Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Onderzoek ROVER: Kernprestaties NS afgelopen zomer iets hersteld

Of NS herstel weet vast te houden is onzeker

Onderzoek van reizigersvereniging ROVER naar punctualiteit, aansluitingen, uitval en informatievoorziening wijst uit dat de kernprestaties van NS afgelopen zomer iets verbeterd zijn. De neerwaartse spiraal die sinds medio 2000 was te constateren lijkt te zijn doorbroken. Dat neemt echter niet weg dat afgelopen zomer nog steeds te veel treinen waren vertraagd, te veel aansluitingen werden gemist en te veel treinen uitvielen. Ook op het gebied van informatievoorziening aan reizigers liet NS de nodige steken vallen.

Reizigersvereniging ROVER heeft in de maanden april, juni en augustus tijdens de spitsuren weer onderzoek verricht op zeven belangrijke knooppuntstations van NS. Uit dit onderzoek blijkt dat afgelopen zomer één op de vijf treinen vertraging had bij aankomst. Ten opzichte van zomer 2001 en de winter die daarop volgde is dit een verbetering. Er lijkt dus na een voortdurende verslechtering van de punctualiteit sinds medio 2000 een licht herstel te zijn opgetreden. Dat neemt echter niet weg dat nog steeds te veel treinen zijn vertraagd. De meeste vertragingen kwamen voor bij aankomst in Amsterdam, Leiden en Utrecht. Op die stations was ongeveer een kwart van de treinen vertraagd. Op sommige baanvakken was zelfs meer dan 40% van de treinen vertraagd.

De vertraging van reizigers was afgelopen zomer nog groter dan de vertraging van treinen. Dat valt te concluderen uit de uitval van treinen en het missen van aansluitingen. Wanneer een trein uitvalt of een aansluiting wordt gemist moeten reizigers wachten op de volgende trein, wat al gauw een vertraging van een half uur of meer betekent. Afgelopen zomer viel tijdens de waarnemingen van ROVER 1,5% van de treinen ongepland uit. Daarbovenop was in augustus tijdens de spits op de zeven knooppuntstations ook nog eens 13,3% van de treinen uit de dienstregeling geschrapt als gevolg van de zomerdienstregeling. Ruim één op de zes aansluitingen werd niet gehaald op de onderzoekstations. Vooral in Utrecht en Amsterdam werden veel aansluitingen gemist.

Op het gebied van informatievoorziening valt op dat NS vooral bij de omroep en de koersaanduiding op de treinen de zaakjes niet helemaal op orde heeft. In slechts 42% van de gevallen waarin volgens de normen van ROVER moest worden omgeroepen werd dat correct gedaan. Vooral in Leiden en Utrecht werd slecht omgeroepen. De koersaanduiding op de zijkant van de treinen was op minder dan twee van de drie treinen tijdig en leesbaar weergegeven. De informatieborden boven de perrons (de CTA's) gaven daarentegen wel meestal de juiste informatie: in 95% van de gevallen was het oordeel 'goed'. Op de onderzochte stations was bij 82% van de treinen vlak voor vertrek personeel zichtbaar aanwezig. Dat is in vergelijking met eerdere onderzoeken van ROVER vrij weinig.

ROVER heeft ook na de zomer onderzoek gedaan. Helaas zijn de resultaten hiervan nog niet bekend. Het lijkt er echter op dat de verbetering niet echt doorzet, gezien de problemen op het spoor de afgelopen tijd. Door de vallende blaadjes waren in oktober en november veel treinen defect, wat tot gevolg had dat er tijdelijk in de dienstregeling werd gesneden. Daarnaast waren er de nodige draadbreuken, wisselstoringen, defecte treinen en dergelijke. Vorige week nog was het treinverkeer rond Amsterdam meerdere dagen ernstig ontregeld. Op basis van de cijfers die Railverkeersleiding over de punctualiteit verzamelt blijkt dat in de maanden oktober en november de punctualiteit niet hoger kwam dan 76,5%. Op jaarbasis zal de punctualiteit van NS zeer waarschijnlijk uitkomen tussen de 81,0% en 81,5%. Dat is gelukkig wel beter dan vorig jaar toen 79,9% van de treinen op tijd reed.

19 december 2002

---