CDA

Rietkerk: vrijheid van vereniging, onderwijs, meningsvorming en -uiting niet ter discussie stellen

"We kennen in ons land een cultuur van pluriformiteit, van tolerantie en vrijheid en we willen die behouden. Soevereiniteit in eigen kring, emancipatie vanuit eigen kring, sociale bindingen en sociale cohesie zijn daarmee gediend. Het CDA zal nooit zover gaan dat zij de vrijheid van vereniging, van onderwijs, van meningsvorming en -uiting, van vestiging etc. ter discussie te stelt", aldus Tweede Kamerlid Theo Rietkerk tijdens het debat over waarden en normen, op woensdag 18 december. "Wie dat doet, tast belangrijke uitgangspunten en waarden van onze samenleving aan. Daarom keurt de CDA-fractie uitlatingen van collega-politici Bos en Zalm ten zeerste af, waar zij te gemakkelijk concluderen dat grondrechten moeten worden aangepast. Daarmee tasten zij de fundamenten van de rechtsstaat aan, waar zij die juist beogen te beschermen. Juist van politici mag worden verwacht dat zij niet lichtzinnig met grondrechten omgaan." "Tegelijk sluit het CDA de ogen niet voor nieuwe vraagstukken, die op ons af komen. CDA-leider Balkenende heeft zelf eerder dit jaar belangrijke piketpalen geslagen. Bijzonderheid, een eigen cultuur en eigen organisaties zijn prima, maar wel binnen de kaders van de democratische rechtsstaat. Onze rechtsstaat is immers meer dan een set regels. Hij is ook een rechtsgemeenschap die allerlei facetten kent. Onze rechtsstaat heeft een cultureel fundament. Hij is gestempeld door het christendom, door het joodse denken, door de Verlichting en door het Humanisme. De officiële taal speelt daarbij bijvoorbeeld een rol.

Zonder beheersing van de taal is het onmogelijk invulling te geven aan burgerschap, aan een goede opvoeding. Daarom is het goed dat de officiële communicatie met nieuwkomers van de kant van de overheid stelselmatig in het Nederlands plaatsvindt, behalve natuurlijk in overmachtsituaties. Daarom is het goed dat in het curriculum van het onderwijs een vak als geestelijke stromingen is opgenomen en dat scholen verantwoordelijk zijn voor het overdragen van de kernwaarden van onze Nederlandse rechtsstaat."

"Wij zeggen niet hoe scholen dat moeten doen maar gaan er vanuit dat scholen op basis van hun identiteit daar zelf vorm aan geven. Daarover moet zij wel actief verantwoording afleggen. Ook hierin transparantie en openheid. Dat geeft een cultuur van respect en eerbiediging van andermans opvattingen, een fundament van onze rechtsstaat. Hechte en uitgesproken eigen opvattingen staan daaraan zeker niet per se in de weg, integendeel zelfs. Maar dat wordt anders als geloofsopvattingen en persoonlijke levensvisies echt dwingend worden opgelegd. Andersom kan het niet zo zijn dat de overheid treedt in de geloofs- of levensbeschouwing. Ik sta wat langer stil bij het onderwijs, maar deze redenering geldt wat ons betreft ook voor andere maatschappelijke organisaties."

"Naast de door mij hiervoor genoemde waarden en normen noem ik er nog een aantal, die het CDA vanuit haar uitgangspunten hoog heeft: de beschermwaardigheid van het leven, het beheren en bewerken van de Scheping, de zorg voor de zwakkere. Dit laatste hebben we in het CDA-plan voor sluitende opvang voor dak- en thuislozen (deze week aangenomen) uitgewerkt en ook in het nieuwe zorgstelsel met een corrigerende solidariteitsbijdrage. Deze uitwerking snappen sommige collega's van andere partijen nog steeds niet. Al deze waarden en normen zijn van fundamenteel belang voor onze samenleving: vandaar onze titels van verkiezingsprogramma's: 'Samenleven doe je niet alleen' en 'Betrokken samenleving, betrouwbare overheid'."