Cito

Eindtoets basisonderwijs in eerste plaats instrument voor schoolkeuze

De Eindtoets basisonderwijs is in de eerste plaats een hulpmiddel voor ouders en leerkrachten om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken voor een school voor vervolgonderwijs. Daarnaast kunnen scholen hun resultaten gebruiken als aanleiding om de resultaten over een aantal jaren te evalueren. Zo past de Eindtoets basisonderwijs in een procedure die zowel goed is voor leerlingen en ouders als voor de school. De Citogroep is niet voor het afrekenen van scholen op basis van een cijfer. Net zomin als zij vindt dat bij een bepaalde score van een leerling ook maar één type vervolgonderwijs hoort. Zowel een schoolrapport als een leerlingrapport is bedoeld om met elkaar in gesprek te komen.

De Eindtoets basisonderwijs besteedt aandacht aan kennis en vaardigheden die in het basisonderwijs aan de orde komen. Gewoon onderwijs volgen en daarnaast op een bescheiden wijze kennis maken met de manier van werken van de toets zijn een voldoende voorbereiding op de afname. Niet alle kinderen hoeven ook aan de toets mee te doen. Kinderen die overduidelijk niet in staat zijn om aan de toets deel te nemen hoeven hem ook niet te maken. Dat is geen recent besluit, maar een al jaren geldende regel. Omdat de Citogroep zich realiseert dat er toch, zowel bij ouders als bij scholen behoefte is om ook van de zwakkere leerlingen een rapportage te krijgen, zal met ingang van volgend schooljaar (2003/2004) de Eindtoets basisonderwijs ook in een vereenvoudigde versie te krijgen zijn. De scores op die toets zullen overigens vergelijkbaar zijn met die op de 'normale' eindtoets.

De Citogroep reageert met dit, al langer uitgedragen standpunt, op een radio- en Volkskrantbericht naar aanleiding van een promotieonderzoek van de heer Visser, waarover op 17 december jl. een persbericht is verschenen.