PERSBERICHT, 17 december 2002
Advertentie-censuur bij Volkskrant en Telegraaf
De advertentie-afdelingen van
de Volkskrant en De Telegraaf
hebben censuur toegepast op deze
advertentie van Goede Waar & Co.
Zie het origineel
http://www.goedewaar.nl/nieuws.html
.
De geweigerde advertentie bevat
een negatief koopadvies voor
de Nestlé repen KitKat, Nuts en Lion.
Nestlé weigert namelijk eerlijke
informatie te geven over het
wel of niet gebruiken van
genetisch gemanipuleerde ingrediënten
in haar producten.
Goede Waar & Co eist deze informatie
omdat ze consumenten wil informeren
over toepassingen van gentech,
met de zogenaamde gentechlijsten.
Deze bevatten producten waar gentech in kan zitten en producten zonder
gentech.
De lijsten geven de consument keuzevrijheid. Talloze keren heeft Goede
Waar & Co Nestlé al gevraagd om eerlijke informatie, maar krijgt
telkens nul op het rekest. Ook zijn er in juni 15.000 handtekeningen
van bezorgde consumenten aan Nestlé overhandigd. Goede Waar & Co vindt
het consequent versluieren van informatie een duidelijk voorbeeld van
onverantwoord ondernemen en kan niet anders doen dan de publiciteit
zoeken. Negentig procent van de Nederlandse bevolking geeft immers te
kennen te willen kunnen kiezen voor gentechvrije voeding. Daarvoor is
openheid van zaken een vereiste. Ook als de consument de
klantenservice van Nestlé belt, kan men rekenen op verwarrende en
tegenstrijdige uitspraken. De Volkskrant geeft toe bang te zijn voor
inkomstenderving. Nestlé zou als adverteerder af kunnen haken en dat
risico wil men niet lopen, ook niet als het gaat om een ideële
kwestie. De Telegraaf is bang dat haar lezers de advertentie niet
zullen begrijpen.