18-12-2002
Saab 9-3 Aero Sport Sedan sportieve primeur op AutoRAI
Met de 9-3 Sport Sedan heeft Saab in september 2002 de aftrap gedaan
voor een nieuwe modelgeneratie. Onderscheid, sportiviteit, dynamiek en
kwaliteit staan hierin voorop. Deze kwalificaties komen perfect uit de
verf bij de 9-3 Aero Sport Sedan die op de AutoRAI 2003 zijn
Nederlandse première beleeft.
De introductie van de Saab 9-3 Sport Sedan in september 2002 is
bijzonder succesvol verlopen. De auto heeft bijzonder veel positieve
reacties in de pers geoogst en in de showrooms van de dealers trekt
hij tot op de dag van vandaag veel belangstelling. De auto valt
duidelijk in de smaak en oefent bovendien aantrekkingskracht uit op
mensen die met andere merken in het premium segment rijden.
De 9-3 Sport Sedan is de eerste van een serie modellen die qua
uiterlijk duidelijk één familie vormen. Elk lid daarvan speelt in op
de eisen van een specifieke groep gebruikers: automobilisten die van
hun auto een heel eigen karakter verlangen en die buitengewoon veel
waarde hechten aan rijplezier in de breedst mogelijke betekenis van
het woord. Het 9-3 programma wordt de komende jaren uitgebreid met een
Cabrio-, Estate- en een Cross over- variant.
Dynamiek
De nieuwe Aero-versie van de 9-3 biedt optimaal rijplezier. Het
uiterlijk straalt kracht en sportiviteit uit. De 2.0T-motor ontwikkelt
een adembenemend koppel van 300 Nm bij 2500 toeren per minuut en
levert een topvermogen van 210 pk. De voorbeeldige aërodynamica, het
remsysteem en de wegligging geven de bestuurder alle controle die een
auto met zulke hoogwaardige prestaties vereist.
Maar de 9-3 Aero Sport Sedan heeft meer te bieden dan alleen goede prestaties. Het is het vlaggenschip van de 9-3-serie. Reden waarom het ontwerp van zowel het exterieur als het interieur verfijnd is. Het uiterlijk krijgt extra sportieve glans door de 17 inch lichtmetalen wielen. Tussen de spaken door zijn de remtangen zichtbaar. De voorspoiler, de zijskirts, de achterspoiler en Bi-Xenon koplampen maken het beeld van de Aero compleet. In het interieur van de Saab 9-3 Aero Sport Sedan zijn dezelfde uitgangspunten voor het ontwerp gehanteerd. Lederen sportstuurwiel en schakelknop, lederen/stof sport interieur, sportstoelen, een mat verchroomd interieur afwerking en een dashboard met verchroomde randen, accentueren het sportieve beeld. De 9-3 Aero heeft standaard ESP en een sportonderstel.
De zeer lage luchtweerstand (Cw 0,28) draagt bij aan een
uitgebalanceerde neerwaartse druk, met name op de achteras. Bij de
Aero-versie is die het hoogst door de extra achterspoiler. De
neerwaartse druk bevordert de stabiliteit bij hoge snelheid en bij
krachtig remmen. De met precisie bepaalde stroming van de lucht langs
de carrosserie zorgt er tegelijk voor dat wegvuil nauwelijks neerslaat
op de achterruit en op de achterlichten. De prijs van de Saab 9-3 Aero
Sport Sedan bedraagt 41.950 euro. De Linear-uitvoering van de Saab 9-3
Sport Sedan is leverbaar vanaf 29.900 euro.
Breed aanbod turbomotoren
Saab biedt voor de 9-3 Sport Sedan de keuze uit drie
turbobenzinemotoren met een inhoud van 2,0 liter en vermogens van 110
kW/150 pk, 129 kW/175 pk en 155 kW/210 pk (2.0T Aero). Verder is er
een 2,2-liter-turbodieselmotor van 92 kW/125 pk. Er is een vijf- en
zesversnellingsbak beschikbaar of een vijftrapsautomaat Saab
Sensotronic. Deze laatste maakt het mogelijk om handmatig te
schakelen, al dan niet vanaf het stuur. Naast de Aero zijn er drie
uitrustingsniveaus leverbaar: Linear, Arc en Vector.
Vijf sterren veiligheid
Saab is aan zijn stand verplicht de veiligheid op topniveau te houden.
Met de Saab 9-3 Sport Sedan bewijst het merk andermaal zijn expertise
op dit vlak. Dit model haalde onlangs de maximale score van vijf
sterren in de EuroNCAP-crashtest. De 9-3 Sport Sedan behoort daardoor
tot de veiligste autos ter wereld.
Het Real Life Safety Concept van Saab is zoals altijd uitgangspunt bij
het ontwikkelen van (bots)veilige voorzieningen. Dit principe staat
voor Saabs doelstelling om autos te bouwen die tijdens aanrijdingen de
beste bescherming bieden aan alle inzittenden. Daarom analyseren
Saab-technici de Saabmodellen die in Zweden betrokken zijn geweest bij
echte botsingen. Aan de hand van de verkregen resultaten brengt de
Zweedse fabrikant verbeteringen aan in de constructie en de
veiligheidsvoorzieningen van Saabs. Dit in aanvulling op Saabs eigen
intensieve testprogramma dat uit 75 verschillende botsproeven bestaat.
Bescherming is belangrijk maar Saab legt de vinger vooral op actieve
veiligheid. Het voorkomen van een ongeluk staat centraal in het
denkproces. Daarom heeft de 9-3 Sport Sedan een serie systemen die
bijdragen aan een veilig weggedrag, zoals elektronische
remkrachtverdeling EBD en een remassistent voor bochten, Cornering
Brake Control.