17-12-2002
Mercedes-Benz E-Klasse met drie nieuwe motoren
Het motorenprogramma van de Mercedes-Benz E-Klasse, die afgelopen
voorjaar op de markt kwam, is verder uitgebreid. Nu zijn ook een nieuw
ontwikkelde compressormotor, een zuinige viercilinder CDI-motor en een
moderne zescilinder CDI-krachtbron leverbaar.
Daarmee zijn er in de E-Klasse in totaal negen verschillende motoren,
uiteenlopend van 90 kW (122 pk) tot 350 kW (476 pk).
De viercilinder benzinemotor in de E 200 KOMPRESSOR maakt deel uit van
de nieuwste generatie motoren van Mercedes-Benz, die wordt gekenmerkt
door toepassing van het unieke TWINPULSE-systeem. Dit systeem
combineert verschillende technologieën, zoals een compressor,
tussenkoeler, vierkleppentechniek, variabel verstelbare nokkenassen en
Lanchester balansassen. Deze combinatie leidt tot minimaal
brandstofverbruik, gepaard aan maximaal rijplezier en een uiterst
stille werking van de motor. Zo verbruikt de nieuwe viercilinder
limousine slechts 8,6 liter benzine per 100 km (NEFZ-norm), zon 0,7
liter minder dan zijn voorganger. De topsnelheid van de nieuwe E 200
KOMPRESSOR nam toe van 222 km/h tot 230 km/h. De motor realiseert zijn
maximum koppel van 240 Nm in een toerenbereik tussen 3.000 en 4.000
omw./min.
E 200 CDI: meer dan 1000 km op één tankinhoud
Bijzonder zuinig is de nieuwe E 200 CDI met zijn 90 kW (122 pk) sterke
viercilinder dieselmotor. Dit model verbruikt slechts 6,4 liter per
100 km en heeft met zijn tankinhoud van 65 liter een actieradius van
meer dan 1000 km. De nieuwe E 320 CDI is voorzien van een 3,2 liter
grote zescilinder dieselmotor, die ten opzichte van zijn voorganger
meer vermogen levert: 150 kW (204 pk) in plaats van 145 kW (197 pk).
Ook het koppel nam toe: 500 Nm in plaats van 470 Nm.
Beide uitvoeringen zijn evenals de andere dieselmotoren in de nieuwe
E-klasse voorzien van de derde generatie CDI-technologie met directe
dieselinspuiting volgens het common rail-principe. De derde generatie
beschikt ondermeer over verstuivers met zeven sproeigaten in plaats
van de zes bij de vorige uitvoering. Hierdoor konden de gaten kleiner
worden, waardoor de brandstof nog beter en fijner over de
verbrandingskamers wordt verdeeld. De inspuitingsdruk werd vergroot
van 1350 naar 1600 bar.