persbericht / nr. 1717
17-december-2002
Beperking risico's veevoer vraagt samenwerking
Aan de voedselveiligheid van dierlijke producten worden hoge eisen
gesteld. Het gebruikte veevoer speelt bij die veiligheid een
belangrijke rol. De herkomst en bestemming van het voer moeten daarom
traceerbaar zijn. Verschillende organisaties binnen de keten hanteren
daarvoor eigen systemen. Maar zowel de overheid, de mengvoerindustrie
als de detailhandel onderschrijven het belang van één ketenomvattend
systeem van 'tracking en tracing'. Op verzoek van het ministerie van
LNV heeft het LEI samen met het IMAG en het Praktijkonderzoek
Veehouderij de bestaande situatie in kaart gebracht en scenario's
geschetst voor de invoering van zo'n ketenomvattend systeem. Die
invoering vraagt samenwerking tussen de betrokken partijen. Het
gezamenlijk inschakelen van een vierde, onafhankelijke partij kan het
proces bevorderen.
Tracering in de mengvoerketen is nu deels al mogelijk, maar daarvoor
moeten systemen van verschillende organisaties gekoppeld worden.
Doordat deze systemen nog nauwelijks op elkaar zijn afgestemd, duurt
tracering vaak (te) lang. Vooral kleinere partijen en productstromen
blijven daarbij vaak buiten beeld. Verder loopt veel informatie over
calamiteiten nog via het informele circuit.
De belangrijkste geledingen rond de mengvoerketen hebben elk hun eigen
belang bij de invoering van tracking en tracing. De overheid let
vooral op de publieke belangen van volksgezondheid en
voedselveiligheid. Voor het mengvoerbedrijfsleven zijn de license to
produce en een goede beheersing van het productieproces belangrijk. De
detailhandel wil klanten binden door veiligheid te garanderen. Omdat
de belangen verschillend zijn, zijn de drie geledingen gebaat bij een
vierde, onafhankelijke partij met behulp waarvan ze tot een open
samenwerking kunnen komen. Dit kan hen helpen bij de ontwikkeling van
een ketendekkend systeem met een privaat karakter, waarbij de overheid
zich kan beperken tot 'toezicht op toezicht'.
---
Tracking en tracing in de mengvoerketen; Een kritische beschouwing.
Bekijk het rapport: 5.02.13.
LEI