Fontys


vrijdag 13 december 2002
Fontysopleidingen Commerciële Economie gevisiteerd

Alle Fontysopleidingen scoren goed tot voldoende Een goede score voor de Fontysopleiding Commerciële Economie in Eindhoven en een voldoende rapport voor de opleidingen in Tilburg en Venlo. Dat is het oordeel van de visitatiecommissie in haar vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek, dat zij in opdracht van de HBO-raad uitvoerde. Een behoorlijk resultaat vindt Frans van Rijswijk, Groepsraadslid van Fontys Hogescholen. Overigens presenteren binnenkort de drie opleidingen een gezamenlijk plan voor de toekomst.

Fontys Hogeschool Marketing Management in Eindhoven De opleiding Commerciële Economie die in Eindhoven wordt gegeven scoort goed; de visitatiecommissie vindt 20 van de 24 beoordeelde kwaliteitsaspecten voldoende. Wel heeft de commissie een ongelijkmatig beeld van de opleiding. De opleiding is beleidsmatig en visionair sterk, met een duidelijke eigen visie op het beroep en het nationale en internationale beroepenveld waarvoor wordt opgeleid. Opbouw en samenhang in het curriculum zijn voldoende. In de uitvoering kan de opleiding nog zaken verbeteren. Ook is de visitatiecommissie positief over de open en informele sfeer van de opleiding. Studenten en docenten voelen zich verbonden en betrokken bij de opleiding die als geheel vernieuwingsgezind is. Verder heeft de opleiding goede faciliteiten zoals een mediatheek, een eigen intranet en computerfaciliteiten. Wel adviseert de commissie om de praktijk- en beroepsgerichtheid van de opleiding verder te versterken en de deeltijdopleiding meer gelijkwaardig te maken aan de voltijdopleiding. Directeur Ton van den Heuvel is blij met de goede beoordeling. Hij heeft het gevoel dat de visitatiecommissie het waardeert dat de Fontys Hogeschool Marketing Management systematisch de ontwikkelingen in het beroepenveld volgt en steeds tijdig haar opleiding aanpast aan de ontwikkelingen in het beroep.

Fontys Economische Hogeschool Tilburg
De opleiding Commerciële Economie van deze hogeschool krijgt een voldoende rapport van de visitatiecommissie. In Tilburg bestaat de opleiding Commerciële Economie uit twee varianten. De variant Sport Economie en Communicatie leidt managers op voor sport als business; bij de variant Europese Marketing en Managementcommunicatie gaat het om functies bij internationaal opererende bedrijven en organisaties. De opleiding scoort op 15 van de 23 beoordeelde kwaliteitsaspecten voldoende. De visitatiecommissie constateert dat de opleidingsvarianten een duidelijk beeld hebben van het beroep waarvoor ze opleiden en welke kwalificaties een student nodig heeft om het beroep uit te oefenen. Wel moet de opleiding de ingezette curriculumvernieuwing voortvarend voortzetten, omdat de afstemming binnen het curriculum nog duidelijk verbetering vereist. De opleiding heeft zeer betrokken en enthousiaste medewerkers, zij zijn duidelijk vernieuwingsgezind, open en toegankelijk. Sinds haar verhuizing in 2001 naar het nieuwe Struykengebouw beschikt de opleiding over uitstekende faciliteiten. De afgestudeerden van zowel de Speco- als de EMM-variant zijn welkom op de arbeidsmarkt. Zij zijn zelfstandig, leergierig en hebben een ondernemende instelling; het werkveld is hierover tevreden. Wel blijft het waarmaken van de profilering van de twee varianten een punt van aandacht volgens de commissie. Wim de Vries, directeur van de opleiding, is blij met het advies om op de ingeslagen weg verder te gaan. Hij ziet daarin de bevestiging dat Tilburg bezig is een modern curriculum in te voeren. Onze ondernemende hogeschool gaat in 2003 voortvarend aan de slag met de gegeven adviezen, aldus De Vries.

Fontys Internationale Hogeschool Economie in Venlo De opleiding Commerciële Economie van deze hogeschool scoort ook voldoende; 15 van de 24 beoordeelde kwaliteitsaspecten zijn van voldoende niveau. De opleiding is sterk gericht op de Euregio rond Venlo en kent naast de Nederlandse ook een Duitse variant. De afnemers zijn over het algemeen tevreden over de Venlose afgestudeerden, die ook goed emplooi blijken te vinden. De Nederlandse afgestudeerden zijn volgens de werkgevers sterk in probleemanalyse en sterk oplossingsgericht. Kenmerkend voor de opleiding is de open en informele sfeer, met betrokken en toegankelijke docenten; studenten voelen zich hier thuis. De opleiding heeft goede faciliteiten en besteedt veel aandacht aan kwaliteitszorg. Wel adviseert de commissie om het specifiek commercieel-economische aspect van de opleiding te accentueren. Directeur Jo Grouls is tevreden over het rapport. Met de implementatie van één curriculum voor Nederlands- en Duitstalige studenten in een internationale context is reeds gestart. Ook zijn er reeds maatregelen getroffen ter verbetering van de interne aansturing.