Cap Gemini Ernst & Young



Utrecht, 19 december 2002
Minister noemt @VO de "nieuwe DNA van de school"
---

Ontwikkeling van de school als kwaliteitsinstituut krijgt handen en voeten

Er is de afgelopen jaren veel gesproken en geschreven over onderwijsvernieuwingen als individualisering van het onderwijs, de docent als studiebegeleider en de school als kwaliteitsinstituut. Buiten het onderwijs zelf wordt er zelden bij stilgestaan dat de scholen in het Voortgezet Onderwijs maar beperkte middelen hebben om de vernieuwingen administratief te begeleiden en om uit die administratie informatie te genereren op basis waarvan bijsturing mogelijk is. Door samenwerking van driehonderd scholen uit het Voortgezet Onderwijs is dat wat onmogelijk leek mogelijk geworden: de oplevering van @VO, een informatiesysteem van zes miljoen Euro waarmee docenten, administrateurs, conciërges, schoolmanagers en begeleiders informatie kunnen delen. Deze mijlpaal wordt gevierd op het Farelcollege in Ridderkerk. De minister van Onderwijs, mevrouw Van der Hoeven, voert de eerste leerling in.

De driehonderd instellingen uit het Voortgezet Onderwijs hebben via hun gebruikersvereniging Informatiebeheer Onderwijs (IbO) intensief samengewerkt bij de realisatie van dit systeem. Meer dan 200 deskundigen van 75 verschillende instellingen hebben het ontwerp opgesteld en meegewerkt aan het testen. Hiermee is @VO, gebouwd door Cap Gemini, Ernst & Young, een systeem van en door het onderwijs geworden. IOSYS BV, dat zich uitsluitend op informatiesystemen voor het onderwijs richt, staat ervoor garant dat @VO wordt onderhouden en doorontwikkeld. Met @VO kunnen schoolleiders naar eigen inzicht managementinformatie samenstellen: hoe 'doet' mijn school het in vergelijking met andere, zijn er groepen leerlingen die zich onderscheiden en zo ja, welke, waarom zijn de examenresultaten voor wiskunde op mijn school onder de maat? Op basis van dit soort informatie zal er tijdig kunnen worden bijgestuurd. Ook het feit, dat als de school er voor kiest ouders/begeleiders kunnen meekijken naar de resultaten van hun kind, maakt tijdige bijsturing op individueel niveau mogelijk.

Ook de efficiencyverbetering is aanzienlijk: docenten, administrateurs, schoolmanagers en conciërges delen informatie en vullen die aan. Tevens wordt ondersteuning geboden bij het voldoen aan wettelijke eisen, zoals het examenbeheer en de verstrekking van verantwoording- en bekostigingsgegevens aan lokale en landelijke overheden. De eerste school die @VO in gebruik neemt, is het Farelcollege in Ridderkerk, een van de scholen aangesloten bij de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs (CVO), waarbij in totaal negen scholen zijn aangesloten met in totaal zo'n 21.000 leerlingen.

Verenigingsdirecteur van CVO, de heer W.P. Littooij : "de overheid heeft in de loop der jaren om allerlei redenen grotere autonomie toegekend aan de individuele scholen, maar vraagt hiervan wél rekenschap. Dat is een reden waarom ik blij ben met @VO, dat met de open structuur communiceert in een horizontale en een verticale lijn. Hiermee is een mogelijkheid gecreëerd tot sturing in de individuele onderwijsinstelling, en is ook met betrekking tot de verantwoordingsplicht jegens de overheid een belangrijke stap voorwaarts gedaan. Toch zou het Ministerie in de gaten moeten houden dat het eigenlijk onverantwoord is, dat scholen zelf hebben moeten zorgdragen voor de ontwikkeling van het instrument dat onontbeerlijk is voor het uitvoeren van zo'n belangrijke taak." Dit standpunt wordt onderschreven door de heer C.A. Mouthaan, rector van het Farelcollege, die in zijn toespraak de euforie rond het gereedkomen van @VO tempert: "er is pas sprake van een roze wolk als de overheid bij ICT als hulpmiddel een meer actieve rol gaat spelen."

Ook Arne Jonges, voorzitter van de IbO, spreekbuis van het collectief van scholen dat @VO heeft gerealiseerd, vraagt zich af of de overheid haar strikte neutraliteit aangaande informatiesystemen in het onderwijs kan handhaven, als zij wel om automatische gegevensuitwisseling en verantwoording van beleid vraagt. De Minister, mevrouw M.J.A. van der Hoeven, die op dit moment binnenkomt gaat hier direct op in met een "ik kan u hierin niet ongelijk geven". Zij zegt toe hierover na te denken. In haar toespraak complimenteert de Minister in de eerste plaats de samenwerkende scholen die via de vereniging Informatiebeheer onderwijs een systeem hebben ontwikkeld dat staat als een huis en geheel is toegeschreven op de onderwijspraktijk van vandaag. Het tweede compliment van de minister is voor de vereniging CVO, die bij de invoering als proefkonijn fungeert en waar alle scholen hun vruchten van kunnen plukken.

Minister van der Hoeven: "De vraag naar rekenschap en verantwoording moet kunnen worden beantwoord. Autonomievergroting leidt naar vragen over het waarom van keuzes en het resultaat. Scholen zullen zelf bepalen welke kant hun instelling opgaat. Net als DNA de code is van ieder van ons, zal straks @VO de code van uw school vormen. @VO wordt de plek waar gegevens worden aangemaakt, sturing plaatsvindt, en signalen worden afgegeven aan docenten, leerlingen en schoolmanagement.

De school als kwaliteitsinstelling is een belangrijk gegeven. Ook de overheid zal daaraan sturing geven met een aantal zaken die in de toekomst beschikbaar komen, zoals bijvoorbeeld het ontwikkeltraject 'Onderwijs in cijfers', benchmarkinformatie over het onderwijs in Nederland dat via internet ter beschikking zal worden gesteld, en het onderwijsnummer dat het volgen van de individuele schoolcarrière van een leerling zal vergemakkelijken.

De Minister spreekt de wens uit om in een scholenplatform de uitwisseling van informatie met scholen onderling en richting overheid en nodigt IbO uit, gezien haar ervaring op dit gebied hierover voorstellen te doen.
k