STICHTING CJP
CJP onderzoekt en constateert
18-12-2002
Jongeren doen in hun vrije tijd graag iets cultureels maar
beschouwen dit zelf niet snel als een culturele activiteit.
Jongeren
blijken het begrip cultuur opvallend conservatief op te vatten: bij
museumbezoek twijfelt niemand, maar over naar de film gaan,
muziek luisteren, cabaret of popconcerten lopen de meningen
uiteen. Wanneer cultuur breder gedefinieerd wordt als kunst,
ontspanning & vermaak, staan jongeren zeer positief tegenover
cultuur: 7 op de 10 associeert cultuur dan met trendy &
vernieuwend.
Het bovenstaande komt naar voren uit het ledenonderzoek dat CJP
onlangs heeft laten uitvoeren door jongerenmarktonderzoeksbureau
Qrius. Aan een representatieve steekproef van CJPers en CKVers
is onder meer voorgelegd wat vinden jullie cultuur, wat verstaan
jullie onder cultuur, en wat doen jullie op het gebied van cultuur.
Op
het moment van het onderzoek was 1 op de 4 jongeren in
Nederland in het bezit van een CJP-pas.
Vraag jongeren spontaan antwoord te geven op de vraag wat zij het
liefste doen in hun vrije tijd, en 1 op de 5 jongeren noemt een
culturele activiteit, uitgaande van een brede cultuurdefinitie.
Cultuur
staat hiermee op de 2e plaats; sporten is favoriet (22,3%),
vervolgens cultuur (18%), uitgaan (14%), vriend(inn)en ontmoeten
(11%) en winkelen (6,8%). Desgevraagd is de eerste associatie
van jongeren met het begrip cultuur opvallend traditioneel: volgens
de ondervraagden omvat cultuur vooral de klassieke kunstvormen
enerzijds en cultuur in de zin van civilisatie anderzijds.
Zelf hanteert CJP een brede definitie van cultuur: kunst,
ontspanning
en vermaak. Wanneer cultuur binnen het onderzoek als zodanig
gedefinieerd wordt, is de favoriete top 10 van leukste culturele
activiteiten: naar de film gaan, naar cabaret gaan, naar musicals
gaan, het lezen van boeken, naar toneel gaan, naar popconcerten
gaan, cds luisteren, naar het museum gaan, culturele plaatsen
bezoeken/video kijken en vakantiereizen maken.
In deze context hebben jongeren een overwegend positief beeld bij
het begrip cultuur: men vindt het trendy (65%), vernieuwend (75%),
actief (57%) en voor jongeren (51%). Bijna 90% van alle jongeren
vindt dat er voldoende leuke en interessante culturele activiteiten
voor jongeren zijn.