Gemeente Breda

Persberichten

18-12-2002

Prinsenbeek krijgt een nieuw park
In februari 2003 krijgen bewoners en belangstellenden tijdens de periode van consultatie de gelegenheid reactie te geven op het voorlopig ontwerp van de HSL/A16 inpassingszone in Prinsenbeek. De gemeente Breda is verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en het beheer van enkele inpassingszones. In totaal gaat het om ongeveer 40 hectare, verdeeld over tien gebieden. Prinsenbeek is er één van en beslaat circa 8,5 hectare. Het voorlopig ontwerp voor de inpassingszone is tot stand gekomen in intensieve samenwerking met de Klankbordgroep Park Prinsenbeek. Hierin zijn onder andere de Dorpsraad, bewoners en politie vertegenwoordigd. De gemeente Breda is verantwoordelijk voor de aanleg van het nieuwe park in Prinsenbeek. Er is een aantrekkelijk park ontworpen conform de wensen van de Klankbordgroep en de gemeente.

Inpassingszone
De komst van de HSL (inclusief de HSL-shuttle) en de uitbreiding van de A16 zorgen voor een bundel van spoorlijnen en wegen, waardoor het bestaande park aan de rand van Prinsenbeek wordt aangetast. Om de verkeersbundel goed in het landschap te laten passen, worden aan beide zijden inpassingszones aangelegd, genoemd in het Tracébesluit HSL-zuid van april 1998. Bovendien wordt hiermee aantasting van het landschap beperkt, krijgt de omgeving meer (natuur)kwaliteit en kunnen recreatieve voorzieningen verbeterd worden. Het nieuwe park draagt bij aan een beter woonklimaat voor alle inwoners van Breda.

Voorlopig ontwerp
De inpassingszone in Prinsenbeek betreft het gebied tussen Peperbos, Plantsoen, Hertenhoek aan de westzijde, Mr. Bierensweg aan de oostzijde en de stadsducten (twee brede viaducten over de verkeersbundel) en beslaat circa 8,5 hectare. Het voorlopig ontwerp is tot stand gekomen in samenwerking met Ontwerpbureau Juurlink & Geluk te Rotterdam.

Het voorlopig ontwerp voor het nieuwe park biedt ten opzichte van de oude situatie meer groenvoorzieningen, water en recreatieve mogelijkheden onder andere om te wandelen. Van de bomen en struiken uit het vroegere park (inclusief het Hertenkamp') die nu nog aanwezig zijn, blijft het grootste deel staan. Deze groenvoorzieningen zijn tevens in het nieuwe parkontwerp opgenomen. De stadsducten op de Valdijk en de Middenweg vormen een verbinding tussen Prinsenbeek enerzijds en Breda (aan de kant van de Mr Bierensweg) anderzijds.

Enkele speerpunten in het voorlopig ontwerp zijn, dat de zones moeten zorgen voor een verantwoordelijke overgang van verkeersbundel naar landschap en dat de omgeving meer natuurkwaliteit dient te krijgen, waardoor aantasting van het landschap beperkt wordt en waardoor meer recreatiemogelijkheden ontstaan.

Diverse gebruiksmogelijkheden
In het nieuwe park zijn diverse vormen van recreatie mogelijk, zodat het park aantrekkelijk wordt voor verschillende doelgroepen, van jong tot oud. Primair is het een wandelpark, maar ook fietsen en skaten behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast is er een speelhuis, een dierenweide, vijverpartijen, een visvlonder, een plek waar petanque kan worden gespeeld, een ligweide, een trapveld, een honden losloopplaats en een aantal zitbanken verspreid over het park. Alles in een afwisselende glooiende groene omgeving, in een netwerk van slingerende waterpartijen en paden.
Het park op de snelweg
Het nieuwe park ligt niet naast de snelweg, maar gedeeltelijk erop; de snelweg gaat er onderdoor. Door middel van twee brede viaducten (stadsducten Valdijk en Middenweg) over de HSL/A16-bundel, ontstaat een belangrijke lokale verbinding tussen Breda en Prinsenbeek. Stadsduct Valdijk is bestemd voor alle vormen van verkeer, terwijl stadsduct Middenweg alleen voor langzaam verkeer bedoeld is. Het park komt zowel aan de kant van het dorp als aan de kant van de Mr. Bierensweg te liggen en neemt hiermee een centrale positie in.

Consultatieperiode
De maand februari staat in het teken van consultatie. Een onderdeel van deze consultatieperiode is de consultatiebijeenkomst. Op 13 februari 2003 wordt een bijeenkomst gehouden voor bewoners en overige betrokkenen. Het doel van deze bijeenkomst is enerzijds toelichting te geven over het voorlopig ontwerp van de HSL/A16 inpassingszone en anderzijds het voorlopig ontwerp zoveel mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften van de betrokkenen. Er is ruimte voor reacties. De bijeenkomst vindt plaats in Café-zaal Marktzicht, Markt 10 in Prinsenbeek.

Prijsvraag
De inpassingszone in Prinsenbeek (die voorlopig Park Prinsenbeek genoemd wordt) moet een passende naam krijgen. In samenwerking met de Dorpsraad Prinsenbeek is een wedstrijd uitgezet. Meer informatie hierover volgt tijdens de consultatiebijeenkomst.

Verwachte vervolgplanning
Na de consultatieperiode volgt het definitieve ontwerp waarin tevens overleggen plaatsvinden met externe instanties en bewoners. De verwachting is dat de uitvoering op zijn vroegst start vanaf medio 2004 afhankelijk van de oplevering van de werkzaamheden aan de tunnelbak.

Breda, 18 december 2002