert op en naast de begaanbare
wegen. Dit is te danken aan het hooggewaardeerde Real Time
4WD-systeem, dat de vierwielaandrijving alleen inschakelt
(automatisch) als het nodig is. De 150 pk (110 kW) sterke 2.0 DOHC
i-VTEC-motor is lid van Hondas i-Series motorenfamilie. Met
handgeschakelde 5-versnellingsbak accelereert de CR-V hiermee in zon
10 seconden van 0 naar 100 km/h. Het koppel (max. 192 Nm bij 4.000
tpm) is over een breed toerenbereik beschikbaar, waardoor de CR-V met
grote souplesse te rijden is. Het gemiddelde brandstofverbruik
bedraagt slechts 9,1 l/100 km.
De CR-V blinkt ook uit op het gebied van veiligheid. In de
toonaangevende EuroNCAP crashtest heeft deze SUV 4 sterren behaald
voor de inzittendenbescherming. Een bijzondere prestatie is dat de
CR-V een in zijn segment ongekende 3 sterren heeft gescoord voor
voetgangersveiligheid. Daarmee evenaart de CR-V de goede resultaten
van de Civic en de Stream; Hondas waarmee de CR-V zijn
voetgangersvriendelijke ontwerpfilosofie en het Global Compact
Platform gemeen heeft. De Honda CR-V 2.0 LS is er vanaf 28.585,-, de
luxere 2.0 ES uitvoering vanaf 32.670,-.
Honda HR-V
Kleurrijk, anders, veelzijdig, dynamisch, individueel: de HR-V is
Hondas Joy Machine. Deze praktische auto is leverbaar met 3 of 5
portieren en 2- of 4-wielaandrijving. De 5-deurs 1.6i 4WD is naar
keuze ook te combineren met een CVT-transmissie. De Honda HR-V is er
vanaf 20.665,- voor de 3-deurs en 21.640,- voor de 5-deurs.
Honda Stream
De Honda Stream is een veelzijdige, sportieve en veilige midi-MPV met
een vlot uiterlijk, sprankelende prestaties en flexibele ruimte voor
zeven volwassenen. Ondanks de coupé-achtige styling en relatief lage
daklijn is de Stream ruim en licht dankzij de innovatieve
interieurinrichting en lage vloer. De versnellingspook is op de
middenconsole geplaatst.
Afgelopen jaar werd de Stream 2.0 door de uitgave Kampeer &
Caravankampioen van de ANWB uitgeroepen tot Trekauto van het jaar
2002.
Bijzonder voor een MPV is de ook mogelijkheid om voor een sportieve
versie te kiezen: de Stream Sport. Deze beschikt voor en achter over
een onderspoiler, zijskirts, mistlampen voor en een honingraat grille.
Stuur en pookknop zijn met leder bekleed, de dashboardmeters hebben
een witte achtergrond en het dashboard is met carbonlook afgewerkt. De
Honda Stream is er van 24.940,- (1.7i LS) tot 29.820,- (2.0i Sport).
Honda S2000
De veelgeprezen Honda S2000 is het afgelopen modeljaar op detailpunten
verbeterd. Zo beschikt de sportieve roadster inmiddels over een glazen
achterruit met verwarming, een cd-speler, tweeters en chroomaccenten
aan de buiten- en binnenkant. Airconditioning werd standaard. In 2003
komen nieuwe kleurencombinaties beschikbaar: Nürburgring Blue
Metallic. De fraaie techniek is ongewijzigd gebleven. S2000-rijders
roemen de 240 pk sterke 2.0 VTEC-motor en achterwielaandrijving. De
toerenbegrenzer komt pas bij 9.000 krukasomwentelingen per minuut in
actie.
De S2000 heeft ook zeer goed gescoord in de EuroNCAP-test. De roadster
verdiende 4 sterren, wat een opmerkelijke prestatie is. Het is immers
bijzonder moeilijk om een open auto te ontwikkelen die is opgewassen
tegen de zware aanrijdingen (schuin van voren en in de flank) van
EuroNCAP. Honda heeft daarom de monocoque van de S2000 voorzien van
een high X-bone frame en diepe dorpels. Bij een aanrijding worden de
botskrachten voor circa veertig procent over de middentunnel verdeeld
en voor de rest over de dorpels en het centrale vloerdeel. De stevige
constructie voorkomt ook rammeltjes en draagt bij aan het aangename
stuurkarakter. De Honda S2000 kost 47.895,-. Honda Legend
Een mens moet zijn dromen navolgen, heeft Soichiro Honda ooit gezegd,
de grondlegger van de Honda Motor Company. De Legend, het vlaggenschip
van Honda, is een droom die werkelijkheid is geworden. Als er één
woord is waarmee deze limousine omschreven kan worden, dan is dat
verfijning. Bovendien kenmerkt de grootste Honda zich ook door een
ingetogen karakter. De luxe sedan wordt aangedreven door een 3,5-liter
V6-motor, waarin Hondas rijke kennis uit de Formule 1 is toegepast. De
Honda Legend kost 62.260,-.
Honda NSX
De 280 pk (206 kW) onder de motorkap van de Honda NSX leveren een
fascinerende sound. De automaat komt tot 256 pk (188 kW). Deze
lichtgewicht sportwagen, de eerste auto met een volledig aluminium
carrosserie, blijft zijn tijd vooruit. In 2002 heeft de NSX, een
volbloed sportwagen zonder nukken, een facelift ondergaan om met name
de aërodynamische eigenschappen (en daarmee ook het rijkarakter) nog
verder te verfijnen. Aan de afstelling van het onderstel heeft wijlen
Ayrton Senna nog een bijdrage geleverd. De Honda NSX is er vanaf e
130.950,- en de NSX-T vanaf 138.350,-.