Persbericht
17-12-2002
Nieuwe regeling Bedrijfsvervoer groot succes
Honderden aanmeldingen
De actie van de provincie Zuid-Holland om bedrijfsvervoer te
stimuleren is een succes gebleken. Maar liefst 11 bedrijven hebben
zich afzonderlijk of samenwerkend aangemeld om vanaf 2003 gebruik te
maken van de subsidieregeling Bedrijfsvervoer Zuid-Holland. Deze
bedrijven verwachten in 2003 circa 735 personen per werkdag te
vervoeren. Gedeputeerde Marnix Norder beschouwt deze ontwikkeling als
een groot succes: "Dit kan bijdragen aan het terugdringen van de groei
van het autogebruik in het woon- werkverkeer. Het is een alternatief
waar bijna maatwerk mee geleverd kan worden."
Zuid-Holland besloot tot de actie omdat uit een evaluatie bleek dat
het aantal deelnemende bedrijven achterbleef bij de verwachtingen. Dat
kwam onder meer door een aantal drempels in de oude regeling.
In 1999 heeft het rijk de bevoegdheden en financiële middelen voor
bedrijfsvervoer overgedragen aan de provincies en de kaderwetgebieden.
De provincie Zuid-Holland is sindsdien op dit terrein bevoegd op het
grondgebied van de provincie buiten Haaglanden en de stadsregio
Rotterdam.
Gereedschapstas
"Het is natuurlijk wel zo dat bedrijfsvervoer niet voor al het
woon-werkverkeer de oplossing kan zijn" aldus Marnix Norder. "Het gaat
vooral om grotere bedrijven met min of meer vaste werktijden."
Bedrijfsvervoer is dan ook een van de instrumenten in de
gereedschapstas van het vervoermanagement.
Om het gebruik van de subsidieregeling te vergroten is een aantal
vereenvoudigingen doorgevoerd, zoals het verminderen van de
administratieve rompslomp. Maar ook de minimumomvang van de deelname
is verlaagd. Daardoor kunnen nu ook kleineren bedrijven (eventueel in
combinatie) meedoen. Ook het verschil tussen het zelf uitvoeren van
het vervoer en het uitbesteden aan een vervoersonderneming vervalt.
Beperkingen
Toch blijven er nog beperkingen in de regeling. Deze beperkingen
vinden vooral hun oorsprong in de voorwaarden die het rijk in de Wet
Personenvervoer stelt aan de besteding van de subsidiegelden.
"Daarom zetten we volgend jaar ¤ 100.000,- in voor innovatieve
vormen van bedrijfsvervoer" aldus Norder. Te denken valt aan het
stimuleren van kleine busjes (tussen 6 en 8 zitplaatsen). Deze busjes
vallen namelijk buiten de rijksregeling en lijken in de praktijk
kansrijk te zijn. Norder: "Ze sluiten dikwijls beter aan bij de wensen
van de gebruikers." Ook wil de gedeputeerde het gebruik van
pendelbusjes tussen bedrijventerreinen en stations met deze regeling
bevorderen. In beide gevallen gaat het vooral om het ondersteunen in
de aanloopkosten van innoverende projecten.
Adviespunten
Het bedrijfsleven is de afgelopen maanden actief benaderd om projecten
in te dienen. Dit is gebeurd in nauwe samenwerking met de adviespunten
vervoermanagement Mobiliteit op Maat in Alphen aan den Rijn en het
Vervoerscoördinatiecentrum Zuid-Holland Zuid. Dit heeft tot een
opvallend goed resultaat geleid. "De nieuwe benaderingswijze van de
bedrijven en het aansluiten op de behoefte van de werknemers zijn de
ingrediënten voor dit succes", weet Norder. Het succes betekent
overigens niet dat Zuid-Holland klaar is. Het aantal deelnemende
bedrijven moet verder omhoog en de provincie zal daarin blijven
investeren.