Jongeren onbekend met UV-risico op wintersport
Jongeren onbekend met
UV-risicoop wintersport
eenderde smeert zich onvoldoende in
Amsterdam, 19 december - Smeren is vet is de campagne waarmee de
Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in
samenwerking met de Nederlandse Ski Vereniging aandacht vraagt voor de
gevaren van overmatige blootstelling aan UV-straling tijdens de
wintersport. Door overmatige blootstelling is het aantal nieuwe
gevallen van huidkanker toegenomen van 15.000 in de jaren 80 tot
25.000 nu. Uit onderzoek onder jonge wintersporters blijkt dat
eenderde zich zelden of nooit insmeert. Reden voor het KWF om hier
opnieuw aandacht voor te vragen.
Onderzoek
Uit onderzoek, (Qrius, december 2002) dat verricht is onder 200
jongeren tussen de 15 en 20 jaar, blijkt dat een kwart wel eens
verbrandt op wintersport; 36 procent zelfs twee keer of vaker.
Opvallend is dat jongeren minder vaak verbranden als zij zélf de
zonnebrandcrème hebben aangeschaft. Positief nieuws is ook dat ervaren
wintersporters minder vaak verbranden en dat zij bescherming
belangrijker vinden dan jongeren die voor het eerst of voor de tweede
keer op wintersport gaan.
Risoco's
Van de ondervraagden heeft 82 procent wel eens gehoord over de risicos
van overmatige blootstelling aan UV-straling. Maar uit eerdere
gesprekken met jongeren (Ferro, oktober 2001) blijkt dat de risicos
alleen in verband worden gebracht met de zomervakantie en niet met
wintersport. Op een hoogte van zon 2000 meter verbrandt de huid echter
bijna twee keer sneller dan normaal. UV-straling in de bergen is
ongeveer 30 procent sterker dan in ons land en sneeuw weerkaatst zon
85 procent. Door deze combinatie van zon en sneeuw verdubbelt het
effect van UV-straling op de huid. Door de kou wordt het verbranden
vaak te laat gevoeld. Dit kan (ernstige) verbranding van de huid tot
gevolg hebben. Hoe vaker men op jonge leeftijd zonnebrand oploopt, hoe
hoger het risico op huidkanker later.
'Smeren is vet
Snowboardster Nicolien Sauerbreij promoot dit jaar de campagne. Je
kunt jezelf nooit genoeg insmeren!, aldus Sauerbreij. Als kampioene
weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om je huid in de bergen
goed te beschermen tegen UV-straling. Met deze campagne Smeren is vet
wil zij jongeren hieraan helpen herinneren. Vanaf 20 december t/m eind
februari 2003 zal, door middel van advertenties, ansichtkaarten op
scholen, posters bij wintersportspeciaalzaken en drogisterijen,
promo-acties (op 21 en 28 februari) bij busopstapplaatsen en
internetsite www.smerenisvet.nl, de boodschap bij jongeren onder de
aandacht worden gebracht.
Beeldmateriaal campagne 'Smeren is vet'
factsheet 'Huidkanker in Nederland'
Nederlandse Kankerbestrijding