Persberichten
18-12-2002
Beter overleg tussen gebruikers Grote Markt
afbeelding: WeekmarktStadhuis_gr De consument waardeert de Bredase
warenmarkt op de Grote Markt met een 7,6. Dat is kort gezegd een van
de conclusies uit een onderzoek dat het afgelopen jaar plaatsvond. Na
eeuwenlange aanwezigheid op deze plek heeft de ambulante handel hier
blijkbaar nog niets van zijn glans verloren. Met kwalificaties als
´gezellig´ en ´levendig´ benadrukken de ondervraagden de noodzaak van
een warenmarkt in de binnenstad.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat meer initiatieven op de Grote
Markt gewenst zijn. Om al de activiteiten op de Grote Markt naadloos
in elkaar te passen, is het wel nodig dat alle partijen beter met
elkaar overleggen dan tot dusver gebeurde, zo leerde het onderzoek. De
partijen, Kamer van Koophandel, de Centrale Vereniging Ambulante
Handel, de Wandelerij (horeca), de detaillisten rondom de Grote Markt,
de VVV en de gemeente hebben deze boodschap ter harte genomen en zijn
bereid hiervoor in januari het ´Convenant Grote Markt´ te
ondertekenen.
Aanleiding voor het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Noordam & de
Vries uit Amsterdam, is het economisch functioneren van de warenmarkt
op de Grote Markt in Breda. Het onderzoek is een initiatief van en
betaald door de Kamer van Koophandel, de Wandelerij, de Centrale
Vereniging Ambulante Handel en de gemeente Breda.
De gemeente Breda erkent de warenmarkt als een belangrijke leisure functie in de binnenstad en wil deze graag samen met betrokkenen verbeteren. Ook bestaat bij de gemeente Breda al vele jaren de wens om de mogelijkheden van meer evenementen, eventueel op ´marktdagen´, te onderzoeken. Bovendien was er behoefte aan een analyse van de knelpunten in het gebruik van de Grote Markt door ambulante handel, horeca en detailhandel met mogelijke oplossingsrichtingen. Gebleken is dat de warenmarkt een schare trouwe bezoekers heeft. Omdat marktbezoek ook vaak gecombineerd wordt met een bezoek aan de winkels in het centrum is er een niet te onderschatten economisch belang.
Hoewel het bezoek aan de markt gedaald is, blijkt de oorzaak meer in
tijdgebrek van de vaste klantenkring dan in minder belangstelling voor
de markt gezocht te moeten worden. De kwaliteit en het aanbod wordt
nog steeds hoog gewaardeerd. Verbetering moet volgens de consument met
name worden gezocht in een betere branchering. Al met al krijgt de
markt als rapportcijfer een 7,6.
Evenementen op de Grote Markt moeten volgens de consumenten en de
gebruikers van de Grote Markt passen binnen het cultuurhistorisch
decor van de binnenstad en mogen niet te grootschalig zijn.
Het belangrijkste knelpunt in de relatie tussen de gebruikers van de
Grote Markt is het gebrek aan gestructureerd overleg. Onderzoekers
concluderen dat er veel mogelijkheden zijn om het gebruik van de Grote
Markt te optimaliseren mits alle partijen om tafel gaan zitten en
gezamenlijk een plan voor de toekomst maken, waarin de belangen van
alle partijen vertaald kunnen worden.
Het Convenant Grote Markt
Door het gebrek aan gestructureerd overleg worden veel oordelen van
partijen gevormd op basis van veronderstellingen en niet op basis van
feiten. Dit verhindert een economisch optimaal gebruik van de Grote
Markt voor alle partijen. Het feit dat niet elke betrokken partij
duidelijk is georganiseerd maakte structureel overleg in het verleden
lastig. De Kamer van Koophandel, de Centrale Vereniging Ambulante
Handel, de Wandelerij (horeca), de detailhandel rondom de Grote Markt
en de gemeente hebben beterschap beloofd en willen graag met het
tekenen van het ´Convenant Grote Markt´ en in het daaruit voortkomende
Overleg Grote Markt komen tot betere afspraken over het gebruik van de
Grote Markt. Ook de VVV zal zitting nemen in dit nieuwe overlegorgaan.
De heer Linders, directeur van BRO adviseurs te Vught gaat het nieuwe
overlegorgaan voorzitten.
Breda, 18 december 2002