Provincie Zuid-Holland

Persbericht

17-12-2002
Nieuwe regeling Bedrijfsvervoer groot succes
Honderden aanmeldingen

De actie van de provincie Zuid-Holland om bedrijfsvervoer te stimuleren is een succes gebleken. Maar liefst 11 bedrijven hebben zich afzonderlijk of samenwerkend aangemeld om vanaf 2003 gebruik te maken van de subsidieregeling Bedrijfsvervoer Zuid-Holland. Deze bedrijven verwachten in 2003 circa 735 personen per werkdag te vervoeren. Gedeputeerde Marnix Norder beschouwt deze ontwikkeling als een groot succes: "Dit kan bijdragen aan het terugdringen van de groei van het autogebruik in het woon- werkverkeer. Het is een alternatief waar bijna maatwerk mee geleverd kan worden."

Zuid-Holland besloot tot de actie omdat uit een evaluatie bleek dat het aantal deelnemende bedrijven achterbleef bij de verwachtingen. Dat kwam onder meer door een aantal drempels in de oude regeling. In 1999 heeft het rijk de bevoegdheden en financiële middelen voor bedrijfsvervoer overgedragen aan de provincies en de kaderwetgebieden. De provincie Zuid-Holland is sindsdien op dit terrein bevoegd op het grondgebied van de provincie buiten Haaglanden en de stadsregio Rotterdam.

Gereedschapstas
"Het is natuurlijk wel zo dat bedrijfsvervoer niet voor al het woon-werkverkeer de oplossing kan zijn" aldus Marnix Norder. "Het gaat vooral om grotere bedrijven met min of meer vaste werktijden." Bedrijfsvervoer is dan ook een van de instrumenten in de gereedschapstas van het vervoermanagement.
Om het gebruik van de subsidieregeling te vergroten is een aantal vereenvoudigingen doorgevoerd, zoals het verminderen van de administratieve rompslomp. Maar ook de minimumomvang van de deelname is verlaagd. Daardoor kunnen nu ook kleineren bedrijven (eventueel in combinatie) meedoen. Ook het verschil tussen het zelf uitvoeren van het vervoer en het uitbesteden aan een vervoersonderneming vervalt.

Beperkingen
Toch blijven er nog beperkingen in de regeling. Deze beperkingen vinden vooral hun oorsprong in de voorwaarden die het rijk in de Wet Personenvervoer stelt aan de besteding van de subsidiegelden. "Daarom zetten we volgend jaar ¤ 100.000,- in voor innovatieve vormen van bedrijfsvervoer" aldus Norder. Te denken valt aan het stimuleren van kleine busjes (tussen 6 en 8 zitplaatsen). Deze busjes vallen namelijk buiten de rijksregeling en lijken in de praktijk kansrijk te zijn. Norder: "Ze sluiten dikwijls beter aan bij de wensen van de gebruikers." Ook wil de gedeputeerde het gebruik van pendelbusjes tussen bedrijventerreinen en stations met deze regeling bevorderen. In beide gevallen gaat het vooral om het ondersteunen in de aanloopkosten van innoverende projecten.

Adviespunten
Het bedrijfsleven is de afgelopen maanden actief benaderd om projecten in te dienen. Dit is gebeurd in nauwe samenwerking met de adviespunten vervoermanagement Mobiliteit op Maat in Alphen aan den Rijn en het Vervoerscoördinatiecentrum Zuid-Holland Zuid. Dit heeft tot een opvallend goed resultaat geleid. "De nieuwe benaderingswijze van de bedrijven en het aansluiten op de behoefte van de werknemers zijn de ingrediënten voor dit succes", weet Norder. Het succes betekent overigens niet dat Zuid-Holland klaar is. Het aantal deelnemende bedrijven moet verder omhoog en de provincie zal daarin blijven investeren.