18-12-2002
Nissan Primastar geknipt voor elke klus
Veelzijdigheid en flexibiliteit zijn belangrijke troeven in het
bedrijfsleven. Ondernemers stellen daarom hoge eisen aan
bedrijfsautos. De fraai vormgegeven Nissan Primastar speelt daarop in.
Hij is er als gesloten bestelauto, in een dubbele cabineversie en als
negenpersoons minibus. Nissan presenteert een praktische auto die voor
de meest uiteenlopende klussen geschikt is.
De vormgeving van de Primastar is het resultaat van passie en van oog
voor smaakvol design. Net zoals de jongste generatie personenautos van
Nissan dat ook is. De Primera, de Almera en de nieuwe Micra etaleren
een bijzonder soort frisheid, waarmee deze modellen zich onderscheiden
van veel soortgenoten. Tegelijk vallen ze op door slimme oplossingen
en opbergmogelijkheden in het interieur die van pas komen bij
dagelijks gebruik. Datzelfde doordachte recept kenmerkt de Primastar.
Van voren straalt de nieuwe bedrijfsauto van Nissan daadkracht uit. Dat zit hem in de druppelvormige, hoog geplaatste koplampen en de stoere bumper. De grille met het verchroomde logo past bij het familiegezicht van het merk. De markante gebogen lijn boven de bumper is doorgetrokken tot onder de zijruiten en geeft de Primastar een vrolijk en vriendelijk voorkomen. Niet voor niets presenteert Nissan zijn nieuweling dan ook met de slogan Ziet er de hele dag goed uit.
Laadruimte
Achter de sierlijke voorkant zit een grote laadruimte waarin
letterlijk alle hoeken zijn te benutten dankzij rechte wanden en een
plat dakpaneel. Door een subtiele welving in de flanken is de hoekige
en praktische laadruimte van buiten knap gecamoufleerd.
De Primastar heeft aan de achterzijde hooggeplaatste lichtunits. Ze
zitten op veilige hoogte: goed zichtbaar voor achteropkomend verkeer
en buiten bereik van obstakels zoals paaltjes. Bij de Primastar
krijgen die obstakels van doen met een bumper die tegen een stootje
kan.
De laadcapaciteit maakt duidelijk dat de Primastar mans genoeg is.
Zeker in vergelijking met veel soortgenoten in de lichte
bestelautoklasse. Afhankelijk van de uitvoering (korte of lange
wielbasis al dan niet met verhoogd dak) biedt de Primastar een flink
laadvolume van 5,0 kubieke meter tot en met maar liefst 7,8 kubieke
meter. Het maximaal toelaatbare laadgewicht loopt van 1025 kg tot aan
1239 kg. Het maximale aanhangwagengewicht bedraagt 2000 kg. Er valt te
kiezen uit twee achterdeuren of een omhoog zwaaiende achterklep.
Verder is de laadruimte bereikbaar via een schuifdeur rechts
(schuifdeur links optioneel leverbaar).
Uitrusting en veiligheid
Het comfortabele karakter komt tot uiting in de complete uitrusting.
Het blijkt uit zaken als een in hoogte verstelbare stoelzitting en een
axiaal verstelbaar stuurwiel. Handige zaken zijn onder meer de
brilhouder in het dashboardkastje, een fleshouder in het
bestuurdersportier en bekerhouders in het dashboard.
De als optie leverbare airconditioning koelt tevens het dashboardkastje. Deze airconditioning maakt deel uit van een aantal van de zes optiepakketten die Nissan levert voor de Primastar. Afhankelijk van het gekozen pakket heeft de auto zaken als centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch te bedienen zijruiten en elektrisch te verstellen en te verwarmen buitenspiegels.
Bedrijfsautos zijn veel en vaak onderweg. Veiligheid is dan
belangrijk. De Primastar heeft daarom bedrijfszekere en krachtige
schijfremmen op alle wielen. Als optie is er ABS+EBD. In het stuurwiel
zit een airbag. Een passagiersairbag is optioneel. Om het zicht naar
achteren te bevorderen zijn de buitenspiegels voorzien van twee
gescheiden zichtvelden: normaal en breedbeeld. Grote
ventilatieopeningen zorgen voor een snelle ontwaseming van de voorruit
en de zijruiten. De Primastar beschikt bovendien over ruitenwissers
met interval.
Motoren
Nissan levert de Primastar met moderne motoren, die uitblinken door
hoge prestaties en door lage gebruikskosten. Er is keuze uit drie
dieselvarianten met common-rail brandstofinjectie: een 1.9 CDi-motor
met vermogens van 60 kW/82 pk of 74 kW/100 pk en een 2.5 CDi-motor van
98 kW/135 pk. Verder is er een benzinemotor. Dat is de 2.0-16V-motor
van 88 kW/120 pk. De krachtigste 1.9 CDi-, de 2.5 CDi- en de
2.0-16V-motor zijn gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De 1.9
CDi-motor van 60 kW/82 pk heeft een vijfversnellingsbak.
Een grote onderhoudsbeurt is slechts nodig om de 30.000 km of eens in de twee jaar. Dat houdt de kosten van het gebruik van de Primastar laag. Verder dragen de zuinige motoren aan deze lage kosten bij. Nissan levert de Primastar met drie jaar garantie of 100.000 km (waar het eerst sprake van is). De carrosseriegarantie bedraagt 12 jaar.
Slim met ruimte
Achter het vlotte uiterlijk van de Primastar schuilt een bijzonder
bruikbare gesloten bestelauto. De laadruimte is opmerkelijk goed te
benutten. De wanden zijn recht, het dakpaneel is nagenoeg plat en de
achterkant kenmerkt zich door verticaal opgestelde deuren. Hoog
beladen europallets laten zich met een heftruck dan ook moeiteloos in
de Primastar plaatsen.
Er is te kiezen uit een flink aantal uitvoeringen. Nissan levert de
Primastar met een korte wielbasis van 310 centimeter. De laadruimte
heeft dan een lengte van 240 centimeter. Bij de uitvoeringen met lange
wielbasis van 350 centimeter komt de laadruimte aan een lengte van 280
centimeter. De korte en de lange uitvoeringen zijn bovendien met een
hoog dak verkrijgbaar.
Standaard heeft de Primastar achter twee deuren. Er valt ook te kiezen
voor deuren met ramen of een achterklep. De schuifdeur rechts heeft
een breedte van een meter. De opening is derhalve groot genoeg voor
een europallet. Een tweede schuifdeur aan de andere kant vergroot de
mogelijkheden van belading.
Laadvloer
Uit alles blijkt dat de laadruimte goed is te gebruiken en te
bereiken. Dat laatste zit hem ook in de lage laadvloer van slechts 55
centimeter boven de grond. Mede hierdoor kunnen mensen van gemiddelde
lengte in de versies met hoog dak rechtop staan. De hoogte van de
laadruimte bedraagt immers 188 cm (met normaal dak: 138 cm).
Lading is te verankeren aan bevestigingsogen tegen de zijwanden.
Bindrails zijn als extra verkrijgbaar. Nissan-dealers verzorgen naar
wens betimmering, bekleding of een specifieke inrichting van de
laadruimte. De dealers bieden tevens een uitgebreid scala aan
mogelijkheden voor het vervoer van specifieke lading, zoals gekoeld
vervoer of als service auto.
Dubbele cabine en minibus
Nissan levert alle uitvoeringen van de Primastar ook met een dubbele
cabine. Achter de voorstoelen zit dan een bank voor drie personen met
daarachter een scheidingswand voor de laadruimte. Verder is er een
minibus-versie met maximaal negen zitplaatsen.
Bestelautos met dubbele cabine zijn populair in Nederland omdat die op
grijs kenteken mogen worden verkocht. Dat scheelt een flink bedrag aan
BPM. Voor een aantrekkelijke prijs krijgt de koper een zeer forse auto
met plek voor vijf of zes inzittenden en een zee aan ruimte.
De Primastar bewijst ook bij de dubbele cabinevarianten zijn voordeel
door de hoekige en dus goed te benutten laadruimte. Die heeft bij de
versies met korte wielbasis een lengte van 150 cm en meet in het geval
van de lange wielbasis 181 cm.
Nissan mikt met comfortpakketten op mensen die de Primastar met
dubbele cabine als gezins- of zakenauto inzetten. Het pakket Plus
omvat bijvoorbeeld handige zaken als een tafeltje tussen de
voorstoelen en kledinghaakjes achterin. Het pakket Elektra biedt onder
meer zwanenhals leeslampjes achterin, verlichte dorpels bij de
schuifdeuren en een 12-voltaansluiting in het linker zijwandpaneel.
Minibus
De minibus heeft twee achterbanken, samen goed voor zes zitplaatsen.
Voorin zit een stoel voor de bestuurder en een bijrijdersbank voor
twee personen. Nissan heeft veel aandacht gegeven aan comfort en luxe,
zodat deze versie van de Primastar goed kan doorgaan als een ruim
alternatief voor een MPV. Achterin is bijvoorbeeld geluidsisolerende
bekleding gemonteerd en boven elke bank zit interieurverlichting.
Nissan levert de 9-persoonsbus in twee formaten: met korte en lange
wielbasis. In het laatste geval is de winst volledig te vinden in de
laadruimte achter de achterste bank. Die meet dan in de lengte 119 cm
tegen 79 cm bij de korte uitvoering. Verder is bij de minibus te
kiezen uit twee achterdeuren of een klep.