Gemeente Ede

Ede gaat alle peuterspeelzalen op dezelfde wijze subsidiëren

Particuliere peuterspeelzalen worden vanaf 2004 op dezelfde wijze gesubsidieerd als de peuterspeelzalen van Welstede. Peuterspeelzalen kunnen hun reële kosten opvoeren. In onderhandelingen met de gemeente wordt vervolgens een jaarbudget toegekend waarbij ook rekening gehouden wordt met een reële (inkomensafhankelijke) ouderbijdrage.

Steeds meer ouders vinden het belangrijk dat hun kind naar een peuterspeelzaal gaat. Van de 28 peuterspeelzalen in Ede worden er 17 gerund door Welstede. De overige 11 zijn particulier. Van de particuliere zalen worden er 6 mede door de gemeente gesubsidieerd.

Momenteel bezoeken 1.750 peuters in Ede een peuterspeelzaal, dat is 60% van het totaal. In deze instellingen voor peuters van twee tot vier jaar wordt ruimte geboden om te spelen, te ontmoeten en daarmee te leren en te ontwikkelen. Zeker het spelenderwijs leren van de taal krijgt op de peuterspeelzaal veel aandacht.

Spelenderwijs leren van taal is vooral belangrijk voor peuters die om wat voor reden dan ook de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. 9 peuterspeelzalen (8 van Welstede en één particuliere) werken volgens een speciale methodiek (Piramide of Kaleidoscoop) om kinderen met taal- en ontwikkelingsproblemen goed op het basisonderwijs voor te bereiden. Dit zijn de zogenaamde Peuterspeelzalen voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
Peuterspeelzalen die nog niet volgens deze methodiek werken, hebben de wens geuit om ook een tweede deskundige leidster voor de groep door de gemeente betaald te krijgen. Voor peuters die extra hulp nodig hebben, zou het tevens wenselijk zijn een begeleider - een zogenaamde tutor - in te kunnen schakelen. Hierdoor kunnen alle peuters zoveel mogelijk in de buurt waar zij wonen naar de peuterspeelzaal. De gemeente beziet momenteel of voor deze wensen geld vrij te maken is. Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2003 wordt bekeken of deze zaken voorrang krijgen. Realisering is afhankelijk van goedkeuring door de gemeenteraad.