BAVARIA
Bavaria wint in hoger beroep van Reclame Code Commissie
Lieshout, 19 december 2002. Bavaria heeft afgelopen dinsdag het hoger beroep gewonnen, dat zij had aangespannen tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) inzake de Art-Gallery commercial.
Deze commercial, waarin de kunstscene in New York op de hak wordt
genomen en het onhandige en wereldvreemde gedrag van de hoofdpersoon
centraal staat, werd door de RCC in strijd met de goede smaak
gevonden.
Het College van Beroep deelde deze opvatting niet en vernietigde de
beslissing van de RCC.
De uiting is onmiskenbaar bedoeld om humoristisch te zijn. De
commercial is niet zodanig schokkend dan wel denigrerend dat daarmee
de grenzen van de goede smaak zijn overschreden, zo luidde de
strekking van de uitspraak van het College van Beroep.
Wij waren het van begin af aan al niet eens met de uitspraak van de
Reclame Code Commissie. En ook de enorme hoeveelheid steunbetuigingen
die wij hierna ontvingen van het publiek, bevestigden ons gevoel dat
de commercial zeker niet te ver gaat. Uiteraard zijn we dan ook zeer
tevreden dat het College van Beroep ons nu gelijk heeft gegeven. We
gaan de commercial snel weer uitzenden!, zo laat Paul van den Acker,
marketingmanager bij Bavaria, weten.