Buiten- en binnenring Parkstad Limburg (374)
Provincie start met voorbereidingen van groot verkeersproject
In november heeft de Provincie overleg gevoerd met het bestuur van
Parkstad Limburg over de ontwikkeling en de aanleg van de Buitenring
en de afbouw van de Binnenring Parkstad. Gedeputeerde Staten stellen
voor aan Provinciale Staten om 2.200.000,- vrij te maken voor Fase 1.
Hiermee wordt een belangrijke stap gemaakt met de voorbereiding van
dit grote infrastructurele project in de Parkstadregio. Een
belangrijke voorwaarde is de bereidheid van de Parkstadgemeenten om de
helft van de kosten van de Buiten- en Binnenring te betalen. Dit wordt
vastgelegd in een nog te sluiten convenant tussen de Provincie en de
Parkstadgemeenten. Deze overeenkomst moet gesloten zijn voor het
opstellen van het nieuwe Basisakkoord 2003-2007 van Provinciale Staten
omdat daarin de financiering van de grote project geregeld dient te
worden.
Problemen door onevenwichtige infrastructuur
Als gevolg van de voormalige mijnindustrie kent de Parkstadregio een
onevenwichtige infrastructuur. Deze belemmert op belangrijke
onderdelen een goede ruimtelijke inrichting en een efficiënte
afwikkeling van personen- en vrachtautoverkeer. De afgelopen jaren
heeft de regio een deel van de Binnenring reeds gerealiseerd. Maar een
Buitenring ontbreekt nog steeds. Hierdoor gaat veel doorgaand verkeer
binnen Parkstad door woongebieden. Ook de aansluitingen met de
autosnelweg en de vele bedrijventerreinen zijn niet goed op elkaar
aangesloten.
In het huidige provinciale Basisakkoord is een sterke infrastructuur
een speerpunt. Natuurlijk met aandacht voor een goede
verkeersafwikkeling, de economische belangen en de leefbaarheid.
Buitenring en Binnenring vormen één project
Om de infrastructuur te verbeteren is de aanleg van een Buitenring
rondom Parkstad, plus het afbouwen van de Binnenring, noodzakelijk. Op
onderdelen is reeds sprake van stukken Buitenring, maar er is geen
sprake van een complete doorgaande route. Een complete Buitenring voor
Parkstad vraagt dan ook om de aanleg van diverse nieuwe wegdelen, in
combinatie met wegverbreding en verbetering van bestaande wegdelen.
Bestuurlijke afspraken moeten vastgelegd worden
Op 22 november dit jaar zijn tijdens een bestuurlijk overleg tussen
Parkstad en Provincie afspraken gemaakt over de aanpak van de Buiten-
en Binnenring Parkstad. Belangrijkste afspraak is de verdeling van de
totale projectkosten, circa 200 miljoen euro. Voor de ontwikkelings-
en bouwkosten van het wegenproject gaat de Provincie uit van het 50/50
principe. Hiervoor wordt een convenant gesloten tussen de Provincie
Limburg en de Parkstadregio waarin resultaatsverplichtingen worden
vastgelegd.
De Provincie is bereid om de helft mee te betalen voor de kosten van
de afbouw van de Binnenring (totaal 37 miljoen euro) als de regio
verklaart bereid te zijn om de helft van de kosten van de Buitenring
te betalen. Zo zijn de Buitenring en de Binnenring ook in financiële
zin aan elkaar gekoppeld.
Eerst convenant plus nieuw Basisakkoord
GS hebben besloten dat zij 2.200.000,- vrijmaken voor de voorbereiding
van fase 1 van het project. Met dit bedrag worden voor de duur van
drie jaar de voorbereidende werkzaamheden van fase 1 verricht. Fase 1
omvat het meest kritische onderdeel van de Buitenring; een nieuw aan
te leggen weggedeelte om of door Brunssum (tussen de N276 en de N299).
GS hebben besloten dat pas gestart wordt met de oprichting van de
projectorganisatie nadat de Parkstadgemeenten verklaard hebben, om de
helft van de totale projectkosten van de Buiten- en Binnenring te
betalen. Een overeenkomst tussen Provincie en Parkstad moet gesloten
worden voordat het nieuwe Basisakkoord 2003-2007 van Provinciale
Staten wordt opgesteld. In het Basisakkoord dient immers de
financiering van het project geregeld te worden.
19-12-2002 16:55