Den Haag, 17 december 2002
Richtlijn Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur uitgevaardigd
De Nederlandse Orde van Advocaten heeft onlangs de Richtlijn Klachten-
en Geschillenregeling Advocatuur uitgevaardigd. In deze richtlijn
wordt advocaten dringend aanbevolen om deel te nemen aan de Klachten-
en Geschillenregeling Advocatuur. Ook wordt advocatenkantoren gevraagd
een eigen klachtenfunctionaris te benoemen.
Cliënten met een klacht over een advocaat van een deelnemend kantoor,
komen in eerste instantie terecht bij die klachtenfunctionaris. Die
probeert het probleem te lossen. Slaagt de klachtenfunctionaris daar
niet in, dan kan de cliënt een procedure bij de Geschillencommissie
Advocatuur entameren. De Geschillencommissie is een onafhankelijke
instantie die door de Stichting Geschillencommissies voor
Consumentenzaken en de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en
Bedrijf is ingesteld. Het ministerie van Justitie heeft de
Geschillencommissie erkend.
De commissie oordeelt over prijs- en kwaliteitsklachten van cliënten
met betrekking tot de dienstverlening van de advocaat. De commissie is
ook bevoegd ter zake van schadeclaims ten opzichte van advocaten, met
een maximum van 10.000 euro. Advocaten kunnen er met instemming van de
cliënt terecht met onbetaalde declaraties. De richtlijn is op 9
december in werking getreden.
---
Voor meer informatie kunt u bellen met mevrouw mr. L.B. Vossenberg,
070 335 35 73.