Nederlandse Orde van Advocaten

Den Haag, 17 december 2002

Richtlijn Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur uitgevaardigd

De Nederlandse Orde van Advocaten heeft onlangs de Richtlijn Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur uitgevaardigd. In deze richtlijn wordt advocaten dringend aanbevolen om deel te nemen aan de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur. Ook wordt advocatenkantoren gevraagd een eigen klachtenfunctionaris te benoemen.

Cliënten met een klacht over een advocaat van een deelnemend kantoor, komen in eerste instantie terecht bij die klachtenfunctionaris. Die probeert het probleem te lossen. Slaagt de klachtenfunctionaris daar niet in, dan kan de cliënt een procedure bij de Geschillencommissie Advocatuur entameren. De Geschillencommissie is een onafhankelijke instantie die door de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken en de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf is ingesteld. Het ministerie van Justitie heeft de Geschillencommissie erkend.

De commissie oordeelt over prijs- en kwaliteitsklachten van cliënten met betrekking tot de dienstverlening van de advocaat. De commissie is ook bevoegd ter zake van schadeclaims ten opzichte van advocaten, met een maximum van 10.000 euro. Advocaten kunnen er met instemming van de cliënt terecht met onbetaalde declaraties. De richtlijn is op 9 december in werking getreden.


---

Voor meer informatie kunt u bellen met mevrouw mr. L.B. Vossenberg, 070 335 35 73.