18-12-2002
SEAT keert in 2003 terug in de internationale
autosport
Volgend jaar maakt SEAT zijn comeback in de internationale autosport
door deel te nemen aan het European Touring Car Championship (ETCC).
Deze door de FIA (Federation Internationale de lAutomobile)
georganiseerde raceserie krijgt steeds meer belangstelling van s
werelds meest vooraanstaande autofabrikanten.
De twee Toledos van SEAT Sport worden gereden door de Spaanse coureur
Jordi Gené (32 jaar), die een uitgebreide ervaring heeft in het ETCC
en door de jonge Duitse coureur Frank Diefenbacher (20 jaar), op dit
moment één van de veelbelovende sterren in de Duitse autosport.
Van alle verschillende, internationale kampioenschappen ligt het ETCC
het meest in lijn met de doelstellingen van SEAT, verklaart Winfried
Burgert, president van SEAT Sport en vice-president van R&D bij SEAT.
De races worden gereden met autos die nauw overeenkomen met
productiemodellen en ze worden gehouden in Europa, waar SEATs
belangrijkste afzetgebieden zijn. Een ander voordeel van het ETCC is
de uitgebreide televisie-verslaggeving, omdat het is opgenomen in
Eurosports Racing Weekends.
De ETCC Toledo is volledig door SEAT Sport ontwikkeld voor de Super
Touring-klasse. Hij wordt op de voorwielen aangedreven door een 260 pk
sterke, atmosferische 2,0-liter motor met sequentiële
6-versnellingsbak. De ETCC Toledo weegt 1.140 kg.
De Toledo is met name gekozen vanwege zijn uitstekende aërodynamica,
die hem de hoogste topsnelheid geeft van alle SEAT-modellen een
belangrijk aspect bij autosport, vertelt Jaime Puig, directeur
autosport en techniek bij SEAT Sport. We hebben de ontwikkelingstijd
kunnen verkorten omdat de Toledo modulaire technologie met de Leon
deelt; een uitstekend presterende auto in de racerij waar we dankzij
onze SEAT Leon Supercup met de Cupra R-uitvoering, al heel veel
ervaring mee hadden. Ook voor de ontwikkeling en productie van deze
auto is SEAT Sport verantwoordelijk.
De eerste race van het European Touring Car Championship 2003 wordt
gehouden in Spanje: op 5 april op het Circuit de Catalunya
(Barcelona). Deze wordt gevolgd door Magny Cours, Frankrijk (26-27
april); Zandvoort, Nederland (10-11 mei); Brno, Tsjechië (24-25 mei);
Donington Park, Groot-Brittannië (28-29 juni); Spa, België (26-27
juli); Anderstorp, Zweden (6-7 september); Oschersleben, Duitsland
(20-21 september); Estoril, Portugal (4-5 oktober) en Monza, Italië
(18-19 oktober).