Persbericht
Utrecht, 18 december 2002
CAO akkoord NS Reizigers en vakbonden
NS Reizigers en de spoorwegvakbonden FNV Bondgenoten, VVMC, CNV Bedrijvenbond en de VHS, hebben vanochtend een akkoord bereikt over de nieuwe CAO voor NS Reizigers. Deze CAO start met terugwerkende kracht op 1 oktober 2002 en loopt tot en met 31 december 2004.
Naast verlenging van de looptijd van 18 naar 27 maanden (ten opzichte van het oorspronkelijke eindbod) zijn partijen het eens geworden over een structurele loonsverhoging van 3% per 1 oktober 2002 en een verhoging van 3% per 1 januari 2004.
Bovendien is er een koppeling overeengekomen tussen een mogelijke extra loonsverhoging en de kwaliteit van de dienstverlening. Verder zijn er afspraken gemaakt over de onregelmatigheidstoeslag en het ouderenbeleid. Daarnaast is voor de looptijd van de CAO de werkzekerheidsgarantie voor het rijdend personeel vastgelegd en is er afgesproken dat de invoering van een vijfploegensystematiek nader zal worden onderzocht.
Bij de onderhandelingen hebben de partijen goed naar elkaar geluisterd en erkenning voor elkaars positie getoond. In de nieuwe CAO is NS Reizigers op een aantal punten tegemoet gekomen aan eisen van de bonden. Op ander punten is het oorspronkelijke eindbod van NSR gehandhaafd. Bijzonder aan de afspraken is dat er voor het eerst een relatie wordt gelegd tussen de loonsverhoging en de kwaliteit van de dienstverlening voor de klant.
De NSR directie heeft bewust gekozen voor een langere looptijd met het oog op de broodnodige rust en stabiliteit in de organisatie. In de discussie over de loonsverhoging hebben de bonden en NS hun verantwoordelijkheid genomen in het licht van het sociaal akkoord waarin werkgever, werknemers en het kabinet een maximale loonsverhoging van 2,5% afspraken. NSR biedt een structurele loonsverhoging aan van 3% vanaf 1 oktober 2002 tot en met 31 december 2003 en verder 3% vanaf 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004. Deze 3% kan toenemen afhankelijk van de gemiddelde contractloonstijging in Nederland in combinatie met de prestatie van medewerkers zodat een directe relatie ontstaat tussen loonsverhoging en de kwaliteit van de dienstverlening. Hierbij geldt dat de verhoging:
· nooit lager zal zijn dan 3%;
· minimaal gelijk zal zijn aan de gemiddelde contractloonstijging in Nederland over 2004;
· afhankelijk van de prestatie van medewerkers 0,5% hoger zal zijn dan de gemiddelde contractloonstijging.
De prestatie van medewerkers wordt gemeten aan de hand van de indicatoren Trefkans conducteur en Informatie op de trein bij ongeregeldheden (targets businessplan 2003).
Vijfploegendienst en voorspelbaarheid vrije tijd
In de nieuwe CAO is een studie afgesproken naar de haalbaarheid van invoering van een vijfploegendienst bij NS Reizigers. Daarnaast zullen mogelijkheden onderzocht worden om de voorspelbaarheid van vrije tijd voor parttimers en fulltimers te vergroten.
Onregelmatigheidstoeslag
Per 1 januari 2003 ontvangen medewerkers die hun dienst starten vóór 06.00 uur een toeslag van 3 euro. Per 1 januari 2004 ontvangen ze daar 3 euro bovenop. Medewerkers die hun dienst beëindigen ná 24.00 uur ontvangen per 1 januari 2003 een toeslag van 1,5 euro en per 1 januari 2004 1,5 euro daar bovenop.
Ouderenbeleid
Medewerkers van NS Reizigers van 55 jaar en ouder hebben in de nieuwe CAO binnen het keuzeplan de mogelijkheid te sparen voor een 4-daagse werkweek. Naast hun WTV hebben ze daarvoor ruim 11 dagen per jaar nodig. Van deze 11 dagen neemt NS Reizigers 4 dagen voor zijn rekening.
zeker Anders, anders Zeker
De werkzekerheidsgarantie voor rijdend personeel is vastgelegd voor de looptijd van de CAO. Daarnaast staat in de nieuwe CAO de intentie om deze werkzekerheidsgarantie ook vast te leggen in de volgende CAO.
De vakbonden zullen de bereikte overeenstemming met een positief advies voorleggen aan hun leden.
* * * * *
Noot aan de redactie
Noot
voor de redactie: meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070
Bijlage: onderhandelingsakkoord incl. bijlagen