AutoRai

18-12-2002

Saab 9-3 Aero Sport Sedan sportieve primeur op AutoRAI

Met de 9-3 Sport Sedan heeft Saab in september 2002 de aftrap gedaan voor een nieuwe modelgeneratie. Onderscheid, sportiviteit, dynamiek en kwaliteit staan hierin voorop. Deze kwalificaties komen perfect uit de verf bij de 9-3 Aero Sport Sedan die op de AutoRAI 2003 zijn Nederlandse première beleeft.
De introductie van de Saab 9-3 Sport Sedan in september 2002 is bijzonder succesvol verlopen. De auto heeft bijzonder veel positieve reacties in de pers geoogst en in de showrooms van de dealers trekt hij tot op de dag van vandaag veel belangstelling. De auto valt duidelijk in de smaak en oefent bovendien aantrekkingskracht uit op mensen die met andere merken in het premium segment rijden.

De 9-3 Sport Sedan is de eerste van een serie modellen die qua uiterlijk duidelijk één familie vormen. Elk lid daarvan speelt in op de eisen van een specifieke groep gebruikers: automobilisten die van hun auto een heel eigen karakter verlangen en die buitengewoon veel waarde hechten aan rijplezier in de breedst mogelijke betekenis van het woord. Het 9-3 programma wordt de komende jaren uitgebreid met een Cabrio-, Estate- en een Cross over- variant.

Dynamiek
De nieuwe Aero-versie van de 9-3 biedt optimaal rijplezier. Het uiterlijk straalt kracht en sportiviteit uit. De 2.0T-motor ontwikkelt een adembenemend koppel van 300 Nm bij 2500 toeren per minuut en levert een topvermogen van 210 pk. De voorbeeldige aërodynamica, het remsysteem en de wegligging geven de bestuurder alle controle die een auto met zulke hoogwaardige prestaties vereist.

Maar de 9-3 Aero Sport Sedan heeft meer te bieden dan alleen goede prestaties. Het is het vlaggenschip van de 9-3-serie. Reden waarom het ontwerp van zowel het exterieur als het interieur verfijnd is. Het uiterlijk krijgt extra sportieve glans door de 17 inch lichtmetalen wielen. Tussen de spaken door zijn de remtangen zichtbaar. De voorspoiler, de zijskirts, de achterspoiler en Bi-Xenon koplampen maken het beeld van de Aero compleet. In het interieur van de Saab 9-3 Aero Sport Sedan zijn dezelfde uitgangspunten voor het ontwerp gehanteerd. Lederen sportstuurwiel en schakelknop, lederen/stof sport interieur, sportstoelen, een mat verchroomd interieur afwerking en een dashboard met verchroomde randen, accentueren het sportieve beeld. De 9-3 Aero heeft standaard ESP en een sportonderstel.

De zeer lage luchtweerstand (Cw 0,28) draagt bij aan een uitgebalanceerde neerwaartse druk, met name op de achteras. Bij de Aero-versie is die het hoogst door de extra achterspoiler. De neerwaartse druk bevordert de stabiliteit bij hoge snelheid en bij krachtig remmen. De met precisie bepaalde stroming van de lucht langs de carrosserie zorgt er tegelijk voor dat wegvuil nauwelijks neerslaat op de achterruit en op de achterlichten. De prijs van de Saab 9-3 Aero Sport Sedan bedraagt 41.950 euro. De Linear-uitvoering van de Saab 9-3 Sport Sedan is leverbaar vanaf 29.900 euro.

Breed aanbod turbomotoren
Saab biedt voor de 9-3 Sport Sedan de keuze uit drie turbobenzinemotoren met een inhoud van 2,0 liter en vermogens van 110 kW/150 pk, 129 kW/175 pk en 155 kW/210 pk (2.0T Aero). Verder is er een 2,2-liter-turbodieselmotor van 92 kW/125 pk. Er is een vijf- en zesversnellingsbak beschikbaar of een vijftrapsautomaat Saab Sensotronic. Deze laatste maakt het mogelijk om handmatig te schakelen, al dan niet vanaf het stuur. Naast de Aero zijn er drie uitrustingsniveaus leverbaar: Linear, Arc en Vector.

Vijf sterren veiligheid
Saab is aan zijn stand verplicht de veiligheid op topniveau te houden. Met de Saab 9-3 Sport Sedan bewijst het merk andermaal zijn expertise op dit vlak. Dit model haalde onlangs de maximale score van vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest. De 9-3 Sport Sedan behoort daardoor tot de veiligste autos ter wereld.

Het Real Life Safety Concept van Saab is zoals altijd uitgangspunt bij het ontwikkelen van (bots)veilige voorzieningen. Dit principe staat voor Saabs doelstelling om autos te bouwen die tijdens aanrijdingen de beste bescherming bieden aan alle inzittenden. Daarom analyseren Saab-technici de Saabmodellen die in Zweden betrokken zijn geweest bij echte botsingen. Aan de hand van de verkregen resultaten brengt de Zweedse fabrikant verbeteringen aan in de constructie en de veiligheidsvoorzieningen van Saabs. Dit in aanvulling op Saabs eigen intensieve testprogramma dat uit 75 verschillende botsproeven bestaat.

Bescherming is belangrijk maar Saab legt de vinger vooral op actieve veiligheid. Het voorkomen van een ongeluk staat centraal in het denkproces. Daarom heeft de 9-3 Sport Sedan een serie systemen die bijdragen aan een veilig weggedrag, zoals elektronische remkrachtverdeling EBD en een remassistent voor bochten, Cornering Brake Control.