Gemeente Breda

Persberichten

18-12-2002

Beter overleg tussen gebruikers Grote Markt

afbeelding: WeekmarktStadhuis_gr De consument waardeert de Bredase warenmarkt op de Grote Markt met een 7,6. Dat is kort gezegd een van de conclusies uit een onderzoek dat het afgelopen jaar plaatsvond. Na eeuwenlange aanwezigheid op deze plek heeft de ambulante handel hier blijkbaar nog niets van zijn glans verloren. Met kwalificaties als ´gezellig´ en ´levendig´ benadrukken de ondervraagden de noodzaak van een warenmarkt in de binnenstad.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat meer initiatieven op de Grote Markt gewenst zijn. Om al de activiteiten op de Grote Markt naadloos in elkaar te passen, is het wel nodig dat alle partijen beter met elkaar overleggen dan tot dusver gebeurde, zo leerde het onderzoek. De partijen, Kamer van Koophandel, de Centrale Vereniging Ambulante Handel, de Wandelerij (horeca), de detaillisten rondom de Grote Markt, de VVV en de gemeente hebben deze boodschap ter harte genomen en zijn bereid hiervoor in januari het ´Convenant Grote Markt´ te ondertekenen.

Aanleiding voor het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Noordam & de Vries uit Amsterdam, is het economisch functioneren van de warenmarkt op de Grote Markt in Breda. Het onderzoek is een initiatief van en betaald door de Kamer van Koophandel, de Wandelerij, de Centrale Vereniging Ambulante Handel en de gemeente Breda.

De gemeente Breda erkent de warenmarkt als een belangrijke leisure functie in de binnenstad en wil deze graag samen met betrokkenen verbeteren. Ook bestaat bij de gemeente Breda al vele jaren de wens om de mogelijkheden van meer evenementen, eventueel op ´marktdagen´, te onderzoeken. Bovendien was er behoefte aan een analyse van de knelpunten in het gebruik van de Grote Markt door ambulante handel, horeca en detailhandel met mogelijke oplossingsrichtingen. Gebleken is dat de warenmarkt een schare trouwe bezoekers heeft. Omdat marktbezoek ook vaak gecombineerd wordt met een bezoek aan de winkels in het centrum is er een niet te onderschatten economisch belang.

Hoewel het bezoek aan de markt gedaald is, blijkt de oorzaak meer in tijdgebrek van de vaste klantenkring dan in minder belangstelling voor de markt gezocht te moeten worden. De kwaliteit en het aanbod wordt nog steeds hoog gewaardeerd. Verbetering moet volgens de consument met name worden gezocht in een betere branchering. Al met al krijgt de markt als rapportcijfer een 7,6.

Evenementen op de Grote Markt moeten volgens de consumenten en de gebruikers van de Grote Markt passen binnen het cultuurhistorisch decor van de binnenstad en mogen niet te grootschalig zijn.

Het belangrijkste knelpunt in de relatie tussen de gebruikers van de Grote Markt is het gebrek aan gestructureerd overleg. Onderzoekers concluderen dat er veel mogelijkheden zijn om het gebruik van de Grote Markt te optimaliseren mits alle partijen om tafel gaan zitten en gezamenlijk een plan voor de toekomst maken, waarin de belangen van alle partijen vertaald kunnen worden.

Het Convenant Grote Markt
Door het gebrek aan gestructureerd overleg worden veel oordelen van partijen gevormd op basis van veronderstellingen en niet op basis van feiten. Dit verhindert een economisch optimaal gebruik van de Grote Markt voor alle partijen. Het feit dat niet elke betrokken partij duidelijk is georganiseerd maakte structureel overleg in het verleden lastig. De Kamer van Koophandel, de Centrale Vereniging Ambulante Handel, de Wandelerij (horeca), de detailhandel rondom de Grote Markt en de gemeente hebben beterschap beloofd en willen graag met het tekenen van het ´Convenant Grote Markt´ en in het daaruit voortkomende Overleg Grote Markt komen tot betere afspraken over het gebruik van de Grote Markt. Ook de VVV zal zitting nemen in dit nieuwe overlegorgaan. De heer Linders, directeur van BRO adviseurs te Vught gaat het nieuwe overlegorgaan voorzitten.

Breda, 18 december 2002