STICHTING NEDERLAND SCHOON
Nestlé steekt handen uit de mouwen bij opruimactie zwerfafval
PERSBERICHT
Den Haag, 17 december 2002 - Niet afgeschrikt door vrieskou of regen kruipen Nestlé medewerkers op woensdag 19 december in de huid van de schoonmakers en vuilophalers van Amsterdam. De actie, opgezet en georganiseerd door Nederland Schoon en Robin Good, gaat de deelnemers van het evenement duidelijk maken hoe het gesteld is met het zwerfafval. Na een rondleiding op de AVI, de vuilverwerkingscentrale van Amsterdam, gaan de 45 personen in vier ploegen met de medewerkers van de Reiningingsdienst Binnenstad Amsterdam vegen en vuil opruimen in de binnenstad. Werkzaamheden die behoorlijk contrasteren met de dagelijkse werkzaamheden bij de marketingafdeling.
Als bedrijf met veel verpakkingsmateriaal voelt Nestlé een zekere
verantwoordelijkheid voor de rommel op straat. Nestlé heeft zich met
veel andere bedrijven gecommitteerd aan een reductie van 80% van de
hoeveelheid blikjes en flesjes in het zwerfafval in 2005. 'We willen
wel eens met eigen ogen zien hoeveel van onze blikjes en papieren
verpakkingen naast de prullenbak terecht komen.' zegt Debora van
Garderen van Nestlé. Om de bewustwording ook op individueel niveau te
vergroten schakelde Nestlé Nederland Schoon in, de stichting voor
preventie en bestrijding van zwerfafval.
Robin Good, die uitingen van maatschappelijke betrokkenheid
organiseert, werd door hen gevraagd een concept te bedenken. Praten
over zwerfafval is één ding, maar het is het nog wat anders om de
straat eens door de ogen van de vuilopruimers te zien, bedacht Robin
Good. Een bezoek aan het eindstation van al het zwerfafval in de
omgeving van Amsterdam, de AVI, zal vooraf gaan aan het straatvegen op
de Dam, het Leidseplein, de Westerstraat en de Haarlemmerdijk. Na het
wassen van de handen zal de dag worden afgesloten met een diner waar
de straatvegers-voor-een-dag hun ervaringen kunnen uitwisselen.
Over Nestlé
Nestlé, 's werelds grootste voedingsmiddelenconcern met meer dan 500
vestigingen in 80 landen. De basis werd gelegd in 1866 in Zwitserland,
met als oorspronkelijke activiteit het verwerken van zuivel tot
houdbare consumentenproducten. Inmiddels zijn daar talloze producten
en merken aan toegevoegd. Nescafé bijvoorbeeld wordt in meer dan 100
landen verkocht. Ruim 95% van de omzet wordt behaald in de
voedingsmiddelensector. Nestlé Nederland b.v. is een volledige dochter
van de Nestlé Groep. Nestlé Nederland verkoopt een groot aantal
succesvolle merken waaronder Nescafé, Nesquik, Maggi, Buitoni,
Gourmet, Nuts, Bros, KitKat, Lion, Smarties, After Eight en Quality
Street. Onder het merk Nestlé Ice Cream heeft Nestlé Nederland ook een
assortiment ijsjes zoals Fruit Joy en Smarties Pop Up.
Over Stichting Nederland Schoon
De Stichting Nederland Schoon is in 1991 opgericht en wordt
ondersteund door het bedrijfsleven, overheid en belangenorganisaties
als de ANWB. Nederland Schoon houdt zich bezig met de preventie en
bestrijding van zwerfafval, in het kader van het Deelconvenant
Zwerfafval, onderdeel van het Convenant Verpakkingen III. In augustus
jl. is de Stichting Nederland Schoon een landelijke campagne gestart
met als slogan: 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak'. Deze
intensieve campagne moet het wegwerpgedrag van de burger verbeteren.
Over Robin Good
Het Amsterdamse Robin Good geeft vorm en inhoud aan de uiting van
maatschappelijke betrokkenheid bij Nederlandse bedrijven. Met plezier:
op een vrolijke, originele en vernieuwende manier wordt een aanzet
gegeven tot een grotere maatschappelijke betrokkenheid van de
bedrijven. Een greep uit de vele voorbeelden hiervan: Vitae bouwde met
400 man een schuur voor de zorgboerderij Thedingsweert, ABN-Amro
knapte met 400 man 10 speeltuinen op in Amsterdam-Noord, KPN
Callfactory maakte surprises voor kinderen met spierziekten,
reclamebureau Publicis ging twee dagen naar Vlieland om daar in de
natuur aan de slag te gaan, en taalinstituut Linguarama maakte
muziekinstrumenten voor Warchild. info@robingood.nl
Voor de redactie (niet ter publicatie)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Stichting Nederland Schoon, telefoon: 070 - 304 20 80
E-mail: secretariaat@nederlandschoon.nl
Robin Good, Mark Schralekamp, telefoon: 020 - 4632005
17 dec 02 16:07