Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Internet vervangt andere informatiebronnen

Amsterdam, 16 december 2002. In opdracht van FX.nl onderzocht InSites Consulting de rol van internet voor, tijdens en na het afsluiten van verzekeringen en financiële producten. De wijze waarop banken en verzekeraars zich op internet presenteren blijkt een buitengewoon grote invloed te hebben op de uiteindelijke keuze van consumenten. Bovendien blijkt internet een volwaardig vervanger voor andere informatiebronnen in de fasen voorafgaand aan de feitelijke transactie.

In de verschillende stadia die voorafgaan aan het afsluiten van een verzekering of financieel product wordt internet door minimaal 80% van de internetgebruikers als informatiebron geraadpleegd. In ongeveer 1 op de 4 gevallen blijkt internet zelfs een volwaardig substituut voor andere kanalen zoals folders, brochures, adviseurs, kennissen, etc. Oftewel, naast internet wordt in de pre-sales fase geen enkele andere informatiebron geraadpleegd.

Internet speelt een zeer dominante rol in het beslissingsproces. FX.nl directeur en oprichter Jean-Paul Venmans "Een website die niet aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet laat voor verzekeraars en financiële instellingen kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bijna de helft van de ondervraagden rekent een aanbieder keihard af op een website die niet aan de verwachtingen voldoet. Deze partij wordt namelijk niet langer meegenomen in het beslissingsproces. Meer dan eenderde van de internetgebruikers laat om deze reden zelfs haar huisbankier of vaste verzekeraar vallen." De eisen die bezoekers stellen aan websites worden in het rapport verder uitgediept. "Het lijkt erop dat consumenten zoveel mogelijk via internet willen uitzoeken en regelen. Je kunt je zelfs afvragen of er niet meer online zou worden afgesloten als de mogelijkheid daartoe door meer banken en verzekeraars zou worden geboden." aldus Venmans.

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten bij de aanvang van hun oriëntatie als eerste te rade gaan bij de website van hun vaste bank of verzekeraar. Om het aanbod van meerdere spelers naast elkaar te plaatsen wordt echter de voorkeur gegeven aan onafhankelijke financiële portals en vergelijkingssites. Vooral het gemak waarmee een bezoeker het aanbod van een groot aantal verzekeraars en banken bijeengebracht ziet, wordt als belangrijk voordeel gezien.

Doordat internet informatie gemakkelijker toegankelijk maakt, lijkt het medium consumenten aan te zetten tot een bredere oriëntatie. Venmans: "Met de komst van internet nemen consumenten meer aanbieders in hun beslissingsproces mee dan voorheen. Daarnaast geven de ondervraagden aan met de komst van internet eerder op zoek te gaan naar alternatieven voor hun vaste bank of verzekeraar."

"Binnen FX zijn we vanzelfsprekend enorm geïnteresseerd in de rol van internet in de verschillende fasen van het koopproces. Er bleek echter geen enkel rapport te bestaan dat hierop inspeelt. Zeker niet op een wijze waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de thema's schadeverzekeringen, inkomens- en zorgverzekeringen, hypotheken, lenen, pensioen en sparen / beleggen. Toen hebben we zelf het initiatief maar genomen en hiervoor InSites ingeschakeld" zegt Venmans. Hij vervolgt: "We zien geen enkele aanleiding om de bevindingen voor ons te houden en delen de informatie graag met onze relaties en andere geïnteresseerden. Gedegen onderzoek gaat echter gepaard met een serieuze investering. Bovendien is de informatie zeer waardevol. Het rapport is voor ¤ 1.250 exclusief btw bij ons te bestellen. Geïnteresseerden kunnen kosteloos een verkorte samenvatting bij ons opvragen."

Over FX.nl

Vrijwel iedere consument met een internetaansluiting oriënteert zich via het web naar bank- en verzekeringsproducten. Internet bevat immers een schat aan informatie en de meeste financiële instellingen en verzekeraars beschikken over een uitgebreide consumentensite. Het vinden van informatie op internet is desondanks een tijdrovende bezigheid. Zeker om het productenaanbod van een brede selectie financiële instellingen te kunnen raadplegen en om bij meerdere partijen aanvullende informatie aan te vragen. Het aanbod is verspreid over talloze websites van banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en tussenpersonen.

FX.nl is erop gericht om het sterk versnipperde aanbod van bank- en verzekeringsproducten op internet te bundelen, te rubriceren en praktisch toegankelijk te maken. Hierdoor moet voor internetgebruikers een brede oriëntatie gemakkelijk, plezierig en snel kunnen verlopen en de commerciële trefkans voor banken en verzekeraars aanzienlijk worden verhoogd.

De website FX.nl werd in 1997 door communicatie adviesbureau Venmans Consult gebruikt als proeftuin voor online marketing van bank- en verzekeringsproducten. In 2000 werd FX.nl geheel verzelfstandigd. Nog datzelfde jaar werd het break-even-point bereikt, om sindsdien ieder jaar winstgevend af te sluiten. Inmiddels is FX.nl met bijna 300.000 bezoeken per maand uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke personal finance site van Nederland. FX.nl bemiddelt niet in financiële producten en is evenmin actief als adviseur. Het ontbreken van provisiebelang waarborgt de onafhankelijke positie.