Gemeente Amersfoort

Jaarplan voor kunstopdrachten in 2003

datum: 17 december 2002

Het Jaarplan Kunstopdrachten 2003 is door het college vastgesteld. In dit plan staan de kunstopdrachten die in 2003 starten, doorlopen of voor volgende jaren worden voorbereid. Ook gaat het plan in op de relatie tussen kunstopdrachten en het publieksbereik en het beheer van de kunstwerken.

Nieuwe kunstopdrachten in 2003
Beelden van Banken
In het kader van het project Beelden van Banken worden een aantal kunstbanken in Amersfoort geplaatst. Twee opdrachten vloeien voort uit dit project. De Chat-bench bestaat uit meerdere banken in de openbare ruimte die één GSM-kanaal delen. Op deze banken kunnen mensen anoniem een praatje aanknopen met iemand die op een andere bank zit of getuige zijn van een gesprek tussen anderen. De Nieuwe Amersfoortse Pierbank overbrugt het grote verschil in het hoogtepeil van het water. Zo kunnen mensen vanaf de NAP-bank schaatsen of in een kano stappen. Kunst in de wijk
In overleg met bewoners worden vier kunstopdrachten in wijken uitgevoerd. In Dorrestein/Berg/ Leusderkwartier worden openbare trapportalen en onderdoorgangen van flats verfraaid. Bij de Buitenkast in De Ganskuijl komt een zitplek met mozaïek voor met name Turkse en Marokkaanse moeders die elkaar daar vaak treffen. In Randenbroek/Schuilenburg vindt overleg met de bewoners plaats over de mogelijkheden van een kunstwerk. In Nieuwland zijn plannen in ontwikkeling voor een kunstwerk op een markant stedenbouwkundig punt in de wijk.
Kunst in de Openbare Ruimte & Publiek
In dit kader staan voor 2003 drie projecten op het programma: het maken van ansichtkaarten van kunstwerken in de openbare ruimte, het plaatsen van titelbordjes bij de kunstwerken in de binnenstad en een beeldensite met informatie over de kunstwerken.

Kunstopdrachten voor volgende jaren
In de wijk Puntenburg ziet de adviescommissie beeldende kunst een aantal locaties waar kunst een meerwaarde kan opleveren. Deze locaties worden met suggesties voor kunstopdrachten en kunstenaars beschreven in een kunstplan. Voor het in Puntenburg te ontwikkelen Eemcentrum wordt de mogelijkheid voor toepassing van nieuwe media in de openbare ruimte onderzocht. Te denken valt aan videokunst, projecties, lichtkunstwerken of een speciaal verlichtingsplan dat de sfeer in het gebied beïnvloed.

In het najaar 2002 is een kunstplan voor het totaal aan kunstuitingen in Vathorst gepresenteerd. Een werkgroep Kunst in de Openbare Ruimte maakt een plan voor de permanente kunstwerken in deze wijk. Vier opdrachten aan fotografen met als thema Amersfoort Groeistad die in de afgelopen jaren zijn uitgewerkt geven samen een mooi tijdsbeeld van Amersfoort in het boek 'Document van een stad'. In 2003 wordt een commissie met deskundigen op het gebied van fotografie samengesteld. Deze commissie formuleert een nieuwe reeks fotografieopdrachten met de stad als onderwerp.

Ambities beleid beeldende kunst
De kunstopdrachten vloeien voort uit het Amersfoortse beleid voor beeldende kunst. Dit beleid heeft drie pijlers: een aantrekkelijke en gevarieerde infrastructuur, facilitering van de uitgangspositie van kunstenaars voor een goed cultureel ondernemerschap en ontwikkeling en stimulering van een aantal bijzondere activiteiten op het gebied van kunst in de openbare ruimte en architectuur. Een belangrijk uitgangspunt is ook dat kunstprojecten in de openbare ruimte aansluiting zoeken bij het publiek en de omgeving. Door contact te maken met het publiek krijgt kunst in de openbare ruimte een groter bereik. De belangrijkste voorwaarde bij alle kunstopdrachten is dat de kunst kwaliteit moet hebben.
Naast opdrachten voor blijvende kunstwerken is ruimte opengehouden voor tijdelijke kunstprojecten in de openbare ruimte. Tijdelijkheid biedt mogelijkheden voor experimenten en de projecten kunnen een 'proeftuin' zijn voor kunstenaars die nog geen of weinig ervaring hebben met kunstopdrachten. Tijdelijkheid biedt ook de kans om op korte termijn in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Zo hadden projecten als 'Op het spoor van de stad' en 'City Site' in het verleden een stimulerende werking op het Amersfoortse beeldende kunstklimaat.