STICHTING NEDERLAND SCHOON

Nestlé steekt handen uit de mouwen bij opruimactie zwerfafval

PERSBERICHT

Den Haag, 17 december 2002 - Niet afgeschrikt door vrieskou of regen kruipen Nestlé medewerkers op woensdag 19 december in de huid van de schoonmakers en vuilophalers van Amsterdam. De actie, opgezet en georganiseerd door Nederland Schoon en Robin Good, gaat de deelnemers van het evenement duidelijk maken hoe het gesteld is met het zwerfafval. Na een rondleiding op de AVI, de vuilverwerkingscentrale van Amsterdam, gaan de 45 personen in vier ploegen met de medewerkers van de Reiningingsdienst Binnenstad Amsterdam vegen en vuil opruimen in de binnenstad. Werkzaamheden die behoorlijk contrasteren met de dagelijkse werkzaamheden bij de marketingafdeling.

Als bedrijf met veel verpakkingsmateriaal voelt Nestlé een zekere verantwoordelijkheid voor de rommel op straat. Nestlé heeft zich met veel andere bedrijven gecommitteerd aan een reductie van 80% van de hoeveelheid blikjes en flesjes in het zwerfafval in 2005. 'We willen wel eens met eigen ogen zien hoeveel van onze blikjes en papieren verpakkingen naast de prullenbak terecht komen.' zegt Debora van Garderen van Nestlé. Om de bewustwording ook op individueel niveau te vergroten schakelde Nestlé Nederland Schoon in, de stichting voor preventie en bestrijding van zwerfafval.

Robin Good, die uitingen van maatschappelijke betrokkenheid organiseert, werd door hen gevraagd een concept te bedenken. Praten over zwerfafval is één ding, maar het is het nog wat anders om de straat eens door de ogen van de vuilopruimers te zien, bedacht Robin Good. Een bezoek aan het eindstation van al het zwerfafval in de omgeving van Amsterdam, de AVI, zal vooraf gaan aan het straatvegen op de Dam, het Leidseplein, de Westerstraat en de Haarlemmerdijk. Na het wassen van de handen zal de dag worden afgesloten met een diner waar de straatvegers-voor-een-dag hun ervaringen kunnen uitwisselen.

Over Nestlé
Nestlé, 's werelds grootste voedingsmiddelenconcern met meer dan 500 vestigingen in 80 landen. De basis werd gelegd in 1866 in Zwitserland, met als oorspronkelijke activiteit het verwerken van zuivel tot houdbare consumentenproducten. Inmiddels zijn daar talloze producten en merken aan toegevoegd. Nescafé bijvoorbeeld wordt in meer dan 100 landen verkocht. Ruim 95% van de omzet wordt behaald in de voedingsmiddelensector. Nestlé Nederland b.v. is een volledige dochter van de Nestlé Groep. Nestlé Nederland verkoopt een groot aantal succesvolle merken waaronder Nescafé, Nesquik, Maggi, Buitoni, Gourmet, Nuts, Bros, KitKat, Lion, Smarties, After Eight en Quality Street. Onder het merk Nestlé Ice Cream heeft Nestlé Nederland ook een assortiment ijsjes zoals Fruit Joy en Smarties Pop Up.

Over Stichting Nederland Schoon
De Stichting Nederland Schoon is in 1991 opgericht en wordt ondersteund door het bedrijfsleven, overheid en belangenorganisaties als de ANWB. Nederland Schoon houdt zich bezig met de preventie en bestrijding van zwerfafval, in het kader van het Deelconvenant Zwerfafval, onderdeel van het Convenant Verpakkingen III. In augustus jl. is de Stichting Nederland Schoon een landelijke campagne gestart met als slogan: 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak'. Deze intensieve campagne moet het wegwerpgedrag van de burger verbeteren.

Over Robin Good
Het Amsterdamse Robin Good geeft vorm en inhoud aan de uiting van maatschappelijke betrokkenheid bij Nederlandse bedrijven. Met plezier: op een vrolijke, originele en vernieuwende manier wordt een aanzet gegeven tot een grotere maatschappelijke betrokkenheid van de bedrijven. Een greep uit de vele voorbeelden hiervan: Vitae bouwde met 400 man een schuur voor de zorgboerderij Thedingsweert, ABN-Amro knapte met 400 man 10 speeltuinen op in Amsterdam-Noord, KPN Callfactory maakte surprises voor kinderen met spierziekten, reclamebureau Publicis ging twee dagen naar Vlieland om daar in de natuur aan de slag te gaan, en taalinstituut Linguarama maakte muziekinstrumenten voor Warchild. info@robingood.nl

Voor de redactie (niet ter publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Stichting Nederland Schoon, telefoon: 070 - 304 20 80 E-mail: secretariaat@nederlandschoon.nl

Robin Good, Mark Schralekamp, telefoon: 020 - 4632005

17 dec 02 16:07