P E R S M E D E D E L I N G
A G A L E V F R A C T I E
V L A A M S P A R L E M E N T
Brussel, 19 december 2002
Meer filosofie-onderwijs in Vlaanderen
Het Vlaams Parlement keurde op 19 december een resolutie goed die kansen biedt voor filosofieonderwijs in Vlaanderen. Deze aanbeveling aan de Vlaamse regering die er kwam op initiatief van Agalev-parlementslid Frans Ramon, pleit er onder meer voor om in de lerarenopleiding bekwame filosofische gespreksleiders te vormen en mogelijkheden van filosoferen met kinderen en jongeren te promoten.
Voor de indieners van de resolutie gaat het om een "levende filosofie" die vertrekt van persoonlijke levenservaringen en kinderen en jongeren stimuleert om zelf na te denken, te reflecteren en te onderzoeken. Centrale stelling is dat filosofie het origineel is als zelfstandig kritisch denken gewenst is. Geen pleidooi dus om filosofie de plaats te laten innemen van levensbeschouwelijke vakken, wel een oproep voor kansen voor filosofieonderwijs en een langzame en kwaliteitsvolle groei.
De Vlaamse regering wordt gevraagd om werk te maken van eerlijke kansen voor filosofieonderwijs in Vlaanderen door in de lerarenopleiding bekwame filosofische gespreksleiders te vormen, door experimenten en mogelijkheden van filosoferen met kinderen en jongeren te evalueren en navolging te promoten ook in het technisch en beroepsonderwijs,door een begeleidingscommissie op te richten die concreet uitwerkt hoe filosofie in de leerplannen wordt verwerkt en door onderzoek op te starten over eigentijds filosofieonderwijs.
Voor de ontwikkeling van deskundigheid suggereren de initiatiefnemers onder meer een algemeen debat over filosofie en democratie in Vlaanderen, de integratie van filosofie in andere lessen en het voortbouwen op interessante experimenten inzake filosoferen met kinderen en jongeren.
Frans Ramon, Vlaams volksvertegenwoordiger
0479-80 61 68
---
Meer informatie:
Agalev fractie, Vlaams Parlement, 1011 Brussel
Tel. 02-552 42 13 fax: 02 552 44 31
e-mail: vl.parlm@agalev.be