Geachte dames en heren,
Ter informatie hierbij de brief aan de raadscommissie voor Maatschappelijke Ontwikkeling over voortgang samenwerking Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz).
Aande (plv) leden van de commissie voor Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid
OnderwerpVoortgang 'Voor een gezonder Utrecht'; samenwerking AWBZ-instellingen, het CMO, gemeente en zorgkantoor in het kader van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg
Doelcommissie informeren
Behandeld doorMarlies van Loon
Datumdonderdag 19 december 2002
Bijlagen-
Stukken ter inzage
In de leeskamer
Stukken ter inzage
vak geheime stukken
Geachte dames en heren,
Burgemeester Brouwer en Wethouder Spekman tekenden 5 juli een samenwerkingsovereenkomst met het Zorgkantoor, het CMO Utrecht en de AWBZ-instellingen in de geestelijke gezondheidszorg. Na de voorzichtig positieve berichten in de commissiebrief van 24 juni jl. kunnen we u nu concreter informeren over de resultaten van de goede en productieve samenwerking.
Het merendeel van de plannen als verwoord in de nota staat op de rails. Op dit moment springt de definitieve financiering van de 170 bedden in 24-uursvoorzieningen ('hostelbedden') het meest in het oog. Het Zorgkantoor financiert de Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht (SBWU) die daarmee in staat wordt gesteld de huidige 40 plaatsen 24-uursvoorziening in samenwerking met het Leger des Heils (De Hoek en Habi Tante, en de toekomstige 130 plaatsen te exploiteren. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de communicatie met omwonenden en andere belanghebbenden en voor het aanhuren en verbouwen van de panden die in het kader van BinnenPlaats voor dit doel bestemd zijn. De SBWU zal de gemeente voor het gebruik van de panden huur betalen. Naast deze 170 woonplekken voor verslaafde dak- en thuislozen wordt er ook voor 20 dakloze chronisch alcoholisten een woonvoorziening gerealiseerd. Ook deze zal door de SBWU worden geëxploiteerd. Hiervoor moet nog een locatie gezocht worden.
Vooralsnog leven veel van de verslaafde dak- en thuislozen nog op straat. Het Zorgkantoor (de AWBZ) is bereid te investeren in allerlei vormen van dienstverlening en zorg die het leven van de verslaafden op straat kunnen ondersteunen en hun situatie kunnen verbeteren. Naast de vele mogelijkheden voor opvang en zorg die de gemeente en de instellingen in de stad voor dak- en thuislozen bieden, zullen onder verantwoordelijkheid van de SBWU in 2003 voor deze doelgroep ambulante activiteiten op het gebied van maaltijdverstrekking, dagactiviteiten, arbeidsprojecten, geld- en schuldsanering en inloop- en ontmoetingscentra worden georganiseerd. Daarbij zal zoveel mogelijk aangesloten worden bij het bestaande zorgaanbod op deze gebieden.
Om goed inzicht te krijgen in de behoefte bij dak- en thuislozen aan zorg en voorzieningen is het Zorgkantoor van plan om begin 2003 een gericht onderzoek uit te voeren. De uitkomsten worden gebruikt bij het opzetten en inrichten van de volgende 24-uursvoorzieningen en bij de ontwikkeling van bovenstaande ambulante activiteiten.
Doordat het Zorgkantoor de financiering van opvangplaatsen en zorg voor mensen met psychiatrische en verslavingsproblematiek voor zijn rekening neemt, is er in totaliteit bovendien meer geld beschikbaar. Dit geeft de gemeente de mogelijkheid ook voor de sociaal kwetsbaren zonder deze specifieke problemen, meer hulp en opvang te bieden.
Begin 2003 zullen we u opnieuw informeren over de voortgang bij de andere plannen uit 'Voor een gezonder Utrecht'.
G.J.A. Hille,
Directeur GG&GD
Voor meer informatie kunt u bellen met:
- Bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, Nicoline Bos, telefoon 030 286 11 38
- Zorgkantoor Utrecht/Agis Zorgverzekeringen, afdeling communicatie, 030 212 24 32
- SBWU, Jan Berndsen, 030 635 60 83 / 06 53 15 54 63