Eindtoets basisonderwijs in eerste plaats instrument voor schoolkeuze
De Eindtoets basisonderwijs is in de eerste plaats een hulpmiddel voor
ouders en leerkrachten om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken
voor een school voor vervolgonderwijs. Daarnaast kunnen scholen hun
resultaten gebruiken als aanleiding om de resultaten over een aantal
jaren te evalueren. Zo past de Eindtoets basisonderwijs in een
procedure die zowel goed is voor leerlingen en ouders als voor de
school. De Citogroep is niet voor het afrekenen van scholen op basis
van een cijfer. Net zomin als zij vindt dat bij een bepaalde score van
een leerling ook maar één type vervolgonderwijs hoort. Zowel een
schoolrapport als een leerlingrapport is bedoeld om met elkaar in
gesprek te komen.
De Eindtoets basisonderwijs besteedt aandacht aan kennis en
vaardigheden die in het basisonderwijs aan de orde komen. Gewoon
onderwijs volgen en daarnaast op een bescheiden wijze kennis maken met
de manier van werken van de toets zijn een voldoende voorbereiding op
de afname. Niet alle kinderen hoeven ook aan de toets mee te doen.
Kinderen die overduidelijk niet in staat zijn om aan de toets deel te
nemen hoeven hem ook niet te maken. Dat is geen recent besluit, maar
een al jaren geldende regel. Omdat de Citogroep zich realiseert dat er
toch, zowel bij ouders als bij scholen behoefte is om ook van de
zwakkere leerlingen een rapportage te krijgen, zal met ingang van
volgend schooljaar (2003/2004) de Eindtoets basisonderwijs ook in een
vereenvoudigde versie te krijgen zijn. De scores op die toets zullen
overigens vergelijkbaar zijn met die op de 'normale' eindtoets.
De Citogroep reageert met dit, al langer uitgedragen standpunt, op een
radio- en Volkskrantbericht naar aanleiding van een promotieonderzoek
van de heer Visser, waarover op 17 december jl. een persbericht is
verschenen.