Persberichten
18-12-2002
Prinsenbeek krijgt een nieuw park
In februari 2003 krijgen bewoners en belangstellenden tijdens de
periode van consultatie de gelegenheid reactie te geven op het
voorlopig ontwerp van de HSL/A16 inpassingszone in Prinsenbeek. De
gemeente Breda is verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en
het beheer van enkele inpassingszones. In totaal gaat het om ongeveer
40 hectare, verdeeld over tien gebieden. Prinsenbeek is er één van en
beslaat circa 8,5 hectare. Het voorlopig ontwerp voor de
inpassingszone is tot stand gekomen in intensieve samenwerking met de
Klankbordgroep Park Prinsenbeek. Hierin zijn onder andere de
Dorpsraad, bewoners en politie vertegenwoordigd. De gemeente Breda is
verantwoordelijk voor de aanleg van het nieuwe park in Prinsenbeek. Er
is een aantrekkelijk park ontworpen conform de wensen van de
Klankbordgroep en de gemeente.
Inpassingszone
De komst van de HSL (inclusief de HSL-shuttle) en de uitbreiding van
de A16 zorgen voor een bundel van spoorlijnen en wegen, waardoor het
bestaande park aan de rand van Prinsenbeek wordt aangetast. Om de
verkeersbundel goed in het landschap te laten passen, worden aan beide
zijden inpassingszones aangelegd, genoemd in het Tracébesluit HSL-zuid
van april 1998. Bovendien wordt hiermee aantasting van het landschap
beperkt, krijgt de omgeving meer (natuur)kwaliteit en kunnen
recreatieve voorzieningen verbeterd worden. Het nieuwe park draagt bij
aan een beter woonklimaat voor alle inwoners van Breda.
Voorlopig ontwerp
De inpassingszone in Prinsenbeek betreft het gebied tussen Peperbos,
Plantsoen, Hertenhoek aan de westzijde, Mr. Bierensweg aan de
oostzijde en de stadsducten (twee brede viaducten over de
verkeersbundel) en beslaat circa 8,5 hectare. Het voorlopig ontwerp is
tot stand gekomen in samenwerking met Ontwerpbureau Juurlink & Geluk
te Rotterdam.
Het voorlopig ontwerp voor het nieuwe park biedt ten opzichte van de
oude situatie meer groenvoorzieningen, water en recreatieve
mogelijkheden onder andere om te wandelen. Van de bomen en struiken
uit het vroegere park (inclusief het Hertenkamp') die nu nog aanwezig
zijn, blijft het grootste deel staan. Deze groenvoorzieningen zijn
tevens in het nieuwe parkontwerp opgenomen. De stadsducten op de
Valdijk en de Middenweg vormen een verbinding tussen Prinsenbeek
enerzijds en Breda (aan de kant van de Mr Bierensweg) anderzijds.
Enkele speerpunten in het voorlopig ontwerp zijn, dat de zones moeten
zorgen voor een verantwoordelijke overgang van verkeersbundel naar
landschap en dat de omgeving meer natuurkwaliteit dient te krijgen,
waardoor aantasting van het landschap beperkt wordt en waardoor meer
recreatiemogelijkheden ontstaan.
Diverse gebruiksmogelijkheden
In het nieuwe park zijn diverse vormen van recreatie mogelijk, zodat
het park aantrekkelijk wordt voor verschillende doelgroepen, van jong
tot oud. Primair is het een wandelpark, maar ook fietsen en skaten
behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast is er een speelhuis, een
dierenweide, vijverpartijen, een visvlonder, een plek waar petanque
kan worden gespeeld, een ligweide, een trapveld, een honden
losloopplaats en een aantal zitbanken verspreid over het park. Alles
in een afwisselende glooiende groene omgeving, in een netwerk van
slingerende waterpartijen en paden.
Het park op de snelweg
Het nieuwe park ligt niet naast de snelweg, maar gedeeltelijk erop; de
snelweg gaat er onderdoor. Door middel van twee brede viaducten
(stadsducten Valdijk en Middenweg) over de HSL/A16-bundel, ontstaat
een belangrijke lokale verbinding tussen Breda en Prinsenbeek.
Stadsduct Valdijk is bestemd voor alle vormen van verkeer, terwijl
stadsduct Middenweg alleen voor langzaam verkeer bedoeld is.
Het park komt zowel aan de kant van het dorp als aan de kant van de
Mr. Bierensweg te liggen en neemt hiermee een centrale positie in.
Consultatieperiode
De maand februari staat in het teken van consultatie. Een onderdeel
van deze consultatieperiode is de consultatiebijeenkomst. Op 13
februari 2003 wordt een bijeenkomst gehouden voor bewoners en overige
betrokkenen. Het doel van deze bijeenkomst is enerzijds toelichting te
geven over het voorlopig ontwerp van de HSL/A16 inpassingszone en
anderzijds het voorlopig ontwerp zoveel mogelijk af te stemmen op de
wensen en behoeften van de betrokkenen. Er is ruimte voor reacties. De
bijeenkomst vindt plaats in Café-zaal Marktzicht, Markt 10 in
Prinsenbeek.
Prijsvraag
De inpassingszone in Prinsenbeek (die voorlopig Park Prinsenbeek
genoemd wordt) moet een passende naam krijgen. In samenwerking met de
Dorpsraad Prinsenbeek is een wedstrijd uitgezet. Meer informatie
hierover volgt tijdens de consultatiebijeenkomst.
Verwachte vervolgplanning
Na de consultatieperiode volgt het definitieve ontwerp waarin tevens
overleggen plaatsvinden met externe instanties en bewoners. De
verwachting is dat de uitvoering op zijn vroegst start vanaf medio
2004 afhankelijk van de oplevering van de werkzaamheden aan de
tunnelbak.
Breda, 18 december 2002