Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Maatregelen nemen tegen fatale afloop 'Auto te water'

PERSBERICHT 19 december 2002

Raad voor de Transportveiligheid pleit onder meer voor 'life-hammer' Maatregelen nemen tegen fatale afloop 'uto te water'

De overlevingskansen van inzittenden van te water geraakte auto's kunnen worden vergroot als automobilisten beter weten hoe in dergelijke situaties te handelen en als zij kunnen beschikken over een geschikte 'life-hammer'. Verder zou de minister van Verkeer en Waterstaat ernaar moeten streven dat in Europees verband zodanige eisen worden gesteld aan personenauto's, dat het niet meer kan voorkomen dat bij te water raken autoportieren door kortsluiting worden afgesloten en de elektrische bediening van ramen en portieren niet meer functioneert.

Deze aanbevelingen heeft de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, geformuleerd op basis van een veiligheidsstudie naar ongevallen waarbij auto's te water zijn geraakt. Gebleken is dat in Nederland gemiddeld 750 tot 800 auto's per jaar te water raken. Daarbij komen rond de 30 mensen door verdrinking om het leven.

Eén van de problemen die een rol spelen bij dit type ongevallen is de mogelijkheid dat door kortsluiting de bediening van deuren en ramen niet meer functioneert; zelfs is het denkbaar dat door kortsluiting de deuren zodanig worden vergrendeld dat men ze handmatig niet meer open krijgt. Een ander probleem is de toenemende sterkte van autoruiten. Zo zijn voorruiten nu al van gelaagd glas, wat nauwelijks van binnenuit kapot geslagen kan worden.

Volgens de Raad zou de minister van Verkeer en Waterstaat, samen met diverse organisaties, zoals ANWB en 3VO, automobilisten moeten voorlichten over aspecten zoals 'ontsnap via de zijruiten, probeer die zonodig in een hoek (dus niet in het midden) stuk te slaan'. Ook niet-automobilisten zouden dergelijke kennis moeten bezitten, om effectiever hulp te kunnen verlenen. Uit NIPO-onderzoek is gebleken dat de kennis van velen, automobilisten zowel als niet-automobilisten, onder meer op dit gebied tekortschiet.

De Raad stelt bijvoorbeeld vast dat veel mensen, vooral ouderen, niet goed weten hoe zij moeten handelen wanneer zij met hun auto te water raken. Zo denken veel mensen nog steeds dat het verstandig is eerst te wachten tot de auto vol met water is gelopen en pas dan pogingen te doen om eruit te komen. Dat advies werd vroeger ook gegeven, onder meer omdat men aannam dat auto's veelal rechtstandig zinken, waarbij zich onder het dak een luchtbel vormt. Al enkele tientallen jaren wordt dat advies niet meer gegeven, onder meer omdat tegenwoordige auto's meestal zullen zinken met de neus naar beneden, terwijl de dakconstructie meestal zo is dat er zich daarbij hoe dan ook geen luchtbel kan vormen.

Tijdens het onderzoek is verder komen vast te staan dat ongevallen waarbij auto's te water raken zich dikwijls voordoen nadat de auto in een slip is geraakt en al dan niet tollend van de weg is geraakt. In dat geval is de kans op dodelijke afloop groot, met name als geen gordels worden gebruikt en inzittenden uit de auto worden geslingerd.