RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Maatregelen nemen tegen fatale afloop 'Auto te water'
PERSBERICHT 19 december
2002
Raad voor de Transportveiligheid pleit onder meer voor 'life-hammer'
Maatregelen nemen tegen fatale afloop 'uto te water'
De overlevingskansen van inzittenden van te water geraakte auto's
kunnen worden vergroot als automobilisten beter weten hoe in
dergelijke situaties te handelen en als zij kunnen beschikken over een
geschikte 'life-hammer'. Verder zou de minister van Verkeer en
Waterstaat ernaar moeten streven dat in Europees verband zodanige
eisen worden gesteld aan personenauto's, dat het niet meer kan
voorkomen dat bij te water raken autoportieren door kortsluiting
worden afgesloten en de elektrische bediening van ramen en portieren
niet meer functioneert.
Deze aanbevelingen heeft de Raad voor de Transportveiligheid, onder
voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, geformuleerd op basis
van een veiligheidsstudie naar ongevallen waarbij auto's te water zijn
geraakt. Gebleken is dat in Nederland gemiddeld 750 tot 800 auto's per
jaar te water raken. Daarbij komen rond de 30 mensen door verdrinking
om het leven.
Eén van de problemen die een rol spelen bij dit type ongevallen is de
mogelijkheid dat door kortsluiting de bediening van deuren en ramen
niet meer functioneert; zelfs is het denkbaar dat door kortsluiting de
deuren zodanig worden vergrendeld dat men ze handmatig niet meer open
krijgt. Een ander probleem is de toenemende sterkte van autoruiten. Zo
zijn voorruiten nu al van gelaagd glas, wat nauwelijks van binnenuit
kapot geslagen kan worden.
Volgens de Raad zou de minister van Verkeer en Waterstaat, samen met
diverse organisaties, zoals ANWB en 3VO, automobilisten moeten
voorlichten over aspecten zoals 'ontsnap via de zijruiten, probeer die
zonodig in een hoek (dus niet in het midden) stuk te slaan'. Ook
niet-automobilisten zouden dergelijke kennis moeten bezitten, om
effectiever hulp te kunnen verlenen. Uit NIPO-onderzoek is gebleken
dat de kennis van velen, automobilisten zowel als niet-automobilisten,
onder meer op dit gebied tekortschiet.
De Raad stelt bijvoorbeeld vast dat veel mensen, vooral ouderen, niet
goed weten hoe zij moeten handelen wanneer zij met hun auto te water
raken. Zo denken veel mensen nog steeds dat het verstandig is eerst te
wachten tot de auto vol met water is gelopen en pas dan pogingen te
doen om eruit te komen. Dat advies werd vroeger ook gegeven, onder
meer omdat men aannam dat auto's veelal rechtstandig zinken, waarbij
zich onder het dak een luchtbel vormt. Al enkele tientallen jaren
wordt dat advies niet meer gegeven, onder meer omdat tegenwoordige
auto's meestal zullen zinken met de neus naar beneden, terwijl de
dakconstructie meestal zo is dat er zich daarbij hoe dan ook geen
luchtbel kan vormen.
Tijdens het onderzoek is verder komen vast te staan dat ongevallen
waarbij auto's te water raken zich dikwijls voordoen nadat de auto in
een slip is geraakt en al dan niet tollend van de weg is geraakt. In
dat geval is de kans op dodelijke afloop groot, met name als geen
gordels worden gebruikt en inzittenden uit de auto worden
geslingerd.