Vlaamse overheid

PERSMEDEDELING VAN MINISTER PAUL VAN GREMBERGEN, VLAAMS MINISTER VAN

BINNENLANDSE AANGELEGENHEDEN, CULTUUR, JEUGD EN AMBTENARENZAKEN 19

december 2002

Van Grembergen: VLAAMSE CULTUURPRIJZEN BEELDENDE KUNST EN VORMGEVING

Minister van Cultuur Paul Van Grembergen (SPIRIT) deelt mee dat de Vlaamse Cultuurprijzen Beeldende Kunst 2002 worden toegekend aan Walter Swennen en Bart Verschaffel. Tegelijk deelt Minister Van Grembergen mee dat de Vlaamse Cultuurprijs Vormgeving 2002 wordt toegekend aan Inge Grognard.

De Vlaamse Cultuurprijzen Beeldende Kunst zijn twee prijzen:
- één prijs wordt toegekend aan een beeldend kunstenaar (de Kunstenaarsprijs)

- één prijs wordt toegekend aan een schrijver voor kritisch proza (essay en kritische reflectie) inzake beeldende kunst (de Prijs voor de Kritiek).
De Vlaamse Cultuurprijs Vormgeving wordt toegekend aan een creatief ontwerper van design, sierkunst, toegepaste kunst of vormgeving.

De Vlaamse Cultuurprijzen Beeldende Kunst 2002 bedragen 18.750 euro voor de kunstenaarsprijs en 6.250 euro voor de prijs voor de kritiek. De prijs vormgeving bedraagt 12.500 euro. De uitreiking van de cultuurprijzen beeldende kunst en vormgeving zal plaatsvinden samen met de prijsuitreiking voor letteren aan Peter Verhelst en Paul De Wispelaere.

Van de Vlaamse Cultuurprijzen Beeldende Kunst wordt de kunstenaarsprijs jaarlijks toegekend De prijs voor de kritiek wordt afgewisseld met de tentoonstellingsprijs.

Beeldende kunstenaars worden gelauwerd omwille van verdiensten, aanwezigheid en betekenis voor de hedendaagse beeldende kunst in Vlaanderen. Enkel kunstenaars met een duidelijke (internationale) maar nog niet afgesloten carrière waarvan het werk binnen de hedendaagse kunst betekenis heeft, komen in aanmerking. Een zekere zichtbaarheid van het werk, in Vlaanderen en het buitenland, is een indicatie.

De prijzen voor kritisch proza en de tentoonstellingsprijs zijn in eerste instantie bedoeld om het belang van de kritiek en het tentoonstellingswezen als instrumenten ter promotie en verdieping van de beeldende kunst te beklemtonen. Deze prijzen willen in eerste instantie verdiensten van het tentoonstellingswezen en van de kunstkritiek in ons cultuur- en taalgebied erkennen.

De Vlaamse Cultuurprijs Vormgeving wordt tweejaarlijks toegekend en wisselt af met de Vlaamse Cultuurprijs Architectuur. Ook hier gaat het niet om einde carrièreprijzen. De laureaat is actief en vernieuwend bezig en heeft reeds een gewaardeerde uitstraling in binnen- en buitenland. Nadruk ligt op het creatieve aspect van het werk. De creaties van de laureaat overstijgen de betreffende discipline, getuigen van uitmuntendheid en maturiteit en hebben daardoor belang voor de vormgeving in Vlaanderen en daarbuiten.


---

Walter Swennen ontvangt de Kunstenaarsprijs 2002 van de Vlaamse Gemeenschap.
De jury argumenteert dat Walter Swennen als schilder zeer consistent en gestadig werkt aan zijn eigen parcours. Hij is constant op zoek en tast terreinen af. Swennen is een schilder 'pur sang', geïntrigeerd door het onderzoek naar wat schilderen an sich is, de manier van schilderen en hoe hij zelf bezig is, met een voorkeur voor weerbarstige materialen.
Literaire achtergrond, ironie en speelsheid zijn duidelijk in het werk aanwezig met verwijzingen naar geconsacreerde iconen en naar publiciteit of stripalbums.

De Prijs voor de Kritiek gaat naar Bart Verschaffel. Bart Verschaffel, essayist en cultuurfilosoof met een breed interesseveld: landschapskunst, architectuur, kunst in openbare gebouwen, toneelkunst, individuele kunstenaars, filosofie. Een breed scala van onderwerpen wordt benaderd op een originele, goed gestructureerde en goed onderbouwde manier én aangenaam en verrassend voor de lezer.

De jury vergaderde onder het voorzitterschap van Jan Debbaut, directeur van het Van Abbemuseum te Eindhoven.


---

De Prijs Vormgeving 2002 wordt toegekend aan Inge Grognard.

'Inge Grognard is al 17 jaar actief als visagiste. De laatste jaren ontpopte ze zich als gangmaker van een nieuwe generatie make-up kunstenaars, die de kunstzinnige mogelijkheden tonen van een soms minder bekende discipline. Doordat ze experimenteel gericht is en steeds op zoek gaat naar nieuwe technieken en beelden, overstijgt ze de eigen discipline. Ze munt uit in artistieke visie, inventiviteit, gedrevenheid en wilskracht.
Sinds jaar en dag verzorgt ze de make-up voor de Parijse shows van diverse Vlaamse modeontwerpers. Daarnaast werkt ze als visagiste voor mode en beautyproducties bij internationale toonaangevende magazines. Sinds enkele jaren werkt ze met een agentschap in Londen en Parijs en is ze actief in de internationale beauty- en modewereld. Ze stond in voor de visagie van campagnes van grote modehuizen met enkele van 's werelds meest bekende modefotografen. Ook in de laatste videoclip van de popster Björk is het werk van Inge Grognard te zien.
Door haar werk bewijst Inge Grognard dat ook make-up onder de noemer vormgeving kan vallen. Het is boeiend vast te stellen dat een dergelijke discipline, die steeds in de schaduw staat van mode en fotografie, toch interessant genoeg is om als kunstvorm beschouwd te worden. Design is overal, ook op het lichaam. Inge Grognard nomineren is waardering geven aan durf, initiatief, persoonlijkheid, eigen(zinnig)heid, oorspronkelijkheid, de volharding in de artistieke weg. Dit in combinatie met een groot idealisme. Zelfs na haar erkenning in het buitenland, blijft deze artieste jonge en risicovolle projecten ondersteunen. In alles wat Inge Grognard doet, toont ze respect voor wie ze werkt en wat hij/zij is, zonder daarbij haar eigenheid te verliezen.'

De jury vormgeving werd begeleid door voorzitter bOb Van Reeth, Vlaams bouwmeester.

Info: Koen.Jongbloet@vlaanderen.be , woordvoerder (02/553 23 11)