Persberichten
Utrecht, 17-12-2002
Ouderen wensen betere mobiele telefoon
Veel senioren vinden de mobiele telefoon uitermate
gebruiksonvriendelijk. Vooral de minuscuul kleine toetsen en het
kleine beeldscherm zijn oudere gebruikers een doorn in het oog. Ook
het feit dat de meeste belbedrijven prepaid klanten massaal afsluiten
omdat ze hun beltegoed niet op tijd opwaarderen, vindt geen genade in
de ogen van de oudere consument. Veel senioren hebben hun gsm juist
aangeschaft voor noodgevallen, waardoor de telefoon in de praktijk
weinig wordt gebruikt.
Aldus de oudenbonden ANBO, PCOB en Unie KBO in enkele voorlopige
conclusies uit een consumentenpeiling die zij de afgelopen weken onder
hun leden hebben gehouden.
Uit de peiling, waarbij honderden senioren zijn betrokken, blijkt dat
ingewikkelde instructies en een veelheid aan functies goed gebruik van
het mobieltje in de weg staan. Oudere gsm-gebruikers wensen een
eenvoudig te bedienen variant van de huidige mobiele telefoon.
De 50+ organisaties gaan de resultaten van deze consumentenpeiling
bundelen in een rapport. Zij zullen GSM-fabrikanten en -leveranciers
aangespreken op verbeteringen. Ook een gesprek met belbedrijven ligt
in het verschiet. Het definitieve eindrapport met bijbehorende
aanbevelingen verschijnt in de tweede week van januari 2003.