Onderzoek ROVER: Kernprestaties NS afgelopen zomer iets hersteld
Of NS herstel weet vast te houden is onzeker
Onderzoek van reizigersvereniging ROVER naar punctualiteit,
aansluitingen, uitval en informatievoorziening wijst uit dat de
kernprestaties van NS afgelopen zomer iets verbeterd zijn. De
neerwaartse spiraal die sinds medio 2000 was te constateren lijkt te
zijn doorbroken. Dat neemt echter niet weg dat afgelopen zomer nog
steeds te veel treinen waren vertraagd, te veel aansluitingen werden
gemist en te veel treinen uitvielen. Ook op het gebied van
informatievoorziening aan reizigers liet NS de nodige steken vallen.
Reizigersvereniging ROVER heeft in de maanden april, juni en augustus
tijdens de spitsuren weer onderzoek verricht op zeven belangrijke
knooppuntstations van NS. Uit dit onderzoek blijkt dat afgelopen zomer
één op de vijf treinen vertraging had bij aankomst. Ten opzichte van
zomer 2001 en de winter die daarop volgde is dit een verbetering. Er
lijkt dus na een voortdurende verslechtering van de punctualiteit
sinds medio 2000 een licht herstel te zijn opgetreden. Dat neemt
echter niet weg dat nog steeds te veel treinen zijn vertraagd. De
meeste vertragingen kwamen voor bij aankomst in Amsterdam, Leiden en
Utrecht. Op die stations was ongeveer een kwart van de treinen
vertraagd. Op sommige baanvakken was zelfs meer dan 40% van de treinen
vertraagd.
De vertraging van reizigers was afgelopen zomer nog groter dan de
vertraging van treinen. Dat valt te concluderen uit de uitval van
treinen en het missen van aansluitingen. Wanneer een trein uitvalt of
een aansluiting wordt gemist moeten reizigers wachten op de volgende
trein, wat al gauw een vertraging van een half uur of meer betekent.
Afgelopen zomer viel tijdens de waarnemingen van ROVER 1,5% van de
treinen ongepland uit. Daarbovenop was in augustus tijdens de spits op
de zeven knooppuntstations ook nog eens 13,3% van de treinen uit de
dienstregeling geschrapt als gevolg van de zomerdienstregeling. Ruim
één op de zes aansluitingen werd niet gehaald op de onderzoekstations.
Vooral in Utrecht en Amsterdam werden veel aansluitingen gemist.
Op het gebied van informatievoorziening valt op dat NS vooral bij de omroep en de koersaanduiding op de treinen de zaakjes niet helemaal op orde heeft. In slechts 42% van de gevallen waarin volgens de normen van ROVER moest worden omgeroepen werd dat correct gedaan. Vooral in Leiden en Utrecht werd slecht omgeroepen. De koersaanduiding op de zijkant van de treinen was op minder dan twee van de drie treinen tijdig en leesbaar weergegeven. De informatieborden boven de perrons (de CTA's) gaven daarentegen wel meestal de juiste informatie: in 95% van de gevallen was het oordeel 'goed'. Op de onderzochte stations was bij 82% van de treinen vlak voor vertrek personeel zichtbaar aanwezig. Dat is in vergelijking met eerdere onderzoeken van ROVER vrij weinig.
ROVER heeft ook na de zomer onderzoek gedaan. Helaas zijn de
resultaten hiervan nog niet bekend. Het lijkt er echter op dat de
verbetering niet echt doorzet, gezien de problemen op het spoor de
afgelopen tijd. Door de vallende blaadjes waren in oktober en november
veel treinen defect, wat tot gevolg had dat er tijdelijk in de
dienstregeling werd gesneden. Daarnaast waren er de nodige
draadbreuken, wisselstoringen, defecte treinen en dergelijke. Vorige
week nog was het treinverkeer rond Amsterdam meerdere dagen ernstig
ontregeld. Op basis van de cijfers die Railverkeersleiding over de
punctualiteit verzamelt blijkt dat in de maanden oktober en november
de punctualiteit niet hoger kwam dan 76,5%. Op jaarbasis zal de
punctualiteit van NS zeer waarschijnlijk uitkomen tussen de 81,0% en
81,5%. Dat is gelukkig wel beter dan vorig jaar toen 79,9% van de
treinen op tijd reed.
19 december 2002
---