Persbericht
19-12-2002
Rotondes leveren veiliger wegennet, maar aantal ziekenhuisgewonden nog
te hoog
De provincie Zuid-Holland heeft de effecten van
verkeersveilig-heidsmaatregelen aan provinciale wegen geëvalueerd
Hieruit blijkt dat de 98 rotondes die sinds 1989 zijn aangelegd de
hooggespannen verwachtingen waarmaken. Maar ook plateaus bij
verkeerslichten lijken een gunstig effect op de verkeersveiligheid te
hebben. Het aantal ziekenhuisgewonden moet echter nog lager. `En
daarom blijven we hard werken om de doelstelling te realiseren,
namelijk dit aantal terugbrengen tot hooguit het niveau in 1986.",
aldus gedeputeerde Rinus Houtman.
Maar een aantal zaken die die doelstelling negatief kunnen beïnvloeden
heeft de provincie niet helemaal in de hand. "Beperking van de groei
van het autogebruik bijvoorbeeld kunnen we maar ten dele beïnvloeden
met onze inspanningen op het gebied van openbaar vervoer.", meent
Houtman. Een ander zorgelijk punt is de verruwing van het
verkeersgedrag. "Daarover maak ik me echt zorgen. We kunnen als
overheid nog zoveel investeren, maar zolang mensen met drank op in de
auto stappen, te hard rijden, rood licht negeren en roekel0os inhalen
blijven je streefcijfers onbereikbare idealen."
Het steekt de gedeputeerde dan ook dat er vaak laatdunkend wordt
gedaan over verkeersdrempels, rood lichtcamera's en doorgetrokken
strepen. "Het is noodzakelijk, omdat we ons met z'n allen regelmatig
niet aan de regels houden."
In het rapport staat een overzicht gevaarlijke trajecten. Aanpak van
knelpunten op die trajecten, en andere zogenaamde blackspots, hebben
bij de provincie prioriteit. Maar naast verbeteringen aan de weg kan
de veiligheid verhoogd worden door gedragsbeïnvloeding en handhaving.
Vandaar dat er op veertien trajecten handhavingsprojecten zijn
opgestart. Op deze trajecten wordt extra gecontroleerd op snelheid,
roodlichtnegatie, gebruik van alcohol en draagplicht gordel of helm.
Daarnaast worden door de partners in het Provinciaal Orgaan
Verkeersveiligheid (POV) voorlichtingscampagnes gehouden.