Jaarplan voor kunstopdrachten in 2003
datum: 17 december 2002
Het Jaarplan Kunstopdrachten 2003 is door het college vastgesteld. In
dit plan staan de kunstopdrachten die in 2003 starten, doorlopen of
voor volgende jaren worden voorbereid. Ook gaat het plan in op de
relatie tussen kunstopdrachten en het publieksbereik en het beheer van
de kunstwerken.
Nieuwe kunstopdrachten in 2003
Beelden van Banken
In het kader van het project Beelden van Banken worden een aantal
kunstbanken in Amersfoort geplaatst. Twee opdrachten vloeien voort uit
dit project. De Chat-bench bestaat uit meerdere banken in de openbare
ruimte die één GSM-kanaal delen. Op deze banken kunnen mensen anoniem
een praatje aanknopen met iemand die op een andere bank zit of getuige
zijn van een gesprek tussen anderen. De Nieuwe Amersfoortse Pierbank
overbrugt het grote verschil in het hoogtepeil van het water. Zo
kunnen mensen vanaf de NAP-bank schaatsen of in een kano stappen.
Kunst in de wijk
In overleg met bewoners worden vier kunstopdrachten in wijken
uitgevoerd. In Dorrestein/Berg/ Leusderkwartier worden openbare
trapportalen en onderdoorgangen van flats verfraaid. Bij de Buitenkast
in De Ganskuijl komt een zitplek met mozaïek voor met name Turkse en
Marokkaanse moeders die elkaar daar vaak treffen. In
Randenbroek/Schuilenburg vindt overleg met de bewoners plaats over de
mogelijkheden van een kunstwerk. In Nieuwland zijn plannen in
ontwikkeling voor een kunstwerk op een markant stedenbouwkundig punt
in de wijk.
Kunst in de Openbare Ruimte & Publiek
In dit kader staan voor 2003 drie projecten op het programma: het
maken van ansichtkaarten van kunstwerken in de openbare ruimte, het
plaatsen van titelbordjes bij de kunstwerken in de binnenstad en een
beeldensite met informatie over de kunstwerken.
Kunstopdrachten voor volgende jaren
In de wijk Puntenburg ziet de adviescommissie beeldende kunst een
aantal locaties waar kunst een meerwaarde kan opleveren. Deze locaties
worden met suggesties voor kunstopdrachten en kunstenaars beschreven
in een kunstplan. Voor het in Puntenburg te ontwikkelen Eemcentrum
wordt de mogelijkheid voor toepassing van nieuwe media in de openbare
ruimte onderzocht. Te denken valt aan videokunst, projecties,
lichtkunstwerken of een speciaal verlichtingsplan dat de sfeer in het
gebied beïnvloed.
In het najaar 2002 is een kunstplan voor het totaal aan kunstuitingen
in Vathorst gepresenteerd. Een werkgroep Kunst in de Openbare Ruimte
maakt een plan voor de permanente kunstwerken in deze wijk. Vier
opdrachten aan fotografen met als thema Amersfoort Groeistad die in de
afgelopen jaren zijn uitgewerkt geven samen een mooi tijdsbeeld van
Amersfoort in het boek 'Document van een stad'. In 2003 wordt een
commissie met deskundigen op het gebied van fotografie samengesteld.
Deze commissie formuleert een nieuwe reeks fotografieopdrachten met de
stad als onderwerp.
Ambities beleid beeldende kunst
De kunstopdrachten vloeien voort uit het Amersfoortse beleid voor
beeldende kunst. Dit beleid heeft drie pijlers: een aantrekkelijke en
gevarieerde infrastructuur, facilitering van de uitgangspositie van
kunstenaars voor een goed cultureel ondernemerschap en ontwikkeling en
stimulering van een aantal bijzondere activiteiten op het gebied van
kunst in de openbare ruimte en architectuur. Een belangrijk
uitgangspunt is ook dat kunstprojecten in de openbare ruimte
aansluiting zoeken bij het publiek en de omgeving. Door contact te
maken met het publiek krijgt kunst in de openbare ruimte een groter
bereik. De belangrijkste voorwaarde bij alle kunstopdrachten is dat de
kunst kwaliteit moet hebben.
Naast opdrachten voor blijvende kunstwerken is ruimte opengehouden
voor tijdelijke kunstprojecten in de openbare ruimte. Tijdelijkheid
biedt mogelijkheden voor experimenten en de projecten kunnen een
'proeftuin' zijn voor kunstenaars die nog geen of weinig ervaring
hebben met kunstopdrachten. Tijdelijkheid biedt ook de kans om op
korte termijn in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Zo hadden
projecten als 'Op het spoor van de stad' en 'City Site' in het
verleden een stimulerende werking op het Amersfoortse beeldende
kunstklimaat.