vrijdag 13 december 2002
Fontysopleidingen Commerciële Economie gevisiteerd
Alle Fontysopleidingen scoren goed tot voldoende Een goede score voor de Fontysopleiding Commerciële Economie in Eindhoven en een voldoende rapport voor de opleidingen in Tilburg en Venlo. Dat is het oordeel van de visitatiecommissie in haar vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek, dat zij in opdracht van de HBO-raad uitvoerde. Een behoorlijk resultaat vindt Frans van Rijswijk, Groepsraadslid van Fontys Hogescholen. Overigens presenteren binnenkort de drie opleidingen een gezamenlijk plan voor de toekomst.
Fontys Hogeschool Marketing Management in Eindhoven
De opleiding Commerciële Economie die in Eindhoven wordt gegeven
scoort goed; de visitatiecommissie vindt 20 van de 24 beoordeelde
kwaliteitsaspecten voldoende. Wel heeft de commissie een ongelijkmatig
beeld van de opleiding. De opleiding is beleidsmatig en visionair
sterk, met een duidelijke eigen visie op het beroep en het nationale
en internationale beroepenveld waarvoor wordt opgeleid. Opbouw en
samenhang in het curriculum zijn voldoende. In de uitvoering kan de
opleiding nog zaken verbeteren. Ook is de visitatiecommissie positief
over de open en informele sfeer van de opleiding. Studenten en
docenten voelen zich verbonden en betrokken bij de opleiding die als
geheel vernieuwingsgezind is. Verder heeft de opleiding goede
faciliteiten zoals een mediatheek, een eigen intranet en
computerfaciliteiten. Wel adviseert de commissie om de praktijk- en
beroepsgerichtheid van de opleiding verder te versterken en de
deeltijdopleiding meer gelijkwaardig te maken aan de voltijdopleiding.
Directeur Ton van den Heuvel is blij met de goede beoordeling. Hij
heeft het gevoel dat de visitatiecommissie het waardeert dat de Fontys
Hogeschool Marketing Management systematisch de ontwikkelingen in het
beroepenveld volgt en steeds tijdig haar opleiding aanpast aan de
ontwikkelingen in het beroep.
Fontys Economische Hogeschool Tilburg
De opleiding Commerciële Economie van deze hogeschool krijgt een
voldoende rapport van de visitatiecommissie. In Tilburg bestaat de
opleiding Commerciële Economie uit twee varianten. De variant Sport
Economie en Communicatie leidt managers op voor sport als business;
bij de variant Europese Marketing en Managementcommunicatie gaat het
om functies bij internationaal opererende bedrijven en organisaties.
De opleiding scoort op 15 van de 23 beoordeelde kwaliteitsaspecten
voldoende. De visitatiecommissie constateert dat de
opleidingsvarianten een duidelijk beeld hebben van het beroep waarvoor
ze opleiden en welke kwalificaties een student nodig heeft om het
beroep uit te oefenen. Wel moet de opleiding de ingezette
curriculumvernieuwing voortvarend voortzetten, omdat de afstemming
binnen het curriculum nog duidelijk verbetering vereist. De opleiding
heeft zeer betrokken en enthousiaste medewerkers, zij zijn duidelijk
vernieuwingsgezind, open en toegankelijk. Sinds haar verhuizing in
2001 naar het nieuwe Struykengebouw beschikt de opleiding over
uitstekende faciliteiten. De afgestudeerden van zowel de Speco- als de
EMM-variant zijn welkom op de arbeidsmarkt. Zij zijn zelfstandig,
leergierig en hebben een ondernemende instelling; het werkveld is
hierover tevreden. Wel blijft het waarmaken van de profilering van de
twee varianten een punt van aandacht volgens de commissie. Wim de
Vries, directeur van de opleiding, is blij met het advies om op de
ingeslagen weg verder te gaan. Hij ziet daarin de bevestiging dat
Tilburg bezig is een modern curriculum in te voeren. Onze ondernemende
hogeschool gaat in 2003 voortvarend aan de slag met de gegeven
adviezen, aldus De Vries.
Fontys Internationale Hogeschool Economie in Venlo
De opleiding Commerciële Economie van deze hogeschool scoort ook
voldoende; 15 van de 24 beoordeelde kwaliteitsaspecten zijn van
voldoende niveau. De opleiding is sterk gericht op de Euregio rond
Venlo en kent naast de Nederlandse ook een Duitse variant. De afnemers
zijn over het algemeen tevreden over de Venlose afgestudeerden, die
ook goed emplooi blijken te vinden. De Nederlandse afgestudeerden zijn
volgens de werkgevers sterk in probleemanalyse en sterk
oplossingsgericht. Kenmerkend voor de opleiding is de open en
informele sfeer, met betrokken en toegankelijke docenten; studenten
voelen zich hier thuis. De opleiding heeft goede faciliteiten en
besteedt veel aandacht aan kwaliteitszorg. Wel adviseert de commissie
om het specifiek commercieel-economische aspect van de opleiding te
accentueren. Directeur Jo Grouls is tevreden over het rapport. Met de
implementatie van één curriculum voor Nederlands- en Duitstalige
studenten in een internationale context is reeds gestart. Ook zijn er
reeds maatregelen getroffen ter verbetering van de interne aansturing.